Tjena, farsan har ett bekymmer med sin laddbox, tänkte skriva o kolla här hur ni skulle gjort…
Köpte laddbox via en firma som säljer laddbox, kontaktade en elfirma i byn för installation

-Elektriker kom och installera - Allt frid o fröjd
Notera att huset har 16A huvudsäkring

-Nån månad senare kom elbilen, dem började ladda men smällde rätt många säkringar.

-Kontakta elektrikern igen för att kolla så den var rätt inställd, han påstår sig att man måste säkra upp (boxen är ställbar från typ 8-32A)

-Elektriker kommer och säkrar upp, öppnar aldrig boxen, tydligen small det även till i mätarskåpet när han skulle skruva där. Men det påstår han inte har med boxen att göra

-Nu är boxen trasig, helt död. När man öppnar boxen o kollar är den lite bränd i kretskorten samt att den är ställd på 32A!! Vilket är helt åt helvete för 16A huvudsäkring

troligen har han lyckats komma emot något i skåpet och bränt boxen, han vägrar dock ersätta den och påstår bara i princip att det är inte han som pajat den och den lika bra kunde pajat imorgon, men den gick ju sönder när han var där. Samt att dem aldrig har ställt in boxen rätt med tanke på 16A säkring… utan han ville bara säkra upp till 20A, men boxen var fortfarande ställt på 32a!
Hur ska man göra nu? Som sagt elektrikern hävdar sig bara oskyldig…
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Lindusfindus och 6 till
  • Laddar…
Om elektrikern enbart höjde upp huvudsäkring har jag svårt att se hur han haft någon som helst möjlighet att kunna skada boxen. Dock förstår jag inte heller hur det kan smälla i mätarskåpet av att byta ut passdelarna.
 
  • Gilla
TechChad och 13 till
  • Laddar…
elmontören elmontören skrev:
Om elektrikern enbart höjde upp huvudsäkring har jag svårt att se hur han haft någon som helst möjlighet att kunna skada boxen. Dock förstår jag inte heller hur det kan smälla i mätarskåpet av att byta ut passdelarna.
laddboxen är kopplad i mätarskåpet, han skulle ta bort någon plåt där… Fråga mig inte varför
Boxen fungerade trots allt innan han var där…
 
  • Gilla
Lars S
  • Laddar…
Hm, har du någon bild på mätarskåpet?
Låter märkligt att behöva ta bort plåtar för att säkra upp.
Har han däremot varit och rivit i andra delar av mätarskåpet där boxen är inkopplad så finns givetvis risk att han lyckats komma åt något eller någon tråd till boxen och på det viset eldat upp den.
 
  • Gilla
LeifDYI och 4 till
  • Laddar…
Vad var avtalat med elektrikern med tanke på att ni köpt laddstationen själva?

Jag menar, hade elektrikern i uppdrag att trimma in laddstationen, dimensionera den efter mätarsäkringarna och utbilda din far i elbilsladdning? Eller skulle han "bara" installera laddstationen?

Det uppenbara fel som begått här är just inställning och dimensionering. Det är så grovt fel att man kan undra just vad ni kommit överens om. Har lastbalansering varit på tal? Har din far en önskan om hur snabbt han vill kunna ladda elbilen?

Varför laddstationen gått sönder är ju svårt att säga på distans. Jag ser inte framför mig varför det skulle "smälla" i mätarskåpet vid byte av passdel eller isättning av nya säkringar. Men det är inte första gången jag hör talas om laddstationer som tar skada. All elektronik mår dåligt av typ glappkontakt. Det är ändå sant att den ska inte kunna gå sönder när man grejar i mätarskåpet, om det inte finns en signalledning för lastbalansering med i spelet.

Men återigen, vad avtalade ni om att han skulle göra när han kom tillbaka, enbart att säkra upp? Varför förblev laddstationen inställd på 32 A? Det är många frågetecken här som kanske är svåra att räta ut.
 
