Har du en bild på det brända kortet? Min bror kopplade in en laddare i ett trefasuttag som visade sig sakna nolla en gång. Den laddade inte. Men ingenting gick sönder. Jag tror att det krävs mer än flytande nolla.
 
  • Gilla
Exostor
  • Laddar…
Bild bild bild:cool:
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Sen garanti, jag har väldigt svårt att tro på det då dem ser ju att något var fel, typ flytande nolla eller överslag mellan 2 faser… dem lär ju aldrig ta det på garantin!
Jo jag har själv drabbats av flytande nolla och just laddare är mycket känsliga, allt som innehåller spolar blir som popcorn, "poff".
Hursomhelst så skulle jag anmäla skadan till försäkringsbolaget och elektrikern ska ha en ansvarsförsäkring om seriös.
 
O
F Fredrik Christensen skrev:
troligen har han lyckats komma emot något i skåpet och bränt boxen, han vägrar dock ersätta den och påstår bara i princip att det är inte han som pajat den och den lika bra kunde pajat imorgon, men den gick ju sönder när han var där. Samt att dem aldrig har ställt in boxen rätt med tanke på 16A säkring… utan han ville bara säkra upp till 20A, men boxen var fortfarande ställt på 32a!
Nu skriver inte jag det här för att var varken dryg eller otrevligt, men det känns som du inte förstår grundläggande ellära och därför drar en del helt felaktiga slutsatser.

Låt oss börja från början:

När du kopplar in en elektrisk apparat så drar den ström. Den strömmen bestäms enbart av apparaten själv. Det finns alltså ingen i andra änden som "matar ut" ström och som på så sätt kan överbelasta din apparat. Det innebär t.ex. att om du har en apparat som drar 8A så gör den alltid det. Detta helt oberoende av om du har en huvudsäkring som är 10, 20, 25, 32 eller 100000 A. Säkringens enda funktion är att skydda ledningarna fram till apparaten från överlast.

Det innebär att om din laddare är inställd på att dra maximalt 32A och du har en mindre huvudsäkring så är det säkringen som tar skada inte din laddare. Så att elektrikern skulle ha haft sönder din laddare genom att ändra huvudsäkringen är högst osannolikt.

Mer troligt är att det varit fel i laddaren hela tiden, men att med den lägre huvudsäkringen så har säkringen hunnit lösa ut innan det börjat brinna i laddaren. Nu med större huvudsäkring kan mer ström flyta till laddaren, och under en längre tid, vilket ger felet i laddaren mer energi och längre tid att starta en elbrand.

Sist men inte minst har vi påståendet om att det small till i skåpet. Det kan det säkert ha gjort men återigen fungerar inte elektriskt ström så att det är något som "skickas ut" eller "trycks ut". Så om det blev ett överslag, en kortslutning eller något annat sånt i skåpet så stannar det där. Möjligtvis kunde servissäkringarna i andra änden på serviskabeln ha löst ut men det har de bevisligen inte gjort. Din laddare som är inkopplad efter mätarskåpet märker inte mer än att spänningen försvinner och strömmen bryts.

Det enda som kan påverka laddaren är om det blir nollsläpp. Då kan du få upp 400V til laddaren vilket elektroniken troligtvis inte skulle klara. Nu vet jag inte om du vet hur man "säkrar upp" men det är inte svårare än att man gängor ur en liten porslinskontakt i botten på propphållaren och skruvar i en ny. Det innebär att man inte behöver ta bort några kåpor eller på något sätt öppna och röra kopplingarna i elskåpet. Ofta finns ingen brytare innan huvudsäkringarna så arbetet görs med spänning och ett isolerat verktyg. Rätt sätt är givetvis att öppna nätbolagets matande skåp och skruva ur den säkringen, men det är inte alls som kan/får/orkar göra så.

