Fairlane Fairlane skrev:
Ärligt talat så har jag mycket svårt att tro att det skulle bli billigare.
Den administrativa kostnaden är liten i sammanhanget.
Bilen lär man nog få betala oavsett om man nyttjar ROT eller inte.
Jag kommer osökt att tänka på den din hantverkare som ville ha betalt för heldag för servicebilen dag 1 och minimitid för dag 2 trots att det var han själv som delat upp arbetet i två delar med motiveringen "Det funkar så".
Dvs jag tror att man kommer lägga på precis samma avgifter oavsett, "för det funkar så".
Sen även: När jag frågade om posten kopplingsmaterial a 300 kronor + moms stammade han något om att systemet gör så självt. I o m att allt utom sockerbitar redan var upptaget så ville han med andra ord ha 300 kronor+moms för 7 sockerbitar . (finns nåt finare namn.)

Man skyller på systemet när man tar 300 kr plus moms för några Wagos (eller motsvarande) som man tjänar pengar på om man så tar 100 kr inklusive moms för.
Jag upprepar (med en dåres envishet) att jag på inget sätt hävdar att fakturan i sin helhet är rimlig (jag vet inte hur den ser ut eller exakt vilket jobb som har utförts) bara att vissa poster blir nödvändiga vid rotavdrag.

Hade det varit pga av MIG som hantverkaren måste komma två dagar hade jag betalat för bilen båda dagarna (samt minimidebitering dagen efter) men INTE då den tiden jag bokat från början hade varit tillräcklig och det var hantverkaren som valde att dela upp det på två.
 
Violina Violina skrev:
Vissa av oss har ju hävdat detta hela tiden och refererat till att skatteverket kräver det, för den som inte trott oss har det ju bara varit att gå in på hemsidan och läsa själv..
Word!
Som jag skrev i #3
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Det bästa med det här är ju att alla som gnäller över att hantverkare tar betalt för resa och tycker det är fel får allt ta och tänka om. Det här bevisar ju att tom staten är på hantverkarens sida.
Jag tror det här är ett försök av hantverkarna att ta över riksdagen. Dom tjänar bättre än statsministern och har skatteverket på sin sida. Man vill ju inte ens veta vilka somnkommer stå på deras sida här näst, kanske tom kunden:surprised:
Du är uppenbarligen inte egenföretagare om du tror på det.
 
Violina Violina skrev:
Och du fattar fortfarande inte..
Milkostnad är en helt annan kostnadspost (som ts INTE behövt betala, den är helt enkelt för låg)
Kostnaden för Servicebilen är en startkostnad/schablonbelopp

Resten ÄR timmar och material

Hade ts inte krävt rot hade de med största sannolikhet skippat bilkostnaden (för att slippa fakturakrabb och administration) då detta är ett småjobb, samt att timkostnaden (med stor sannolikhet) blivit lägre då det hade varit mindre administration utan rotavdrag..

Att du fortfarande inte förstår detta..
Men då rör du till det mer.
Om jag önskar rot så blir jag straffad med 250 kr för att starta bilen och rulla 250 meter.
Om jag inte önskar rot så blir jag belönad med att inte betala en krona för bilen.

Huvudfrågan ts hade var att kräver skv verkligen att det kostar 250 kr?
Nej säger skv.
Och i bilkostnad skall bilkostnad ingå. Adminstration bör rimligtvis ingå i arbetskostnaden? Tar det 30 minuter att lägga till detta? Isåfall kanske de bör anlita en revisor som tar ALL pappersform.

Jag kommer aldrig förstå 250 kr för den sträckan, och vägrar att ge mig. Det var därför jag önskade dig en trevlig lördag för att du gillar ocker.

Trevlig lördag för sista gången.
 
D Derbyboy skrev:
Jag har köpt ROT-arbete vid minst 5 tillfällen.

Samtliga gånger har servicebil ej debiterats (fanns ej heller någon servicebil) och fakturorna har sett ut såhär men med andra belopp.

Arbete 10 000 kr - 3000 kr Rot, att betala 7000 kr.

Att det skulle vara ett krav från SKV har jag svårt att tro.
Jo SKV jävlas med detta nu på senaste, resekostnader ÄR INTE ROT berättigade det kan du enkelt kolla upp själv, och sen vad är 250kr att tjaffsa om
 
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Allt kostar pengar. Bara att acceptera det.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag kommer aldrig förstå 250 kr för den sträckan, och vägrar att ge mig. Det var därför jag önskade dig en trevlig lördag för att du gillar ocker.

