Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Klåpare och klåpare, det vet vi inte ännu. Du antar att hen är en klåpare eftersom att du har dålig erfarenhet av just elektriker och dålig erfarenhet och kunnande av elprodukter överhuvudtaget verkar det som. Varför skulle inte laddboxen fungera med elsystemet?

Om TS pappa köpt boxen på Wish där du troligtvis köper dina elprylar kan jag tänka mig att den brinner upp men det är väll knappast elektrikerns fel?

Om du råkar tanka bensin i din dieselbil och motorn skär ihop. Är det då bensinmackens fel?
Har du fortfarande inte läst ett enda ord av vad jag skriver?

Om apparaten är köpt på Wish och elektrikern ändå väljer att installera denna så vilar ansvaret på elektrikern, ja. Särskilt om den enligt spec inte är avsedd för det aktuella elsystemet. Elektrikern har nämligen lagstadgad ensamrätt på att utföra detta arbete och har därför ansvar att installationen blir fungerande och säker. Detta inkluderar ansvar att neka installation av produkter som elektrikern bedömer som olämpliga. En vanlig svensson kan inte avgöra om en elprodukt är säker eller ej. Det är därför man anlitar utbildad personal.

Liknelsen med att tanka fel är bara fjantig. En mer rättvis jämförelse hade varit att man som bilägare enligt lag var tvungen att anlita en tanktjänsteman varje gång man tankar bilen. Att som kund då överlämna en dunk bensin för att tanka sin dieselbil innebär att den utbildade personalen har ett ansvar att säga nej. Det du förespråkar är att denne istället säger "okej då din dumme fan, det här är inte mitt fel". Det tycker inte jag verkar så sympatiskt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åkeson1 och 2 till
  • Laddar…
Nej, elektrikern tar inte över ansvaret för undermåliga produkter som kunden köpt. Det är dumheter.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Tjena, farsan har ett bekymmer med sin laddbox, tänkte skriva o kolla här hur ni skulle gjort…
Köpte laddbox via en firma som säljer laddbox, kontaktade en elfirma i byn för installation

-Elektriker kom och installera - Allt frid o fröjd
Notera att huset har 16A huvudsäkring

-Nån månad senare kom elbilen, dem började ladda men smällde rätt många säkringar.

-Kontakta elektrikern igen för att kolla så den var rätt inställd, han påstår sig att man måste säkra upp (boxen är ställbar från typ 8-32A)

-Elektriker kommer och säkrar upp, öppnar aldrig boxen, tydligen small det även till i mätarskåpet när han skulle skruva där. Men det påstår han inte har med boxen att göra

-Nu är boxen trasig, helt död. När man öppnar boxen o kollar är den lite bränd i kretskorten samt att den är ställd på 32A!! Vilket är helt åt helvete för 16A huvudsäkring

troligen har han lyckats komma emot något i skåpet och bränt boxen, han vägrar dock ersätta den och påstår bara i princip att det är inte han som pajat den och den lika bra kunde pajat imorgon, men den gick ju sönder när han var där. Samt att dem aldrig har ställt in boxen rätt med tanke på 16A säkring… utan han ville bara säkra upp till 20A, men boxen var fortfarande ställt på 32a!
Hur ska man göra nu? Som sagt elektrikern hävdar sig bara oskyldig…
Klart att han är skyldig. Det är bara att klämma åt honom. Det är sådana som honom som svartar ner och skapar dåligt rykte som hantverkare allmänt kan få. Hur svårt är det att erkänna att man tabbat sig. Man får skämmas lite för chefen om man är anställd. Så finns försäkringar som ska täcka grodor. Men att göra sådana misstag känns inte proffsigt. Mer som en klåpare. Annars hade han en mycket dålig dag. Har sett det också. Dåliga dagar för bra killar. Fast de står alltid för vad de gör....
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, elektrikern tar inte över ansvaret för undermåliga produkter som kunden köpt. Det är dumheter.
om en elektriker kommer hem till dig för att byta något och skickar 400v in i din tv som du köpt billigt på netonnet, ersätter dem då inte den eftersom det var en ”undermålig produkt”
Varför skulle det vara en undermålig produkt?
 