Kontentan är i varje fall att det är högst osannolikt att byte av passkontakterna skall få en nollledare någonstans långt där inne i elcentralen att lossa eller glappa. Om det är ett nollsläpp som bränt elektroniken i laddaren så är det mest troliga att det funnits där hela tiden. Det vill säga att när elektrikern kopplade in laddaren till att börja med så misslyckades han att ansluta nolledaren. Hade det varit nollsläpp i anläggningen i stort så hade all annan elektronik i huset också pajat.

Så jag ser egentligen bara två möjliga orsaker. Antingen har laddaren varit defekt hela tiden, eller så har den varit felaktigt ansluten hela tiden. Att elektrikern säkrat upp har inget med saken att göra.
 
Redigerat:
  • Gilla
korsriddaren och 46 till
  • Laddar…
Sekvensen är alltså följande: Laddaren fungerar men huvudsäkringen löser lätt när den används. Elektrikern som skall åtgärda problemet gör något fel så att det smäller i mätarskåpet. Efter detta fungerar inte laddboxen. Elektrikern nekar till att det finns ett samband.

Är det en liten firma eller har han någon chef som du kan tala med? För somliga är det häpnadsväckande svårt att erkänna ett misstag.
 
O Steamboy skrev:
Nu skriver inte jag det här för att var varken dryg eller otrevligt, men det känns som du inte förstår grundläggande ellära och därför drar en del helt felaktiga slutsatser.

Låt oss börja från början:

När du kopplar in en elektrisk apparat så drar den ström. Den strömmen bestäms enbart av apparaten själv. Det finns alltså ingen i andra änden som "matar ut" ström och som på så sätt kan överbelasta din apparat. Det innebär t.ex. att om du har en apparat som drar 8A så gör den alltid det. Detta helt oberoende av om du har en huvudsäkring som är 10, 20, 25, 32 eller 100000 A. Säkringens enda funktion är att skydda ledningarna fram till apparaten från överlast.

Det innebär att om din laddare är inställd på att dra maximalt 32A och du har en mindre huvudsäkring så är det säkringen som tar skada inte din laddare. Så att elektrikern skulle ha haft sönder din laddare genom att ändra huvudsäkringen är högst osannolikt.

Mer troligt är att det varit fel i laddaren hela tiden, men att med den lägre huvudsäkringen så har säkringen hunnit lösa ut innan det börjat brinna i laddaren. Nu med större huvudsäkring kan mer ström flyta till laddaren, och under en längre tid, vilket ger felet i laddaren mer energi och längre tid att starta en elbrand.

Sist men inte minst har vi påståendet om att det small till i skåpet. Det kan det säkert ha gjort men återigen fungerar inte elektriskt ström så att det är något som "skickas ut" eller "trycks ut". Så om det blev ett överslag, en kortslutning eller något annat sånt i skåpet så stannar det där. Möjligtvis kunde servissäkringarna i andra änden på serviskabeln ha löst ut men det har de bevisligen inte gjort. Din laddare som är inkopplad efter mätarskåpet märker inte mer än att spänningen försvinner och strömmen bryts.

Det enda som kan påverka laddaren är om det blir nollsläpp. Då kan du få upp 400V til laddaren vilket elektroniken troligtvis inte skulle klara. Nu vet jag inte om du vet hur man "säkrar upp" men det är inte svårare än att man gängor ur en liten porslinskontakt i botten på propphållaren och skruvar i en ny. Det innebär att man inte behöver ta bort några kåpor eller på något sätt öppna och röra kopplingarna i elskåpet. Ofta finns ingen brytare innan huvudsäkringarna så arbetet görs med spänning och ett isolerat verktyg. Rätt sätt är givetvis att öppna nätbolagets matande skåp och skruva ur den säkringen, men det är inte alls som kan/får/orkar göra så.

Kontentan är i varje fall att det är högst osannolikt att byte av passkontakterna skall få en nollledare någonstans långt där inne i elcentralen att lossa eller glappa. Om det är ett nollsläpp som bränt elektroniken i laddaren så är det mest troliga att det funnits där hela tiden. Det vill säga att när elektrikern kopplade in laddaren till att börja med så misslyckades han att ansluta nolledaren. Hade det varit nollsläpp i anläggningen i stort så hade all annan elektronik i huset också pajat.

