Jag har tyckt det varit väldigt lite överskottsproduktion jag fått betalt för.

När jag tar ut en logg på all överskottsproduktion ut på publika elnätet, från Ferroamp portal och jämför med elräkningen så sklijer det väldigt mycket. Verkar som att endast 1/3 av det som sålts verkligen har registrerats.

Köpt el stämmer dock bra.

Har någon råkat ut för detta?
 
Var i ferroamps portal har du tittar och vad heter värdet?

De mäter inte på samma sätt och inte heller lika noga som elnätsleverantörerna, står förklarat på deras hemsida.
 
Jag går in på energivy och knappar in en period jag vill se.

Sedan går det att exportera en CSV-fil som kan importeras i Excel.

Jag förstår att den inte mäter med samma noggranhet som elmätaren, men Ferroamp mäter även köpt el och diffar då endast endast 1%.

För såld el är differansen 70%

Stapeldiagram, energianvändning, solproduktion, förbrukning, import, export, kWh per månad, datasystem gränssnitt.
 
Du tittar på exporterat till nät?
 
K
Sitter ferroamps strömtänger direkt efter Ellevios mätare? Annars försvinner Ström på vägen som ferroamp tror att du säljer. Men som går till andra förbrukare.

Sedan ska installatören ange något som kallas för ct-kvot i energihubben. Den kvoten beror på vilka strömtänger du har. Deras fysiska storlek och hur mycket de orkar läsa. Men då borde dina momentana förbrukningssiffror vara helt fel.
 
Har kollat alla inställningar noga med ct-kvot.

Strömtrafo sitter intill mätarsäkringarna och mäter samma ström som Ellevios elmätare gör.

Vi var tre grannar som köpte samtidigt, har även jämfört med deras elräkningar och mot Ferroamp portal.

Det skiljer som mest 1,5% för deras del, men som sagt 70% för mig.

Jag tittar på exporterat till nät.

Kan elmätaren mäta på endast en fas för överskottet funderar jag?

Varför stämmer köpt el så bra?

Tabell över solenergiproduktion och export med två mätmetoder för mars till september 2023, inkluderar differenser i procent.
 
Är det samma elektriker som gjort installation hos er alla tre ?
Du har kanske någon bild på hur det ser ut i fasadmätarskåpet där det är inkopplat som du kan lägga in här?
 
Mitt system brukar diffa runt 5% en vanlig månad. Detta, precis som det står i länken ovan, pga att Energyhub mäter import/export för varje fas och vi har väldigt mycket förbrukning på en fas. Så det vanliga är att vi importerar på en fas samtidigt som vi exporterar på de andra två. Energyhub registrerar då både import och export medan Ellevio kvittar ut faserna och mäter helheten.

Tycker definitivt du ska försöka få ut någon elektriker som tittar på hur det är kopplat. Just att det är ungefär 1/3 varje månad känns ju väldigt konstigt.
 
Det är samma elektriker som kopplat in alla tre Ferroamp Energyhubb.

Finns ett litet enlinjeschema på mätarskåpet, här sitter strömtrafo monterat:

Diagram över elsystem, inkluderar kWh-mätare och olika elektriska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F
P Per Favore skrev:
Mitt system brukar diffa runt 5% en vanlig månad. Detta, precis som det står i länken ovan, pga att Energyhub mäter import/export för varje fas och vi har väldigt mycket förbrukning på en fas. Så det vanliga är att vi importerar på en fas samtidigt som vi exporterar på de andra två. Energyhub registrerar då både import och export medan Ellevio kvittar ut faserna och mäter helheten.

Tycker definitivt du ska försöka få ut någon elektriker som tittar på hur det är kopplat. Just att det är ungefär 1/3 varje månad känns ju väldigt konstigt.
Är det? Det indikerar väl att två faser inte mäter utgående?

5% låter fö riktigt jävla risigt med tanke på vad grejerna kostar. Min Zappi laddbox har vanliga CT-klämmor på utgående/inkommande samt på producerat direkt på laddboxen och det stämmer helt otroligt bra mot nätägarens siffror. Hittills i Oktober så är skillnaden mellan laddboxens app och siffror från nätbolaget 0,45% på exporterat ungefär.
 
Redigerat:
K
F fsn skrev:
Är det? Det indikerar väl att två faser inte mäter utgående?

5% låter fö riktigt jävla risigt med tanke på vad grejerna kostar. Min Zappi laddbox har vanliga CT-klämmor på utgående/inkommande samt på producerat direkt på laddboxen och det stämmer helt otroligt bra mot nätägarens siffror. Hittills i Oktober så är skillnaden mellan laddboxens app och siffror från nätbolaget 0,45% på exporterat ungefär.
Grejen är att nätbolagen och ferroamp inte är överens om hur man ska mäta. Borde vara bättre att ferroamp rättar in sig i ledet även om de tycker sitt sätt att räkna är mer rätt.
 
K
S Superrobban skrev:
Har kollat alla inställningar noga med ct-kvot.

Strömtrafo sitter intill mätarsäkringarna och mäter samma ström som Ellevios elmätare gör.

Vi var tre grannar som köpte samtidigt, har även jämfört med deras elräkningar och mot Ferroamp portal.

Det skiljer som mest 1,5% för deras del, men som sagt 70% för mig.

Jag tittar på exporterat till nät.

Kan elmätaren mäta på endast en fas för överskottet funderar jag?

Varför stämmer köpt el så bra?

[bild]
Du kan ju se den momentana effekten i portalen. Och även i elmätarens display. Så du kan jämföra om solen lyser till helgen.

Skaffa en hanportsmätare och anslut så får du loggning och fjärravläsning på värdena men kanske lite onödiga pengar för felsökning
 
F
K knightjocke skrev:
Grejen är att nätbolagen och ferroamp inte är överens om hur man ska mäta. Borde vara bättre att ferroamp rättar in sig i ledet även om de tycker sitt sätt att räkna är mer rätt.
Men du förstår att skillnaden där är akademisk och att det uppenbarligen är nåt fel här som inte är relaterad till hur man mäter?
 
F fsn skrev:
Men du förstår att skillnaden där är akademisk och att det uppenbarligen är nåt fel här som inte är relaterad till hur man mäter?
Den är inte så akademisk. Detta scenario är möjligt många timmar varje dag:

Laddar elbil enfas 16A samtidigt som solcellerna producerar 16A fördelat på tre faser. Ferroamp ser då 10,6A (ca 2.3kW) såld el samtidigt som elnätsbolaget ser 0kW på såld el.

På en månad blir det många kWh...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.