Trevlig lördag för sista gången.
Det är för att du hänger upp dig på sträckan. Ts har inte betalat för sträckan utan för bilen.

Vi kan köra jämförelsen med att handla i en vanlig affär och jämföra en 100g förpackning av en produkt med samma produkt fast som innehåller 1500g. Den lilla produkten kommer, sett till kilopris, vara betydligt dyrare än den stora förpackningen, men du får betala ett betydligt högre pris, totalt, för den stora förpackningen.
Varför? Jo, den lilla förpackningen har nästan samma produktionskostnad som den stora förpackningen, därför är jämförelsepriset på denna betydligt högre, man måste betala själva förpackningen också.

Hade hantverkaren haft längre resväg till ts hade det med största sannolikhet även debiterats milkostnad också, för den ingår rimligtvis inte i kostnaden för servicebilen om det är en längre sträcka och då hade totalkostnaden för bil+resa varit högre.
 
Nissens
Snigla Snigla skrev:
Ville/kunde man göra det själv, hade man ju inte bett om hjälp från början :)

Jodå, en timme räcker till mycket.. men det beror ju på vilken sorts hantverkare man anlitat.. jag är ”snål” så jag fyller på en lista för varje typ av arbete jag vill ha hjälp med (kontinuerligt under hela året..) så att när den där stackars hantverkaren kommer hit, finns massor av småjobb att fylla ut minimitimmen med om hen råkade göra första grejen klar tidigt..

Den listan jag hat är det ingen brådska med, men de kommer inte härifrån innan tiden är slut :) bockar bara av de saker de kan göra o hinner.. (alla hantverkare får se listan och välja själva) :cool: de måste ju hinna i tid till nästa kund.

Oftast hinns allt med på ett par timmar så det är lugnt (större arbeten måste ju planeras in i förhand).

Har själv ett nätverk av flexibla hantverkare (y)

De återkommer hit oxå.. :surprised: och skickar tom sms ibland och kollar så saker de fixat fungerar bra ..(några veckor/månad senare efter de varit här !).

Finns många bra hantverkare som är snabba, trevliga och inte tar varken hutlösa priser för servicebilar el adm-kostnader.., gäller bara o hitta dem.
Låter bra. :)
Som du själv skriver så är det nog ett par timmar de flesta minst anlitar en hantverkare. Tror att många tackar nej till jättesmå jobb oxå. :)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Fairlane
Violina Violina skrev:
Jag upprepar (med en dåres envishet) att jag på inget sätt hävdar att fakturan i sin helhet är rimlig (jag vet inte hur den ser ut eller exakt vilket jobb som har utförts) bara att vissa poster blir nödvändiga vid rotavdrag.
Det är korrekt. Det jag tvivlar på är att det blivigt billigare utan ROT då jag är hyfsat säker på att samma poster kommit upp ändå "systemet gör så".

Violina Violina skrev:
Hade det varit pga av MIG som hantverkaren måste komma två dagar hade jag betalat för bilen båda dagarna (samt minimidebitering dagen efter) men INTE då den tiden jag bokat från början hade varit tillräcklig och det var hantverkaren som valde att dela upp det på två.
Ja i det beskrivna fallet så var det ju dig hantverkaren besökte och du valde att inte betala för dag två trots att hantverkaren försökte med "men det är ju så det funkar". Jag tycker du gjorde helt rätt, men jag är övertygad dels om att hantverkaren kör samma modell mot andra kunder än idag och dels att många skulle säga att det är rätt. De som tycker det är rätt börjar sen gärna gorma om att även hantverkare ska kunna leva etc. Sen har vi en grupp som säger "Betala och se det som läropengar. Jag skulle gjort som du, inte betalat så hade hantverkaren fått se det som läropengar".

Tillägg:
Jag kan till och med tänka mig att vissa använder modellen att ta betalt för en "hel" bil även på korta jobb som ett sätt att tjäna extrapengar. Två personer i närheten av varandra behöver vardera en dags arbete. Antingen tar man kund 1 ena dagen och kund 2 andra dagen och får betalt för bilen 2 dagar, eller så tar man en halvdag hos kund 1 och en halvdag hos kund 2 ena dagen och likadant dagen efter och får betalt för bilen 4 dagar.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är korrekt. Det jag tvivlar på är att det blivigt billigare utan ROT då jag är hyfsat säker på att samma poster kommit upp ändå "systemet gör så".