Så jag ser egentligen bara två möjliga orsaker. Antingen har laddaren varit defekt hela tiden, eller så har den varit felaktigt ansluten hela tiden. Att elektrikern säkrat upp har inget med saken att göra.
O Steamboy skrev:
Nu skriver inte jag det här för att var varken dryg eller otrevligt, men det känns som du inte förstår grundläggande ellära och därför drar en del helt felaktiga slutsatser.

Låt oss börja från början:

När du kopplar in en elektrisk apparat så drar den ström. Den strömmen bestäms enbart av apparaten själv. Det finns alltså ingen i andra änden som "matar ut" ström och som på så sätt kan överbelasta din apparat. Det innebär t.ex. att om du har en apparat som drar 8A så gör den alltid det. Detta helt oberoende av om du har en huvudsäkring som är 10, 20, 25, 32 eller 100000 A. Säkringens enda funktion är att skydda ledningarna fram till apparaten från överlast.

Det innebär att om din laddare är inställd på att dra maximalt 32A och du har en mindre huvudsäkring så är det säkringen som tar skada inte din laddare. Så att elektrikern skulle ha haft sönder din laddare genom att ändra huvudsäkringen är högst osannolikt.

Mer troligt är att det varit fel i laddaren hela tiden, men att med den lägre huvudsäkringen så har säkringen hunnit lösa ut innan det börjat brinna i laddaren. Nu med större huvudsäkring kan mer ström flyta till laddaren, och under en längre tid, vilket ger felet i laddaren mer energi och längre tid att starta en elbrand.

Sist men inte minst har vi påståendet om att det small till i skåpet. Det kan det säkert ha gjort men återigen fungerar inte elektriskt ström så att det är något som "skickas ut" eller "trycks ut". Så om det blev ett överslag, en kortslutning eller något annat sånt i skåpet så stannar det där. Möjligtvis kunde servissäkringarna i andra änden på serviskabeln ha löst ut men det har de bevisligen inte gjort. Din laddare som är inkopplad efter mätarskåpet märker inte mer än att spänningen försvinner och strömmen bryts.

Det enda som kan påverka laddaren är om det blir nollsläpp. Då kan du få upp 400V til laddaren vilket elektroniken troligtvis inte skulle klara. Nu vet jag inte om du vet hur man "säkrar upp" men det är inte svårare än att man gängor ur en liten porslinskontakt i botten på propphållaren och skruvar i en ny. Det innebär att man inte behöver ta bort några kåpor eller på något sätt öppna och röra kopplingarna i elskåpet. Ofta finns ingen brytare innan huvudsäkringarna så arbetet görs med spänning och ett isolerat verktyg. Rätt sätt är givetvis att öppna nätbolagets matande skåp och skruva ur den säkringen, men det är inte alls som kan/får/orkar göra så.

Kontentan är i varje fall att det är högst osannolikt att byte av passkontakterna skall få en nollledare någonstans långt där inne i elcentralen att lossa eller glappa. Om det är ett nollsläpp som bränt elektroniken i laddaren så är det mest troliga att det funnits där hela tiden. Det vill säga att när elektrikern kopplade in laddaren till att börja med så misslyckades han att ansluta nolledaren. Hade det varit nollsläpp i anläggningen i stort så hade all annan elektronik i huset också pajat.

Så jag ser egentligen bara två möjliga orsaker. Antingen har laddaren varit defekt hela tiden, eller så har den varit felaktigt ansluten hela tiden. Att elektrikern säkrat upp har inget med saken att göra.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med om att det är självklart att elektrikern ska se över dimensioneringen och göra allting klart för att ladda elbilen. Det är därför jag undrar vad ni avtalade om att han skulle göra. Det låter ju som någon form av missförstånd här.

