Påbörjar min jakt av energibovar i huset nu.. Planen är att ha en elmätare inkopplad på några kända ställen där det sitter en del grejor hela tiden. En vecka åt gången på varje uttag som jag ska kolla på.
Börjar i datorrummet, ett uttag går till UPS där dator, nas, switch, labbgrejor, speldator och lite ljudpryttlar är kopplade, så den punkten är lättmätt.
Ett annat uttag går till ADSL-modem, skrivare och en router (+ sånt som inte är igång eller knappt inkopplat och sitter på avstängda grenuttag), också lätt att mäta.

Kopplade just in en sån här på UPSen till datorn och de mesta andra pryttlarna anslutna i datorrummet:
https://www.jula.se/elmatare-med-minne-pm-300-406100

Har bara haft den ikopplad i en halvtimma, men antingen tänker/räknar jag eller den åt skogen..

Enligt mätaren är min nätspänning 232V, 1,82-1,9A konstant ström med de pryttlar jag brukar ha igång (och lite extra just nu), effekt (också ganska konstant såklart): 302W

På den första halvtimman visar mätaren att det gått 0,15kWh

--
1,82A * 232V = 422W
och det konstant i en halvtimme = 0,21kWh

Fast det kanske är jag som tänker fel...
--
Om man går efter mätarens uppgifter med effektuttaget, 302-305W konstant:
0,305 / 2 = 0,15kWh så stämmer det ju bätre, men frågan är ju vars mätaren visar fel..
 
Redigerat:
Något med aktiv-reaktiv effekt, eller övertoner, som spökar. Strömmen är högre än vad den aktiva effekten ger. Hur en sådan mätare reagerar på övertoner har jag ingen aning om.
 
Det går kanske att bortse från strömstyrkan som passerar mätaren, för den verkar räkna förbrukningen på effektuttaget..

Ändrar nog min plan med att köra en vecka åt gången på varje mätpunkt, tror jag får en ganska bra överblick efter ett dygn per plats, sen efter att alla ställena är undersökta kör jag vidare med en vecka per plats för att få en ännu bättre översikt..

Datorerna tar en del, konstant verkar vara kring 300W med en skärm igång (har 3 till speldatorn, dubbla till laptopen, en till labbgrejor, men det är sällan allt är igång samtidigt)

Akvariet tar säkert en hel del på vintern när värmen är igång

Bägge luftvärmepumparna tar lite fast som inte är igång (värmeslingan)

Kyl och frys i köket, frysbox i källaren

Media-grejor i vardagsrummet och i dotterns rum (oavsett om hon är här eller inte, får kolla 2 dagar + 2 veckor i hennes rum * 2 uttag)
 
Först och främst är det effekten du ska titta på. Strömmen kan vara högre pga fasförskjutning mellan spänning och ström. Denna ström belastar ledningarna men du betalar inte för den, du betalar bara för den aktiva effekten.

Sedan kan billiga plugin-mätare visa kraftigt fel vid små laster och då främst småelektronik, inte främst pga fasförskjutning utan övertoner.

Men om mätaren visade 300 W mer eller mindre stadigt så stämmer ju 150 Wh på en halvtimme riktigt bra, men du vet inte hur noggrann den är.
 
Står inget om noggrannheten i manualen, men kanske något som avslöjar lite vad man kan förvänta sig:

TEKNISKA DATA (sida 13)
Nätspänning: 230 V/50 Hz
Max. resistiv last: 16 A / 3.680 W
Min. mätström: 0,02 A
Visning av ström (i A): 0,00 – 10,00 A
Visning av effekt (i W): 0 – 4.800 W
Visning av kWh (i kWh): 0,00 – 9.999,99 kWh

Minsta mätström är kanske den gräns mätaren kan börja anses helt värdelös på att mäta vid, men med mina >1,5A på aktuell plats så kanske den går att lita på något sånär..

Om den har en felvisning så borde det bli ungefär samma procentuella fel över alla mätpunkterna, och skiljer det sig avsevärt mycket mot mina 1200kWh/mån i hushållsel (utan värme och varmvatten) så är det antingen nåt större fel på mätaren, eller någon granne eller gatubelysning som lånar ström från mig..
 