  • Gilla
Åkeson1 och 5 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Klart att han är skyldig. Det är bara att klämma åt honom. Det är sådana som honom som svartar ner och skapar dåligt rykte som hantverkare allmänt kan få. Hur svårt är det att erkänna att man tabbat sig. Man får skämmas lite för chefen om man är anställd. Så finns försäkringar som ska täcka grodor. Men att göra sådana misstag känns inte proffsigt. Mer som en klåpare. Annars hade han en mycket dålig dag. Har sett det också. Dåliga dagar för bra killar. Fast de står alltid för vad de gör....
precis alla kan ha dåliga dagar och tabba sig. Precis, bra killar står för sina misstag‍♂️
 
  • Gilla
Åkeson1
  • Laddar…
D Degårbranu skrev:
Nu kan jag inte laddboxar men kan en del om el. Spontant så tänker jag:
Elektrikern ställer boxen på 16A vilket är max på huvudsäkring en och därför går säkringarna p.g.a förbrukning i villan. Sen kommer elektrikern tillbaka för att fixa problemet och stället laddboxens interna säkring på 32A vilket givetvis smäller huvudsäkringarna. Diazed är tröga säkringar och vill man skydda elektronik bör man använda elektroniska säkringar eller så ställer man ner laddboxens på på lägre ampere t.ex. 10A.
Men för att hjälpa dig vidare så är de självklart elektrikern som bär ansvaret, jag tycker absolut elektrikern är skyldig att ställa in boxen rätt om inte, så måste han meddela att det inte är gjort. Är de tvärnej så kontakta ARN. Kanske går på någon form av hemförsäkring, de krävs en hel del arbete för att få tillbaka pengarna om elektrikern sätter sig på tvären.
Boxen har ingen intern säkring.
Elektrikern har inte ställt upp någon strömgräns.
Ampere är inte en synonym till ström.
 
D Daniel 109 skrev:
Ampere är inte en synonym till ström.

Ampere
Mätenheten för elektrisk ström (främst i ledningar) kallas ampere (A). 1 ampere är uttryck för ett antal elektroner som strömmar genom ett tvärsnitt av strömledaren i ett givet tidsintervall
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Har du fortfarande inte läst ett enda ord av vad jag skriver?

Om apparaten är köpt på Wish och elektrikern ändå väljer att installera denna så vilar ansvaret på elektrikern, ja. Särskilt om den enligt spec inte är avsedd för det aktuella elsystemet. Elektrikern har nämligen lagstadgad ensamrätt på att utföra detta arbete och har därför ansvar att installationen blir fungerande och säker. Detta inkluderar ansvar att neka installation av produkter som elektrikern bedömer som olämpliga. En vanlig svensson kan inte avgöra om en elprodukt är säker eller ej. Det är därför man anlitar utbildad personal.

Liknelsen med att tanka fel är bara fjantig. En mer rättvis jämförelse hade varit att man som bilägare enligt lag var tvungen att anlita en tanktjänsteman varje gång man tankar bilen. Att som kund då överlämna en dunk bensin för att tanka sin dieselbil innebär att den utbildade personalen har ett ansvar att säga nej. Det du förespråkar är att denne istället säger "okej då din dumme fan, det här är inte mitt fel". Det tycker inte jag verkar så sympatiskt.
Jag har läst dina ord flertalet gånger men du tycks inte läst vad TS skrivit att laddboxen fungerade hur bra som helst tills TS farsa koppla in en elbil och säkringarna panga.
 
J Jonte Karlsson skrev:
Har du fortfarande inte läst ett enda ord av vad jag skriver?

Om apparaten är köpt på Wish och elektrikern ändå väljer att installera denna så vilar ansvaret på elektrikern, ja. Särskilt om den enligt spec inte är avsedd för det aktuella elsystemet. Elektrikern har nämligen lagstadgad ensamrätt på att utföra detta arbete och har därför ansvar att installationen blir fungerande och säker. Detta inkluderar ansvar att neka installation av produkter som elektrikern bedömer som olämpliga. En vanlig svensson kan inte avgöra om en elprodukt är säker eller ej. Det är därför man anlitar utbildad personal.