Att laddstationen gick sönder är troligen bara olyckligt, för många på och av eller tillfällig glappkontakt när säkringarna skruvades i eller nåt. Men å andra sidan, det du beskriver om plåtar och smällar i mätarskåpet låter inte sunt så det finns fog för att ifrågasätta vad elektrikern pysslade med. Laddstationen kanske har en procedur för driftsättning i installationsanvisningen som inte följdes? Men det kan nog bli svårt tyvärr att bevisa att elektrikern var skyldig till att laddstationen gick sönder. Det kanske istället går att ta på garanti mot tillverkaren?
Fast något har ju hänt, det kan ju hänt efter laddboxens säkring,
Tex l1+l2 får anslutning med varandra - lär inte boxen må så bra av! Eller liknande med tanke på det troliga överslaget i skåpet.
sen om elektrikern har glömt spänna nollan till laddboxen och den vickar till när han skulle flytta plåten och därav smäller elektroniken är ju mycket möjligt! Nollan kan ju fortfarande ”ligga efter” husets nolla, och alltså bara fått nollsläpp i boxens kabel! Därav pajar ju inget övrigt i huset!
Trots allt så har boxen fungerat bra fram tills att säkringarna gick, och säkringarna gick eftersom boxen är ställd på 32A, hade boxen varit ställd på ex 8a hade troligen inte säkringarna gått! jag vet exakt hur man säkrar upp, men detta är ett elektrikerjobb.
ta bort plåten hade troligen inget med uppsäkringen att göra utan mer att han skulle kolla något annat, tex om han spännt nollan förra gången
 
  • Gilla
TCA och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Sekvensen är alltså följande: Laddaren fungerar men huvudsäkringen löser lätt när den används. Elektrikern som skall åtgärda problemet gör något fel så att det smäller i mätarskåpet. Efter detta fungerar inte laddboxen. Elektrikern nekar till att det finns ett samband.

Är det en liten firma eller har han någon chef som du kan tala med? För somliga är det häpnadsväckande svårt att erkänna ett misstag.
exakt du har helt rätt! Och säkringen går eftersom boxen ju varit ställd på 32A!
Jag uppfattar det som att det är han som är chefen…
 
  • Gilla
Granitbiten
  • Laddar…
O
F Fredrik Christensen skrev:
Tex l1+l2 får anslutning med varandra - lär inte boxen må så bra av!
Om L1 och L2 kopplas samman i centralen blir det kortslutning och huvudsäkringarna går omedelbart. Din laddare kommer inte påverkas över huvudet taget.

F Fredrik Christensen skrev:
Eller liknande med tanke på det troliga överslaget i skåpet.
Jag tycker det låter som du inte vet vad ett överslag är. Det är när spänningen mellan två punkter blir så hög, eller avståndet så litet, att strömmen går via luften. Då går det en ström mellan de punkterna och det blir varmt. Vad vi pratar om är alltså enbart en brandrisk i skåpet. Det har ingen som helst effekt på din laddare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Incitament och 6 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Fast något har ju hänt, det kan ju hänt efter laddboxens säkring,
Jag är med på att något hänt.
F Fredrik Christensen skrev:
Tex l1+l2 får anslutning med varandra - lär inte boxen må så bra av!
Detta mår säkringarna dåligt av. Men det borde inte skada boxen.
F Fredrik Christensen skrev:
Nollan kan ju fortfarande ”ligga efter” husets nolla, och alltså bara fått nollsläpp i boxens kabel! Därav pajar ju inget övrigt i huset!
Detta med att en nolla släpper blir problematiskt när det är flera laster mellan de olika faserna och jord. Dessa drar då i varandra så att det kan bli slumpmässiga spänningar mellan 0 och 400 volt. I det här fallet var det bara laddboxen ansluten enligt vad du skriver. Om då nollan släpper så innebär det att spänningsomvandlaren till elektroniken som sannolikt matas från endast en fas inte får någon spänning alls. Eftersom inget annat på en annan fas delar nollan blir det ofarligt.