  • Gilla
keisman och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
-Nån månad senare kom elbilen, dem började ladda men smällde rätt många säkringar.
Kan du förtydliga lite här. Smällde flera säkringar samtidigt? Vilka och hur många? Eller smällde säkringarna eftersom laddningen pågick och man försökte byta dem en i taget?

I det förra fallet så tror jag att det var då och inte när elektrikern var där som den gick sönder. Det kan inte uteslutas att det beror på att det saknades nolla i anslutningen. I så fall är det elektrikerns fel.
 
  • Gilla
Kjol och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad var avtalat med elektrikern med tanke på att ni köpt laddstationen själva?

Jag menar, hade elektrikern i uppdrag att trimma in laddstationen, dimensionera den efter mätarsäkringarna och utbilda din far i elbilsladdning? Eller skulle han "bara" installera laddstationen?

Det uppenbara fel som begått här är just inställning och dimensionering. Det är så grovt fel att man kan undra just vad ni kommit överens om. Har lastbalansering varit på tal? Har din far en önskan om hur snabbt han vill kunna ladda elbilen?

Varför laddstationen gått sönder är ju svårt att säga på distans. Jag ser inte framför mig varför det skulle "smälla" i mätarskåpet vid byte av passdel eller isättning av nya säkringar. Men det är inte första gången jag hör talas om laddstationer som tar skada. All elektronik mår dåligt av typ glappkontakt. Det är ändå sant att den ska inte kunna gå sönder när man grejar i mätarskåpet, om det inte finns en signalledning för lastbalansering med i spelet.

Men återigen, vad avtalade ni om att han skulle göra när han kom tillbaka, enbart att säkra upp? Varför förblev laddstationen inställd på 32 A? Det är många frågetecken här som kanske är svåra att räta ut.
vet inte riktigt vad som är avtalat mer än installation av boxen, och då självklart ställa in den efter antal Ampere i huset. Det ingår ju lixom i installationen att installera den rätt efter vilka förutsättningar som finns! Han ringdes ut för att felsöka varför säkringarna går. Han tog bort något plåt i skåpet (ingen aning varför) och sen föreslog han att säkra upp pga säkringarna small innan…
 
  • Gilla
Jololu och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför förblev laddstationen inställd på 32 A?
Det är rimligen en fråga till elektrikern och inte till konsumenten. Har man fått ett uppdrag att installera laddboxen ingår det givetvis att begränsa strömförbrukningen till max mätarsäkringen men antagligen lite mindre i samråd med kunden. Står den kvar på 32 är det ju fel.
 
  • Gilla
Lindusfindus och 5 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Kan du förtydliga lite här. Smällde flera säkringar samtidigt? Vilka och hur många? Eller smällde säkringarna eftersom laddningen pågick och man försökte byta dem en i taget?

I det förra fallet så tror jag att det var då och inte när elektrikern var där som den gick sönder. Det kan inte uteslutas att det beror på att det saknades nolla i anslutningen. I så fall är det elektrikerns fel.
A Avemo skrev:
Kan du förtydliga lite här. Smällde flera säkringar samtidigt? Vilka och hur många? Eller smällde säkringarna eftersom laddningen pågick och man försökte byta dem en i taget?

I det förra fallet så tror jag att det var då och inte när elektrikern var där som den gick sönder. Det kan inte uteslutas att det beror på att det saknades nolla i anslutningen. I så fall är det elektrikerns fel.
Flera samtidigt var det inte, utan det var delar av huset som försvann, huvudsäkringarna som small pga överbelastning.
Boxen lös ju när elektrikern kom dagen efter elr något. Ingen bil inkopplad. Nu död
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är rimligen en fråga till elektrikern och inte till konsumenten. Har man fått ett uppdrag att installera laddboxen ingår det givetvis att begränsa strömförbrukningen till max mätarsäkringen men antagligen lite mindre i samråd med kunden. Står den kvar på 32 är det ju fel.
grovt fel att göra så enligt mig… man måste ju ta reda på förutsättningarna innan man installerar…
Han fick instruktionsbok osv till boxen så allt fanns o läsa… jag anser ju att en elektriker ska ha koll på detta… lite därför man anlitar elektriker
 
