Nissens
T TechChad skrev:
1000kr för fem min jobb är fina fisken!
Inklusive resa var det...
 
T
Nissens Nissens skrev:
Fin jämfötelse... not.
Tror du en hantverkare har uppdrag samtidigt utmed hela gatan?
Sotare bokar ju upp hela områden och har i stort sett inga resor per fastighet...och vilket materiel gör de slut på? jösses...
Nae, men han borde ju köra på hantverkarmodellen, då skulle han bada i pengar!
 
T
Nissens Nissens skrev:
Inklusive resa var det...
Jag kör jävligt snabbt
 
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bara en del av kostnaden. Utöver det skall arbete utföras och materiel användas...
Så med Fairlanes kalkyl blir det drygt 3000 kr över till material och arbetstid. Om vi värderar ”sockerbitarna” till en hundring så 2900 kr kvar för att koppla två takdosor. Som du redan skrivit flera gånger:prisvärt, rent ut sagt billigt (y)
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bara en del av kostnaden. Utöver det skall arbete utföras och materiel användas...
Jag antar att det INTE kommer till arbete och material på själva resan???

Se själv vad du skrev: "1000:- för ett jobb för en hantverkare låter skummast. Det kostar det i stort sett att köra fram och tillbaka till kunden.."

Jag skulle nog påstå att med 700 kr/h plus 100 kr/mil så kan en hantverkare som bor nära göra ett jobb hos mig i cirka en timme och så landar vi på omkring 1000-lappen. Materialkostnad kan vara allt från 0 kronor och uppåt.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag värnar absolut om sotaren, därför är det en ordentlig stege upp till taket. Och vettigt på taket.
Men inte fan ska de tro att de ska begära av mig att köpa en jävla trappstege för att komma upp på vinden. Lite sans får det ju vara.
Och med tanke på att inte ens han som besiktar tittar på stegen upp till taket så tar jag de verkligen med en nypa salt.
Och vad stegen upp till taket är gjord av har ju absolut inget med säkerhet att göra, det var nog det dummaste jag hört. Sotaren flyttar inte ens på stegen utan kliver bara på.

Jag anser med att 250 spänn är hutlöst jävla snålt att ta ut för 250 jävla meter. Om man är tvingad av skv att ta ut 250 kr för 20 sekunders körning så är det fel på skv också.

Men sen förstod du nog inte vad jag var ute efter.
OM ts säger till elektrikern att jag har trappstege här du kan använda som är vettig. Då är det bara löjligt om elektrikern tar med sin stege in.
Därför drog jag in sotaren, isåfall borde sotaren ta sin egna stege till att klättra upp.
Fast nu drar du in en massa personliga erfarenheter och tyckningar, jag refererar till dokument som är skrivna som en enklare tolkning av alla lagar och bestämmelser som finns.

Och ja, sotaren hade kunnat (och haft rätt att) vägra använda annat än en godkänd stege.
 
Nissens Nissens skrev:
Ja du, räkna själv, vad kostar en bil per mil, och vilken timpeng kostar hantverkaren? Båda tickar samtidigt på resan. Ovanpå den pengen blir det inte mycket över till arbetstid och materiel.
Får inte ihop 1000 kr för att köra fram och tillbaka till en kund på mindre än en mil. Taxiföraren har också lön, försäkring, skatt, bränsle. Men tar bara 292 kr milen. Självklart ska en hantverkare ha betalt men det är ju inte statsministerlön de har.
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Fairlane
Nissens Nissens skrev:
Fin jämfötelse... not.
Tror du en hantverkare har uppdrag samtidigt utmed hela gatan?
Sotare bokar ju upp hela områden och har i stort sett inga resor per fastighet...och vilket materiel gör de slut på? jösses...
Ledsen att göra dig besviken, men sotare bokaden inte in hela gatan...
Jag ringde sotaren och han kom och tog endast mitt hus, inga andra hus.

Vilka material de gör slut på? Ja, inte riktigt 10 Wago som det väl rörde sig om i TS fall (eller var det 7?)
Ärligt talat så skrev du ju att en tusenlapp i princip var ersättning för resan och där går det som sagt inte åt mycket material.

Men, fortsätt du att betala 3500 kr för en hantverkare som kommer och gör jobb en timme utan några särskilda material. Som sagt du får säkert bra kontakt med dina hantvekare och de ställer säkert med glädje upp...
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T
R Rkarlsson skrev:
Får inte ihop 1000 kr för att köra fram och tillbaka till en kund på mindre än en mil. Taxiföraren har också lön, försäkring, skatt, bränsle. Men tar bara 292 kr milen. Självklart ska en hantverkare ha betalt men det är ju inte statsministerlön de har.
Nae, men dom borde ha den lönen. Hur skulle väelden se ut utan hantverkare!
 
Nissens Nissens skrev:
Skall de bara en väg menar du?
En hantverkare har bättre lön än en taxichaffis, och har verktyg. Enligt dig så skall då en taxichaffis ha 600:- tur och retur. Hantverkaren kostar definitivt mer...
Skall hantverkaren dessutom jobba och använda materiel så är 1000:- helt orealistiskt.
Nu blir det konstigt citerat.

Jag hade 108kr timmen som högst dygnet runt året runt alla röda dagar.

En resa på natten 1 mil kostade 350kr.
Resten gick till bilen och ägaren.

Hantverkaren kör bilen och jobbar inte just då. Vet inte vad man hinner med på 250 meter.
 
T TechChad skrev:
Nae, men dom borde ha den lönen. Hur skulle väelden se ut utan hantverkare!
Betydligt lugnare för oss andra på vägarna? (nåja de flesta kör bra, men deras kollegor drar tyvärr ner alla i skiten, mitt första arbetpass i april 2009 som droskförare fick jag världen jävla utskällning för att ingen taxiförare blinkade. :D )
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Fast nu drar du in en massa personliga erfarenheter och tyckningar, jag refererar till dokument som är skrivna som en enklare tolkning av alla lagar och bestämmelser som finns.

Och ja, sotaren hade kunnat (och haft rätt att) vägra använda annat än en godkänd stege.
Ja i med jag har vettig stege. Men sotaren skiter i om den är ce märkt eller gjord i alu eller väger mindre än 20 kg. Om den är stadig nog springer de upp ändå.
Jag är så vettig att jag sa åt elektrikern att vi syns när isen är borta från stengången då han skulle sätta ytterbelysning ;)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S
M Mikael K. skrev:
Hej!

Fått en tuff faktura från elektrikern. Mycket jag inte höll med om och materialpåslag kring 200-300 %.

Total faktura för att sätta 2 takdosor, där all rördragning redan var klar är 3 500:-. Inte så att jag går under för det men ogillar verkligen saltade fakturor.

Måste kolla en post här. Han hävdar att de måste sätta upp servicebil, annars kan de inte fixa ROT avdrag. Jag menade att det är ett skämt att ta ut avgift 250:- för servicebil när det är ett litet skitjobb 250 meter från deras kontor.
Delarna hade han kanske köpt på Biltema. Ser ofta en hop hantverkare som springer där och shoppar. Det blir med de priserna bättre förtjänster.
 
T
S Stego1 skrev:
Delarna hade han kanske köpt på Biltema. Ser ofta en hop hantverkare som springer där och shoppar. Det blir med de priserna bättre förtjänster.
Inge fel på biltema grejer.
 
S
T TechChad skrev:
Inge fel på biltema grejer.
Det sa jag inte. Minst lija bra som märkes i de flesta fall.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.