insubrf insubrf skrev:
Kom på att jag har en gammal hederlig central med tre säkringar på den gamla delen av huset. Bröt den och kilowattimmen försvann…
Nästan alltid finnas det en naturlig förklaring.

insubrf insubrf skrev:
Det är vattenpumpen (egen djupborrad brunn) som konstant står och drar 1kWh. Vad fan är fel? Läckage? Trasig pump? Vatten får vi in med bra tryck förutom på kallvattnet i duschen (separata vred för varmt och kallt) där det är obefintligt.
Kan vara lite olika saker,
- Dåligt pumphjul
- Dålig backventil
- Dålig tryckvakt

Hur ändras trycket i systemet när ni tappar vatten?
 
Sittställning Forlowt skrev:
Hej,

Jag letar febrilt efter ca 0.3kwh per timme som jag inte har någon aning om vart dom kommer ifrån. Kylskåp tänkte jag kunde vara en bov, men efter mätning så drar dom ca 1kwh på dag, tillsammans!

Jag har stängt av golvvärme, värmepump, LLVP, dragit ut nätadaptorer... Stängde av reningsverket..

Blir fan inte klok på vad som kan dra 300 watt i timmen. Det retar mig på tok för mycket.
Sådant stör sinnesfriden och nattsömnen.

Jag skulle stänga av ALLT genom att stänga huvudräkningen i 1-2 timmar (kyl/frys klarar sig bra)

Sen skulle jag sitta på lur och se om någon granne skriker att något inte funkar. Alltså: kanske finns det någon som tjuvar el från dig??

Eller så kollar du (om du har möjlighet via elleverantörens sida) om någon förbrukning har skett under de 1-2 timmar som ALLT var avstängt.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nästan alltid finnas det en naturlig förklaring.



Kan vara lite olika saker,
- Dåligt pumphjul
- Dålig backventil
- Dålig tryckvakt

Hur ändras trycket i systemet när ni tappar vatten?
Tack. Jag var nere i brunnen och tittade när frun stod och spolade konstant. Hände ingenting med trycket. Låg kvar runt 3,5.
 
T tompaah7503 skrev:
Du har sannolikt en tryckströmbrytare som ska bryta strömmen till vattenpumpen när den har uppnåt ett önskat tryck i husets vattenledningssystem. Det är inte ovanligt att dessa tryckströmbrytare går sönder. Jag hade en där hålet där den mätte trycket var så igenkalkat så den hade fastnat i igång-läge.
Du kan bryta strömmen till pumpen manuellt, det bör finnas någon brytare någonstans, och köra den manuellt en stund när trycket i ledningarna börjar sjunka för mycket, tills det är fixat.
Vi har mycket kalk i vattnet. Ja prova koppla bort tryckvakten.
 
insubrf insubrf skrev:
Tack. Jag var nere i brunnen och tittade när frun stod och spolade konstant. Hände ingenting med trycket. Låg kvar runt 3,5.
Då är det troligast tryckvakten som inte slår ifrån.
Kan räcka med att rengöra inloppet, ska finnas en tråd på forumet som beskriver hur man gör.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då är det troligast tryckvakten som inte slår ifrån.
Kan räcka med att rengöra inloppet, ska finnas en tråd på forumet som beskriver hur man gör.
Snyggt! Dyker ner i brunnen ikväll. Tack!
 
T tompaah7503 skrev:
Jag hade en där hålet där den mätte trycket var så igenkalkat så den hade fastnat i igång-läge.
Samma här, det hade kloggat igen det lilla hålet till tryckmembranet men det ar lätt fixat.
 
Sittställning

Jag måste köpa lite roligare utrustning för att mäta.

Någon som vet något billigt man kan plugga in i centralen ?
 
Funderar på om vi missat nått fd ägarna installerat.. :thinking: finns mycket lömska saker som kan gömma sig..

Vi hittade en frostvakt i ett skåp efter ett par år (där de förvarade färg).

När vi fått tag på en ”real-time-mätare” o koppla in i elskåpet .. hade vi tänkt prova slå av vissa säkringar för att se vad som händer..

Men det är ju inte bara en säkring/skåp det handlar om.. *pust*.. allt är nydraget (eller vad man ska säga), men vi har hittat .. 2 st skåp i huset, 2 i logdelen, 2 i ladugårdsdelen… (alla med ”vippsäkringar” ).

Många säkringar.. :oops:

Vi har nästan aldrig haft under 1000 kWh på räkningarna..(sedan vi flyttade in).. oavsett sommarväder (då vi grillar ute, pannan avstängd/värmer bara varmvatten osv).. :thinking:

Störigt när man inte fattar vad det är som ”drar”.. (förstår de som blir ”lite” galna)
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Snigla Snigla skrev:
Många säkringar.. :oops:

Vi har nästan aldrig haft under 1000 kWh på räkningarna..(sedan vi flyttade in).. oavsett sommarväder (då vi grillar ute, pannan avstängd/värmer bara varmvatten osv).. :thinking:

Störigt när man inte fattar vad det är som ”drar”.. (förstår de som blir ”lite” galna)
Sedan kan det vara ännu mera störigt med folk runtomkring som säger "nämen så är det att ha direkt el" mitt i sommaren +25-30 ute och all värme avslagen. I mitt fall var det VVB som det vsr fel på.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Det där med vattenpumpen. Här var en tråd tidigare, där pumpen visade sig gå åt fel håll. Fel fasföljd på trefas till pumpen. Pumpen pumpar då ändå åt rätt håll men väldigt dåligt, så trycket kom aldrig upp så att tryckbrytaren kunde bryta.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Sittställning
Jag har inga sånna special prylar, känner huset utan och innan så det finns inget som kan överraska mig.

Har nu ca 0.95-1.5kwh varje timme men har kommit fram till att det är helt enkelt vad vi förbrukar i viloläge. Har dock satt på värme nu.

Normalläget med fasadbelysning, jordvärmen, luft luft, dator och telefonladdare, reningsverket, standby prylar lite här o var..

Jag har planer på att installera ftx men tycker det är så jäkla drygt med att söka tillstånd för jag orkar inte anlita någon för att rita lite för 5 papp.

Jag vill effektivisera men tror inte jag kan göra mycket mer än att köpa ftx + ny pump för den börjar bli lite till åren.
 
  • Diagram visar timvis elförbrukning i hemmet med variation från 0.78 till 2.79 kWh över en dagsperiod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över hemmets elförbrukning per timme, visar varierande användning med några toppar över 2,5 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kisumisu
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har planer på att installera ftx men tycker det är så jäkla drygt med att söka tillstånd för jag orkar inte anlita någon för att rita lite för 5 papp.

Jag vill effektivisera men tror inte jag kan göra mycket mer än att köpa ftx + ny pump för den börjar bli lite till åren.
Är inte FTX med ventilation göra?
Måste man ansöka tillstånd till det? Jag förstår hyreshus, skolor, kontor mm men hemma i sin egen villa, tillstånd och årliga kontroller? :surprised:
 
H hempularen skrev:
Det där med vattenpumpen. Här var en tråd tidigare, där pumpen visade sig gå åt fel håll. Fel fasföljd på trefas till pumpen. Pumpen pumpar då ändå åt rätt håll men väldigt dåligt, så trycket kom aldrig upp så att tryckbrytaren kunde bryta.
De kommer i veckan så då får jag se vad det är. Tillsvidare så står den och drar 1 kWh konstant, dygnet runt…
 
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har inga sånna special prylar, känner huset utan och innan så det finns inget som kan överraska mig.
Vi spar det där citatet och kollar när tråden är klar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.