Det finns ett test på nätet, inte konsumentverket utan någon annan, hittar inte länken... Det testade allehanda elektriska prylar.
 
1200kWh i månaden utan värme eller varmvatten?
Börja med att koppla ur ev elektrisk golvvärme......
 
Golvvärme har jag i ett enda rum (köket), och där är det vattenburet..

Du kanske menar att jag ska börja med att koppla ur grannens golvvärme ? :)

Något är iallafall fel när min hushållselsförbrukning/dygn är nära dubbelt mot värmen..
 
Redigerat:
peo skrev:
Golvvärme har jag i ett enda rum (köket), och där är det vattenburet..

Du kanske menar att jag ska börja med att koppla ur grannens golvvärme ? :)

Något är iallafall fel när min hushållselsförbrukning/dygn är nära dubbelt mot värmen..
Du kanske har elpusch (stavning?) kopplad till den golvvärmeslingan som är ställd högre än vad vattnet är ställt?
 
Golvvärmen i köket går bara på fjärrvärmen (via en minishunt). Det enda som drivs på el i kökets golvvärme är cirkulationspumpen.

Har hunnit påbörja mina mätningar lite nu (ett dygn för varje position till att börja med)..

Datorrum/UPS
Datorn jag alltid har igång med tillhörande skärm, stänger såklart av skärmen under natten
NAS, switch och webkamera alltid igång
Bärbara datorn igång med tillhörande skärm (en "del", uppskattningsvis kanske 6-7 av de 24 mättimmarna)
Spel/videoredigeringsdatorn igång under mätningen (hela dygnet, fortfarande igång), ingen av de 3 skärmarna påslagen alls på 24h
Ljud till båda datorerna strömanslutet och på (till vanliga datorn stängs TDK-kuben automatiskt av när den inte låtit på ett tag)
300-320W med den externa skärmen till bärbara datorn på
295-310W med avslagen ext. skärm till bärbar
270W över natten (avstängd skärm till vanliga datorn)
Total förbrukning på 24h: 6,89kWh

Datorrum/uttag
ADSL-modem
Router
Liten laserskrivare (multifunktion)
Skivaren hade jag avstängd den största delen av mätperioden, men även den tar såpass lite i standby att den lika gärna hade kunnat vara på hela mätdygnet (ny test senare)
2-34W oavsett vad jag gjort (även medans jag scannat, har inte provat mäta under utskrift)
Total förbrukning på 24h: 0,33kWh

Akvarium
Dagbelysning (lysrör)
Stor extern pump (Eheim 3 Pro)
Doppvärmare
Nattbelysning (led)
Både natt och dagsbelysningen är igång en överlappande tid på kvällen, och jag prickade in starten just då:
294W konstant
250W med bara nattbelysning
Mätning just påbörjad, men uppskattar en dygnsförbrukning på 6,5-7kWh
 
En näsvis fråga: Läste du rätt på strömmen?
Om vi leker med tanken att 1,82-1,9A är en felläsning av 1,32-1,4 A, så stämmer mätuppgifterna med varandra.
Önsketänkande kanske?
 
Har läst samma värde flera gånger, antingen visar den fel, eller så är det som Bo skriver i sina svar att den felaktiga strömstyrkan kan bero på fasförskjutning, eller som "Fotografen" skriver att det har med aktiv/reaktiv effekt att göra.

Det är alldeles för länge sen jag läste ellära, något som jag ska börja med på nytt nu de närmsta veckorna (utb till installationselektriker)

Räknar man på dygnsförbrukningen borde strömstyrkan ligga nånstans kring 1,25A
 
Fasförskjutning och reaktiv/aktiv effekt är samma sak. Det ger som resultat att den uppmätta strömmen blir högre än den uppmätta aktiva effekten. Men fasförskjutning uppstår främst vid induktiva laster som motorer och lysrör. Elektronik skulle kunna ge en kapacitiv last som orsakar en fasförskjutning åt andra hållet. Fasförskjutning orsakar att ström och spänning inte är i fas, men sinuskurva är fortfarande snygg. Här gäller det att instrumentet kan avläsa spänning och ström momentant för att kunna beräkna den aktiva effekten.