Liknelsen med att tanka fel är bara fjantig. En mer rättvis jämförelse hade varit att man som bilägare enligt lag var tvungen att anlita en tanktjänsteman varje gång man tankar bilen. Att som kund då överlämna en dunk bensin för att tanka sin dieselbil innebär att den utbildade personalen har ett ansvar att säga nej. Det du förespråkar är att denne istället säger "okej då din dumme fan, det här är inte mitt fel". Det tycker inte jag verkar så sympatiskt.
Köper man som konsument en laddbox för 4 siffrigt belopp ser man väll till att den fungerar ihop med det svenska elnätet. Då kan man väll inte skylla sin dumhet på någon annan även om jag håller med dig om att elektrikern borde se att den inte fungerar ihop med systemet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Kan du ge en referens till vad du skriver här. Allt låter väldigt väldigt osannolikt.
Det var nåt år sen jag läste om det nu; det var en laddbox som rutinmässigt växlade mellan laddning på enfas och trefas, och bilens firmware tillät inte att göra den växlingen utan att man tog ut och satte i laddkabeln. Nu har det tydligen kommit en uppdatering till firmware i bilen så att reläet som kopplar ihop faserna bryts så fort laddboxen säger att laddningen ska avbrytas. Här är en referens:

https://myenergi.ie/e-niro/
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
om en elektriker kommer hem till dig för att byta något och skickar 400v in i din tv som du köpt billigt på netonnet, ersätter dem då inte den eftersom det var en ”undermålig produkt”
Varför skulle det vara en undermålig produkt?
Tala om för mig hur man skickar in 400 volt i en TV från en elcentral? Om du köpt TVn dyrt lär den brinna upp lika bra som en billig
 
F Fredrik Christensen skrev:
precis alla kan ha dåliga dagar och tabba sig. Precis, bra killar står för sina misstag‍♂️
Vad har du som bevisar att elektrikern gjort fel och att det inte var fel på laddboxen eller elbilen?

Uppenbarligen fungerade laddboxen obelastad men åt säkringar när elbilen kopplades in.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
A AAkermo skrev:
Ampere
Mätenheten för elektrisk ström (främst i ledningar) kallas ampere (A). 1 ampere är uttryck för ett antal elektroner som strömmar genom ett tvärsnitt av strömledaren i ett givet tidsintervall
Det är skillnad på enhet och storhet. Meter är inte en synonym till längd. ”Du måste ha en större meter för att åka berg och dalbanan.”

En meter är inte större eller mindre. Lika lite kan man ha en lägre ampere. Du har en lägre ström.
 
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
D Degårbranu skrev:
Nu kan jag inte laddboxar men kan en del om el. Spontant så tänker jag:
Elektrikern ställer boxen på 16A vilket är max på huvudsäkring en och därför går säkringarna p.g.a förbrukning i villan. Sen kommer elektrikern tillbaka för att fixa problemet och stället laddboxens interna säkring på 32A vilket givetvis smäller huvudsäkringarna. Diazed är tröga säkringar och vill man skydda elektronik bör man använda elektroniska säkringar eller så ställer man ner laddboxens på på lägre ampere t.ex. 10A.
Men för att hjälpa dig vidare så är de självklart elektrikern som bär ansvaret, jag tycker absolut elektrikern är skyldig att ställa in boxen rätt om inte, så måste han meddela att det inte är gjort. Är de tvärnej så kontakta ARN. Kanske går på någon form av hemförsäkring, de krävs en hel del arbete för att få tillbaka pengarna om elektrikern sätter sig på tvären.
Spelar väll ingen roll om du har laddboxen står på 1000 A så släpper inte huvudsäkringen igenom mer än max huvudsäkringens storlek.
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
om en elektriker kommer hem till dig för att byta något och skickar 400v in i din tv som du köpt billigt på netonnet, ersätter dem då inte den eftersom det var en ”undermålig produkt”
Varför skulle det vara en undermålig produkt?
Självklart skall elektrikern ersätta om ett sådant fel görs. Men i det här fallet finns ingen indikation på att elektrikern gjort ett sådant fel. Här har framförts flera teorier i tråden.
Teorin om att bilen kortsluter L1 L2 skulle möjligen kunna förklara det inträffade. MEN. Laddboxen skall tåla en kortslutning. Om bilen kan koppla ihop L1 och L2 så är det ett konstruktionsfel på bilen.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.