Mikael_L
Vad detta betyder för dig är att du måste passa dig för att köpa en spis eller häll med 400V elementspänning, som det heter. En sådan kan du aldrig få att fungera korrekt i din lägenhet.

Jag tror inte att det alls finns hällar med 400V elementspänning, jag har aldrig sett eller hört om någon.
Jag tvivlar alltså på att du ens kan få tag i häll som inte skulle gå att installera.
(Men det är helt OK att du kollar av här på forumet om du vill, när du funderar på en kandidat :) )

Men köper du en spis så kan du hitta modeller som inte går att installera, modeller som helt enkelt kräver trefas (jag har en sådan här hemma). Dessa spisar blir (tyvärr) allt mer ovanliga, men jag tror att det fortfarande går att finna någon modell.


I övrigt spelar det inte så stor roll för dig att du har enfasmatning isf trefas. Max effekt du kan ta ut i lägenheten blir 25*230 = 5750W, hade du trefas (3x16A är det normala då) hade du mer möjlig maxeffekt:
P = Uh*I*sqrt(3) = 16*400*1,73 = 11072W.

Men folk med enfasmatningar har generellt inga större problem med detta.
 
(230x16x3 = 11040 är en annan räknevariant) ;) men enfas betyder som tidigare talare inget speciellt förutom att du måste ha 230v spis, köper du induktion ska det inte vara några problem att köra på 20A, funkar ju i dag och då är ugnen med. Sen dra en ny matning till nya ugnen var du än placerar den.
 
HÄLL
Frågan om säkringsstorlek för spis är ofta uppe för diskussion. Är väl knappast ett stort problem för alla som har 20A 1 fas och köpt ny häll.
Till traditionella spisar fungerar det ju. Många gamla lägenheter har väl 1 fas som min? Dessutom har gamla spisar inbyggd ugn. Jag kommer ju köra ugn på separat säkring. Har inte moderna hällar inbyggd effektbegränsare så att varje enkild "platta" kan gå på sin maxeffekt, men spisen reglerar ned om det totala effektuttaget blir för stort?

Specifiktaion för häll. Ström: 2×16A eller 1×32A. Anslutningseffekt: 7400W. Spänning: 220-240V.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80303932/?query=BEJUBLAD+Induktionshäll

Den går alltså köra på 1 fas. Om jag kör med 20 A får jag ut 4600 W. Det borde väl räcka såvida man inte kör allt på max?

KYL/FRYS
Det pratas om separat JFB och personskyddsautomat till kyl/frys. Behövs det eller är det ”för säkerhets skull”? Är det ett omfattande jobb för elektrikern? Det är ju ett nytt kyl och frys och dom har väl system för att samla upp vatten ifall proppen skulle gå? Mina förra frys samlade upp vatten i en skål som man sedan kunde hälla ut. Dessutom har man ju läckage skydd under så vattnet rinner utåt. Vi kommer att ha klinker golv i hela köket. Varför skulle proppen gå när man är på semester och inte använder några el apparater hemma? Det föreslogs att man ska dela frys + mikro så att man kan upptäcka det genom att mikron inte fungerar. Vad tycker ni?
Det pratas om att ytterbelysningen löst ut hela kåken när folk varit på semester och hus har man en naturlig högriskgrupp i allt som finns utomhus, Detta är ju inte aktuellt för oss i en bostadsrättlägenhet.

VÄGGUTTAG
Vad tycker ni om vägguttag? Ska dom sitta på separata grupper? Räcker det att ta fläktens säkring för vägguttag på vänster diskbänk? Ska vägguttag på hö diskbänk sitta på kyl eller frys säkringen? (eller ska dom ha egna som det diskuteras hela tiden :D)?

Nedanstående bild är en sammanfattning på era förslag. Synpunkter?

Om min bild stämmer så behöver egentligen elektrikern endast dra fram ny 16A uttag för spis?

El-schema för kök med säkringsstorlekar och anslutningar för hushållsapparater som spis och kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L skrev:
Definitivt enfasmatnig i till lägenheterna.
Det är en (inte tre) säkring, med gul märkplupp, dvs du har 25A enfasmatning till lägenheten.


Det stämmer, det betyder 25A och 500V, men det är alltså maxvärden för säkringshållaren i fråga, det skulle lika gärna kunna sitta i en säkring på 6A och 127V där.
Men i ditt fall är det alltså en 25A säkring med 230V spänning. ;)
Är max belastning för säkringen 25x400=10000W eller 25x230=5750?
 
tommib
Det blir nog bra om elektrikern drar fram en ny 16A-grupp till ugn+micro. Kyl och frys kan mycket väl dela på en 10A-matning tillsammans med eluttag på bänken. Fläkten kan dela med uttagen på den bänken.
 
tommib
Max effekt i din lägenhet är 230x25=5750 W.