  • Gilla
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
grovt fel att göra så enligt mig… man måste ju ta reda på förutsättningarna innan man installerar…
Han fick instruktionsbok osv till boxen så allt fanns o läsa… jag anser ju att en elektriker ska ha koll på detta… lite därför man anlitar elektriker
Jo men kort så får du anmäla skadan till ditt försäkringsbolag, sen ska elektrikern ha en ansvarsförsäkring om nåt går snett. Sen får försäkringsbolagen då diskutera vad som orsakat skadan.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
F Fredrik Christensen skrev:
Flera samtidigt var det inte, utan det var delar av huset som försvann, huvudsäkringarna som small pga överbelastning.
Boxen lös ju när elektrikern kom dagen efter elr något. Ingen bil inkopplad. Nu död
Det låter ju inte som den mest förtroendeingivande elektrikern. En omväg skulle kunna vara att reklamera den till leverantören. När / om denna nekar ersättning och hänvisar till felaktig inkoppling kan du visa detta för elektrikern. Annars är det ingen enkel situation när någon bara nekar ansvar. Allmänna reklamationsnämnden kanske.
 
  • Gilla
Peternow och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det är självklart att elektrikern ska se över dimensioneringen och göra allting klart för att ladda elbilen. Det är därför jag undrar vad ni avtalade om att han skulle göra. Det låter ju som någon form av missförstånd här.

Att laddstationen gick sönder är troligen bara olyckligt, för många på och av eller tillfällig glappkontakt när säkringarna skruvades i eller nåt. Men å andra sidan, det du beskriver om plåtar och smällar i mätarskåpet låter inte sunt så det finns fog för att ifrågasätta vad elektrikern pysslade med. Laddstationen kanske har en procedur för driftsättning i installationsanvisningen som inte följdes? Men det kan nog bli svårt tyvärr att bevisa att elektrikern var skyldig till att laddstationen gick sönder. Det kanske istället går att ta på garanti mot tillverkaren?
 
  • Gilla
lars80 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med om att det är självklart att elektrikern ska se över dimensioneringen och göra allting klart för att ladda elbilen. Det är därför jag undrar vad ni avtalade om att han skulle göra. Det låter ju som någon form av missförstånd här.

Att laddstationen gick sönder är troligen bara olyckligt, för många på och av eller tillfällig glappkontakt när säkringarna skruvades i eller nåt. Men å andra sidan, det du beskriver om plåtar och smällar i mätarskåpet låter inte sunt så det finns fog för att ifrågasätta vad elektrikern pysslade med. Laddstationen kanske har en procedur för driftsättning i installationsanvisningen som inte följdes? Men det kan nog bli svårt tyvärr att bevisa att elektrikern var skyldig till att laddstationen gick sönder. Det kanske istället går att ta på garanti mot tillverkaren?
självklart kan saker o ting gå sönder, men för många av o på? Handlar om kanske 2 huvudsäkringar som gått. Låter rätt osannoligt att dem skulle paja utav det… räcker ju att en säkring går i elleverantörens skåp isåfall och dem smäller boxar på ett helt område…
Exakt vad som hänt kommer vi nog aldrig få reda på mer än att det small till i skåpet när elektrikern var där…
Sen garanti, jag har väldigt svårt att tro på det då dem ser ju att något var fel, typ flytande nolla eller överslag mellan 2 faser… dem lär ju aldrig ta det på garantin!
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det låter ju inte som den mest förtroendeingivande elektrikern. En omväg skulle kunna vara att reklamera den till leverantören. När / om denna nekar ersättning och hänvisar till felaktig inkoppling kan du visa detta för elektrikern. Annars är det ingen enkel situation när någon bara nekar ansvar. Allmänna reklamationsnämnden kanske.
kan man ju göra, dem kommer ju dock aldrig laga den på garantin! Dem ser nog rätt fort vad som gått fel
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.