Ja i det beskrivna fallet så var det ju dig hantverkaren besökte och du valde att inte betala för dag två trots att hantverkaren försökte med "men det är ju så det funkar". Jag tycker du gjorde helt rätt, men jag är övertygad dels om att hantverkaren kör samma modell mot andra kunder än idag och dels att många skulle säga att det är rätt. De som tycker det är rätt börjar sen gärna gorma om att även hantverkare ska kunna leva etc. Sen har vi en grupp som säger "Betala och se det som läropengar. Jag skulle gjort som du, inte betalat så hade hantverkaren fått se det som läropengar".
Angående det första kan jag inte svara på hur det funkar på alla företag, bara de hantverkare jag själv har anlitat (där det vid två tillfällen påtalats att slutsumman för mig blir lägre utan rot eftersom "det är mindre krabb att skriva fakturan") och jag skulle bli förvånad om många hantverkare inte resonerar likadant.

Jag tycker absolut att hantverkare ska kunna leva, och att de ska få skäligt betalt för de jobb de utför, hade folk bara lärt sig uppskatta ett väl utfört jobb och förstå att hantverkarens jobb (oftast) inte börjar och slutar vid tröskeln hos kunden hade internet (och BH) varit ett trevligare tidsfördriv..

Sen finns det alldeles för många rötägg inom hantverksyrket, och om folk lärt sig läsa på lite vilka kostnadsposter man bör förvänta sig att få på en faktura hade med största sannolikhet fler rötägg försvunnit, för då hade de duktiga hantverkarna fått fler jobb på rekommendation istället för alla dessa missnöjda kunder som inte rekommenderar pga någon kostnadspost på fakturan som de inte förstod att de borde betala för..

(Nu blev det rörigt, men jag tror du fattar poängen)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu har du väl ändå lite fel. Det stämmer att du skriver servicebil på din faktura. Men i ansökan om rot hamnar den under ”övrigt” tillsammans med allt som inte är material eller arbetstid som du kan begära rotavdrag för.
Det är när posten ”övrigt” är helt tom du riskerar en fråga från Skatteverket. Då kan dom begära en kopia på din faktura.
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu har du väl ändå lite fel. Det stämmer att du skriver servicebil på din faktura. Men i ansökan om rot hamnar den under ”övrigt” tillsammans med allt som inte är material eller arbetstid som du kan begära rotavdrag för.
Det är när posten ”övrigt” är helt tom du riskerar en fråga från Skatteverket. Då kan dom begära en kopia på din faktura.
Jag skriver endast det jag fått berättat för av Skatteverket. Två gånger har jag struntar helt i transportkostnaden då vid ena tillfället hade vi ett annat bygge precis bredvid och kilarna var ju redan där och andra gången var avståndet mellan kontor-kund 4,5km så det bjöd jag på, båda gångerna fastnade fakturorna och jag fick Mail/samtal från Skatteverket. Någon post ”övrigt” har jag inte utan nu kör jag som jag skrev innan, material,arbete, transport. Ligger väll på en sisådär 300+ ROT fakturor och de enda som strulat är de två jag nämnde ovan..
 
K Kzon666 skrev:
Här kommer ett litet utdrag ifrån ett mail från skatteverket jag fick efter mitt första ROT jobb för några år sedan då jag inte fakturerat med transport.
Alla pratar ofta skit om Skatteverket, men de är faktiskt ganska trevliga att ha och göra med (iaf om man själv är trevlig och försöker sköta sig).

Det där en väldigt trevlig gest tycker jag, att tala om hur de tänker och påvisar lite fint att man gjort något lite fel (utan att huta med stora näven åt en).

Vi blandade ihop ett par uppgifter i bokföringen på ett av våra första företag vi startade (på årsbokslutet) och de skickade ett brev till oss om saken.. talade om var felet var och att vi skulle tänka på ”det och det”.. men att det var inga problem, bara skicka in paprena igen inom viss tid (y) oxå en trevlig gest.



MEN för att kommentera i TS frågas anda..
Resan/resetid ska tas upp när man ansöker om ROT, men resetid är inte nödvändigtvis samma sak som ”servicebil”.

Jag betalar (som kund) både milersättning och resetid/timlön till hantverkaren - det duger bra att specificera till deras ansökan.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
jävla lipsill.
 
  • Haha
  • Arg
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
H Hamstrin skrev:
jävla lipsill.
Kan du utveckla ditt uttömmande svar ytterligare?

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
T
T totte_79 skrev:
Du är uppenbarligen inte egenföretagare om du tror på det.
Du har ingen aning...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.