Det är bara i ett trefassystem du har 400V mellan faserna (och som Mikael_L visade ovan måste du då ta hänsyn till effektivvärdet).

Så länge du inte kör diskmaskin eller dammsugare samtidigt som du lagar mat är det nog lugnt. Du bör ev passa dig lite för att köra ugnen eller micron på fullt blås samtidigt som du använder flera plattor på hällen.
 
Mikael_L
sam820921 skrev:
Är max belastning för säkringen 25x400=10000W eller 25x230=5750?
Iom att det är 230V enfas över den säkringen så är max effekt 5750W.

Sen är det diazed (porslinssäkring) som huvudsäkring, som har en viss överlastförmåga, den kan säkert ge 25% mer effekt i runt en timme, och 50% mer effekt i 15 minuter, eller något sådant.
Egentligen ska man ju inte dimensionera för överlast, men i praktiken blir det dock så att din huvudsäkring klarar hällen din för du kör ju aldrig någonsin full effekt på flera plattor samtidigt mer än några enstaka minuter.
 
tommib skrev:
Det blir nog bra om elektrikern drar fram en ny 16A-grupp till ugn+micro. Kyl och frys kan mycket väl dela på en 10A-matning tillsammans med eluttag på bänken. Fläkten kan dela med uttagen på den bänken.
Låter rimligt.
Mikro: Effekt: 1000W.
Ugn: Effekt 2600 W
En 16A klarar 3680W. Det räcker alltså.

Då får kyl och frys INTE ha separat :D

Det finns ju 2 uttag på 10A var för kyl och frys på höger sida. Detta betyder alltså att elektrikern bara behöver byta ut en propp till 16 A och dra grövre kablar i befintligt rör så är det klart? Behövs alltså inte nya rör eller nån utanpåliggande installation = billigare.

Kom på att han också får sätta några uttag till högt upp i köket på båda sidor för inkoppling av transformator för bänkbelysning. Men här pratar vi om några W (LED ljus). Eller ska dom ha egen säkring för "säkerhets skull" :D


Så här blir det då?
Elritning som visar hur mikrovågsugn och ugn ansluts till 16A säkring och hur kyl och frys har egna 10A uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
I ditt nya kök skulle jag, som elektriker, låtit befintlig matning till spis och DM vara kvar till häll + DM.

Vänster sida:
Dragit fram en 10A grupp till vänster sida som försörjer eluttag på diskbänks-sidan, spisfläkt, belysning under ev överskåp.
Jag skulle försöka använda befintlig dragning till spisfläkten eller VU till detta.
Antingen direkt där det mynnar ut, eller kanske bila lite.
Det är troligt att uttagen samsas med takbelysningen i köket, ev skulle jag lägga något uttag på denna grupp, och något annat uttag på samma grupp som spisfläkten.
Allt beror väldigt mycket på var rören mynnar ut nu, och lite hur det är kopplat.


Höger sida:
På höger sidan skulle jag försöka dra om befintlig grupp till frysen till att i nya köket ombesörja både kyl och frys, och ev micro.
Ett annat utmärkt alternativ är att istället få kyl/frys på samma grupp som befintlig belysning. Men det är stor risk att det är för stort ingrepp, man bilar inte gärna fram rör i taket, och utanpåliggande dragning är inte snyggt. Men det kan finnas en lämpligt placerad kopplingsdosa någonstans.

Sen skulle jag försöka återanvända det gamla röret för kyl/sval till ugnsmatning, annars är det risk att det blir en nydragning.

Sen finns det troligen ett befintligt rör till gammalt VU, som kan återanvändas till VU och ev bänkbelysning.
 
Mikael_L
Du har det väl förspänt med befintliga matningar in till köket pga att det är såpass nytt hus, mycket bra för dig.

Det är helt klart jobbigt i gamla hus byggda på 60-70-talet eller tidigare.
Då kan det ibland vara endast två grupper till köket, spisen + allt annat. Dock är det ändock ganska vanligt med ytterligare en grupp till kylskåpet.
Men ändå ett elände när det ska göras moderna kök med DM, micro, separat ugn, vattenkokare osv.
 
tommib skrev:
Max effekt i din lägenhet är 230x25=5750 W.

Det är bara i ett trefassystem du har 400V mellan faserna (och som Mikael_L visade ovan måste du då ta hänsyn till effektivvärdet).

Så länge du inte kör diskmaskin eller dammsugare samtidigt som du lagar mat är det nog lugnt. Du bör ev passa dig lite för att köra ugnen eller micron på fullt blås samtidigt som du använder flera plattor på hällen.

