Mikael_L skrev:
Och tvättmaskinen resp diskmaskinen tar sina 2000W de första 10 minuterna när vattnet värms upp, så ska du lyckas ta 12,5kW så får du kämpa lite.
Först förbereda både tvätt och disk, sen snabbt slå igång båda för att sen kasta dig över spisen, på med 3 gryter, full effekt, sen snabbt igång med både ugnen och micron, och glöm inte att du hela tiden samtidigt måste gå och dammsuga.
Och du har alltså typ 10 minuter på dig, sen börjar olika maskiner och ugnar ha värmt klart.
Och du glömde vattenkokaren, ser jag. :)
Klart vi ska ha igång vattenkokaren samtidigt
Jag glömde också av att vi har perkolator, brödrost och matberedare. :D
Om jag inte lyckas får jag väl gå och köpa donutmaskin, fritös och alla andra artiklar på tretti.se . (y)
Vägguttag kommer jag ju ha gått om. 3 st 3 vägs uttag = 9 st uttag
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Detta är dock en sak som inte går att göra i denna lägenhet. Elektrikern gjorde en uppdelad trefasgrupp. Men du har enfasmatning här, så det är inte möjligt i denna lägenhet.
Men i denna lägenheten kan han byta till större propp och dra grövre kablar(1-fas grupp) i befintliga rör?

Som du sa finns det massa matningar till köket vilket borde göra hans jobb enklare --> fortare --> billigare = jag kan göra nåt annat kul med pengarna.

Tills jag får räkningen med 500% påslag för elkablar jämfört med elbutik.se och massa transportkostnader trots att elfirman och deras lager ligger 50 meter bort :wow:
 
Redigerat:
tommib
Nej. En D2-gänga som du har vid elmätaren accepterar max 25A säkringar. Man kommer inte "uppgradera" till D3.

Den enda rimliga uppgraderingen av din matning är till trefas 16A. Eventuellt går det att dra i befintliga rör. Eventuellt inte. Det såg i alla fall väldokumenterat ut så elektrikern borde kunna avgöra ganska enkelt.

Edit: Eller du menade kanske i lägenheten? Jo, då kan man dra i grövre kablar, men du får nog inte i så mycket fetare än du har i gruppledningarna. Dessutom är 16A-grupper för allmänel lite ovanligt (och onödigt).
 
tommib skrev:
Nej. En D2-gänga som du har vid elmätaren accepterar max 25A säkringar. Man kommer inte "uppgradera" till D3.

Den enda rimliga uppgraderingen av din matning är till trefas 16A. Eventuellt går det att dra i befintliga rör. Eventuellt inte. Det såg i alla fall väldokumenterat ut så elektrikern borde kunna avgöra ganska enkelt.

Edit: Eller du menade kanske i lägenheten? Jo, då kan man dra i grövre kablar, men du får nog inte i så mycket fetare än du har i gruppledningarna. Dessutom är 16A-grupper för allmänel lite ovanligt (och onödigt).
En av 10A grupperna behöver ju uppgradera till 16A för ugnen.

I övrigt räcker det ju med 10 A.
Som Mikael_L sa kan ju 1 st VU sitta på 10A + takbelysning. 1 st VU kan sitta på 10 A + fläkt. Den 3e är lite oklart. Men det får elektrikern lösa på plats.

Nu kommer jag imponera på elektrikern.

Tack alla för Er hjälp.
Är dock öppen för ytterligare synpunkter. Kanske kan vi ha kyl/frys diskussion och om dom ska ha separata grupper :D
 
tommib
En ugnsmatning är ju inte allmänel :) Den dras fram specifikt till en stor förbrukare som kommer stå fast monterad.
 
Du verkar ju ha gruppledningar så det räcker till med råge, men det kan vara ett problem också då fler gruppledningar inte medger högre effektuttag utan endast ökar risken för att ni bränner mätarsäkringen i källaren, och den finns i ett låst utrymme :( En fullstor spis kan ha en inbyggd effektbegränsning som automatiskt ser till att den totala strömmen inte överstiger inställt värde. Men nu när ni planerar ha ugnen på andra sidan köket så fungerar ju det lite dåligt. Det gör kanske inte så mycket då ni har gott om andra elprylar som kan lösa säkringar...

Mätarsäkringen håller för bra mycket överlast men det är inte rätt, man ska försöka hålla sig under 25 A. Rimligt är t.ex att överbelasta den tid det tar att koka upp vatten, man ska aldrig kontinuerligt överbelasta säkringarna. Om ni får faktiska problem med att mätarsäkringen på 25 A löser vid användning av elapparater då handlar det om rejäl överlast på 40-50 A så man kan inte heller säga att allt är lugnt bara för att säkringen råkar hålla.