Något har hänt. Och det är svårt att säga om det beror på att det installerades fel från början eller om han gjorde något galet i samband med uppsäkringen. Men nya apparater brukar inte ofta gå sönder utan orsak. I synnerhet inte så att det blir bränt på kretskorten.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
Du har väl ett jättebra läge för att reklamera laddboxen.
Dessutom har en elektriker installerat den.
Och inte nog med det. Den pajade under elektrikerns överinseende.

Men om du lägger upp bilder med god skärpa på kretskortet kan jag hjälpa till att analysera vad som gått sönder och spekulera i varför.
 
  • Gilla
JohanLun och 7 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Tex l1+l2 får anslutning med varandra - lär inte boxen må så bra av! Eller liknande med tanke på det troliga överslaget i skåpet.
Helt riktigt, precis sådana "störningar" kan få elektronik att ge upp. En kortslutning kan ge en ljusbåge med högfrekventa spänningsvariationer hos laddstationen som följd. Det kan räcka med att en säkring löser, det är en risk som kanske inträffar i ett fall av hundra. Det är dock givetvis svårt att bevisa detta.

O Steamboy skrev:
Så om det blev ett överslag, en kortslutning eller något annat sånt i skåpet så stannar det där.
Om det blir kortslutning i mätarskåpet så försvinner ju spänningen till laddstationen, eller hur? Så visst kan den påverkas, och med otur så går den sönder. Om det "smäller" lite i mätarskåpet så kan man tänka sig en kortvarig ljusbåge som ökar risken för att något går sönder nedströms.

En närmare titt på laddstationen vore intressant då det kan vara ett enkelt fel i strömförsörjningen, kanske t.o.m en säkring (eller säkringsmotstånd).
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Helt riktigt, precis sådana "störningar" kan få elektronik att ge upp. En kortslutning kan ge en ljusbåge med högfrekventa spänningsvariationer hos laddstationen som följd. Det kan räcka med att en säkring löser, det är en risk som kanske inträffar i ett fall av hundra. Det är dock givetvis svårt att bevisa detta.


Om det blir kortslutning i mätarskåpet så försvinner ju spänningen till laddstationen, eller hur? Så visst kan den påverkas, och med otur så går den sönder. Om det "smäller" lite i mätarskåpet så kan man tänka sig en kortvarig ljusbåge som ökar risken för att något går sönder nedströms.

En närmare titt på laddstationen vore intressant då det kan vara ett enkelt fel i strömförsörjningen, kanske t.o.m en säkring (eller säkringsmotstånd).

Ska försöka ordna bilder av farsan ;)
 
  • Gilla
JanneBoj
  • Laddar…
Jag ser det inte som självklart att en elektriker ska fixa inställningar på prylar som kunden införskaffar och vill ha inkopplade. Skaffar man prylar själv får man ställa in den själv om man inte kommer överens om något annat.
 
  • Gilla
FolkeF och 12 till
  • Laddar…
Jag blir nyfiken på varför ni skaffade boxen själva och går miste om halva kostnaden i grönt avdrag. Det vanliga är att elektrikern säljer både box och installation till kund för att få ut allt på avdraget.
Om det hade skett i detta fallet hade det varit elektrikerns ansvar att byta box om den gått sönder.

Vad är det för box och vilken bil är det som laddas? Det låter som Garo eftersom de är inställda på 32A från fabrik vilket oftast inte spelar någon större roll, de flesta bilar kan ta emot max 16A ändå. Jag brukar sätta lastbalansering och sen ställa boxen på snäppet under huvudsäkringarna för att slippa problem.
Rätt eller fel men jag gissar att elektrikern inte är speciellt intresserad av att hjälpa till när kunden köpt egna grejer.
 
  • Gilla
Daggew och 7 till
  • Laddar…
H
Klantigt av elektriken att inte kolla vilken huvudsäkring ni har i huset och redan första gången han var där eller helst redan över telefonen när jobbet beställdes fråga om storleken på huvudsäkringen. 32 A huvussäkring har (nästan) ingen normal villa.
Och då föreslå byte av huvudsäkring samt ställa in laddboxen efter dom förutsättningarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.