Men framför allt orsakar elektronik övertoner. Till skillnad mot fasförskjutning så orsakar övertoner en ful sinuskurva, men som ändå är i fas med strömmen. Problemet här är att det ställs betydligt högre krav på instrumentet för att läsa av och beräkna RMS-värdet för denna strömkurva, som kan bestå av en enda spik varje halvperiod.

Du får här en skillnad mellan spänning, ström och effekt som skulle tyda på fasförskjutning. Hade siffrorna stämt överens så kan de ändå vara fel pga att instrumentet läser fel ström...

Hittade sidan jag pradade om ovan, men tyvärr testar de inte besvärliga små laster.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Elmatare/
 
peo skrev:
Golvvärme har jag i ett enda rum (köket), och där är det vattenburet..

Du kanske menar att jag ska börja med att koppla ur grannens golvvärme ? :)

Något är iallafall fel när min hushållselsförbrukning/dygn är nära dubbelt mot värmen..
Låter ju helt galet med så stor förbrukning om du har FV och inte någon elgolvvärme....
Slå ifrån alla grupper i centralen och slå till en och en och kolla mätaren mellan varje....helst skulle du mäta med en tångampere på varje grupp i centralen....
 
Kom förbi tråden – intressant.

Två saker:
1/ Jag har en enkel effektmätare jag köpt på Kjell – kostade 129:-! Där står det så här i manualen om effekt:

"Teorin bakom effektmätningMànga energimätare marknaden tar inte hänsyn till effektfaktorn vid uträkningen av effekt, detta ger felaktiga mät-
värden. Denna energimëtare frân Rubicson tar hänsyn till eŕfektfaktorn och anger korrekte mëtvärden.
När man mëter etfekten som en produkt förbrukar, mäter man spänningen som finns samt hur mycket ström produk-
ten drar. Sedan multìplicerar man dessa mätvërden. Detta sätt att mäta effekt fungerar bra Iìkspänning, men när
mëtningen ska göras pá växelström (vilket är den typ av ström som tinns i vára vägguttag) kan denna uträknìng bli
felaktig pá grund av att produkten kan páverka spänningen och strömmens relation. Olika produkter páverkar denna re-
lation olika mycket, t.ex. pàverkar en motor relationen mycket, medan en glödlampa inte páverkar relationen alls. Om
man inte tar hänsyn ti|| produktens pâverkan pá ström/spänning-relatìonen blir det uträknade mätvärdet felaktìgt, vilket kallas "skenbar effekt'.' Den skenbara etfekten anges ibland pá produkten och nar dà enheten VA.
För att kunna ge ett korrekt mätvärde mâste man alltsâ ta hänsyn till produktens pâverkan pá elnätet. Den sà kall-
lade effektfaktorn mâste mëtas och tas hänsyn till vid utrëkningen. | den nya uträkningen multiplicerar vì spännìngen,
strömmen och även effektfaktorn. Resultatet kallas aktiv effekt och alltsá den korrekta eŕfektförbrukningen.


Exempel:
En produkt drar 1,7A, spänningen är 230VAC, eŕfektfaktorn är 0,73.


Eŕfektmätare som tar hänsyn till effektfaktor: Eŕfektmätare som inte tar hänsyn till eŕfektfaktor:
230x1,7x0,73 z 285W 230x1,7 391VA


Detta ger en skillnad pá över 100W som eŕfektmëtaren som ej tar hänsyn till eŕfektfaktorn visar fel."

Mätaren jag har är den här: http://www.kjell.com/sortiment/el/e...nergimatare-p67058#ProductDetailedInformation

när jag tittar på din Jula-mätare är den inte helt lik, men den verkar ha samma displayer och knappar – kanske samma lika ändå.

2/ Det verkar väldigt mycket effekt hos datorerna!? Lägger man ihop dator +akvarium är ju det nästan halva din månadsförbrukning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.