När man dimensionerar så utgår man normalt från märkeffekten. Det enda undantaget jag kommer på är just spisar. Man behöver inte en 32 A säkring för effekten beror ju på hur spisen används. För alla andra saker som ugn, TM, DM, micro så utgår man ifrån dess märkeffekt. Ev kan man som sagt planera för när de tar ut sin märkeffekt under sitt körprogram. Egentligen ska det vara så för spisar också, man ska kunna använda en spis fullt ut, men här tvingas man helt enkelt till eftergifter för du kommer troligen att få stora problem att övertala föreningen att dra in mer ström till din lägenhet ;)
 
Bo.Siltberg skrev:
Du verkar ju ha gruppledningar så det räcker till med råge, men det kan vara ett problem också då fler gruppledningar inte medger högre effektuttag utan endast ökar risken för att ni bränner mätarsäkringen i källaren, och den finns i ett låst utrymme :( En fullstor spis kan ha en inbyggd effektbegränsning som automatiskt ser till att den totala strömmen inte överstiger inställt värde. Men nu när ni planerar ha ugnen på andra sidan köket så fungerar ju det lite dåligt. Det gör kanske inte så mycket då ni har gott om andra elprylar som kan lösa säkringar...

Mätarsäkringen håller för bra mycket överlast men det är inte rätt, man ska försöka hålla sig under 25 A. Rimligt är t.ex att överbelasta den tid det tar att koka upp vatten, man ska aldrig kontinuerligt överbelasta säkringarna. Om ni får faktiska problem med att mätarsäkringen på 25 A löser vid användning av elapparater då handlar det om rejäl överlast på 40-50 A så man kan inte heller säga att allt är lugnt bara för att säkringen råkar hålla.

När man dimensionerar så utgår man normalt från märkeffekten. Det enda undantaget jag kommer på är just spisar. Man behöver inte en 32 A säkring för effekten beror ju på hur spisen används. För alla andra saker som ugn, TM, DM, micro så utgår man ifrån dess märkeffekt. Ev kan man som sagt planera för när de tar ut sin märkeffekt under sitt körprogram. Egentligen ska det vara så för spisar också, man ska kunna använda en spis fullt ut, men här tvingas man helt enkelt till eftergifter för du kommer troligen att få stora problem att övertala föreningen att dra in mer ström till din lägenhet ;)
Det ända jag egentligen kan göra åt detta är att inte köra allt på en gång. I praktiken borde det väl inte blir ett problem? Man lagar ju maten först, sen lägger in disken och slänger in tvätt utanför matlagningstid etc., vi använder inte torktumlare etc

Egentligen är det väl matlagning som kan ställa till det?
Maxeffekt huvudsäkring: 25Ax230= 5750W
Häll: 4600W
Mikro: 1000W.
Ugn: 2600 W
Vattenkokare:?

Är man medveten om detta så kan man undvika det. Vattenkokare + mikro körs ju såpass korta stunder.

Andra alternativet är att inte renovera köket :(

Tredje alternativet är gemensam spis+ugn som belastar en 20A säkring ännu mer (om inte det finns inbyggd effektbegränsning)

Har inte så många valmöjligheter annars
 
Mikael_L
Jag tycker inte du behöver oroa dig för tillgänglig effekt.

Typ ingen annan har problem med enfas 25A till sina lägenheter, så du lär inte heller få det.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Jag har inte fått uppfattningen att någon majoritet av gamla enfaslägenheter är så här välförsedda med grupper till köket, så de kanske bränner den enda gruppsäkringen istället, eller den ena av två, dvs no problem. Faktum är att det är första gången jag hör talas om en lägenhet byggd 1988 som har enfas, trodde inte det utfördes så sent. Det kanske förklarar den stora mängden grupper i detta fall. Klart är ju också att man kan inte använda alla vitvaror som man gör i en bostad med trefas.
 
Om man ser till bilderna och gruppförteckningen ser det ut att vara i princip klart för trefas med central av rätt typ. Mätarblocken är fullstora bara inte bestyckade med tre säkringar osv.
 
GK100 skrev:
Om man ser till bilderna och gruppförteckningen ser det ut att vara i princip klart för trefas med central av rätt typ. Mätarblocken är fullstora bara inte bestyckade med tre säkringar osv.
Det var det första jag tänkte på jag med, att där måste ju vara förberett för utbyggnad till trefas.
TS kanske ska höra sig för hos styrelsen om han inte kan få tillstånd att byta stigaren och komplettera mätarblocket och få trefas tillgängligt i lägenheten. Om stigaren är fyr eller femledare i dag är ju den kostnaden minimal när man ändå byter ett helt kök med vitvaror o allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.