Vi räknar lite:
Häll: 20x230= 4600W
Mikro: 1000W.
Ugn: 2600 W
Diskmaskin: 1 kWh/diskomgång(tar 2 h) = 500W
Dammsugare: 1800 w
Tvättmaskin: 2000W?
Torktumlare: ?
Totalt: >12500 W

Jag får dammsuga och laga mat fort :wow:

Jag kan ju alltid stänga av LED belysningen i hela lägenheten när alla apparater är på så kanske huvudsäkringen klarar sig :p
 
Mikael_L skrev:
Du har det väl förspänt med befintliga matningar in till köket pga att det är såpass nytt hus, mycket bra för dig.

Det är helt klart jobbigt i gamla hus byggda på 60-70-talet eller tidigare.
Då kan det ibland vara endast två grupper till köket, spisen + allt annat. Dock är det ändock ganska vanligt med ytterligare en grupp till kylskåpet.
Men ändå ett elände när det ska göras moderna kök med DM, micro, separat ugn, vattenkokare osv.
Känner igen detta. Så var det min tidigare lägenhet byggd -60 talet. Elektrikern fick använda befintiliga rör för att dra ytterligare 5 ledarkabel ( 3 st faser antar jag?) och sedan delade upp faserna i en kopplingdosa och därefter dra resten av kablarna utanpåliggande. Trångt var det. Jag fick hjälpa honom. Han oljade in kabeln, fäste den på en ledare och sedan fick jag hjälpa honom att dra för kung och fosterland. Knappt så det gick. :confused:
I denna lägenhet kan jag sitta och titta på när han jobbar (y)
 
Mikael_L
sam820921 skrev:
Vi räknar lite:
Häll: 20x230= 4600W
Mikro: 1000W.
Ugn: 2600 W
Diskmaskin: 1 kWh/diskomgång(tar 2 h) = 500W
Dammsugare: 1800 w
Tvättmaskin: 2000W?
Torktumlare: ?
Totalt: >12500 W

Jag får dammsuga och laga mat fort :wow:

Jag kan ju alltid stänga av LED belysningen i hela lägenheten när alla apparater är på så kanske huvudsäkringen klarar sig :p
Och tvättmaskinen resp diskmaskinen tar sina 2000W de första 10 minuterna när vattnet värms upp, så ska du lyckas ta 12,5kW så får du kämpa lite.
Först förbereda både tvätt och disk, sen snabbt slå igång båda för att sen kasta dig över spisen, på med 3 gryter, full effekt, sen snabbt igång med både ugnen och micron, och glöm inte att du hela tiden samtidigt måste gå och dammsuga.
Och du har alltså typ 10 minuter på dig, sen börjar olika maskiner och ugnar ha värmt klart.
Och du glömde vattenkokaren, ser jag. :)
 
Mikael_L
sam820921 skrev:
Känner igen detta. Så var det min tidigare lägenhet byggd -60 talet. Elektrikern fick använda befintiliga rör för att dra ytterligare 5 ledarkabel ( 3 st faser antar jag?) och sedan delade upp faserna i en kopplingdosa och därefter dra resten av kablarna utanpåliggande. Trångt var det. Jag fick hjälpa honom. Han oljade in kabeln, fäste den på en ledare och sedan fick jag hjälpa honom att dra för kung och fosterland. Knappt så det gick. :confused:
I denna lägenhet kan jag sitta och titta på när han jobbar (y)
Detta är dock en sak som inte går att göra i denna lägenhet. Elektrikern gjorde en uppdelad trefasgrupp. Men du har enfasmatning här, så det är inte möjligt i denna lägenhet.
 
Mikael_L skrev:
I ditt nya kök skulle jag, som elektriker, låtit befintlig matning till spis och DM vara kvar till häll + DM.

Vänster sida:
Dragit fram en 10A grupp till vänster sida som försörjer eluttag på diskbänks-sidan, spisfläkt, belysning under ev överskåp.
Jag skulle försöka använda befintlig dragning till spisfläkten eller VU till detta.
Antingen direkt där det mynnar ut, eller kanske bila lite.
Det är troligt att uttagen samsas med takbelysningen i köket, ev skulle jag lägga något uttag på denna grupp, och något annat uttag på samma grupp som spisfläkten.
Allt beror väldigt mycket på var rören mynnar ut nu, och lite hur det är kopplat.


Höger sida:
På höger sidan skulle jag försöka dra om befintlig grupp till frysen till att i nya köket ombesörja både kyl och frys, och ev micro.
Ett annat utmärkt alternativ är att istället få kyl/frys på samma grupp som befintlig belysning. Men det är stor risk att det är för stort ingrepp, man bilar inte gärna fram rör i taket, och utanpåliggande dragning är inte snyggt. Men det kan finnas en lämpligt placerad kopplingsdosa någonstans.

Sen skulle jag försöka återanvända det gamla röret för kyl/sval till ugnsmatning, annars är det risk att det blir en nydragning.

Sen finns det troligen ett befintligt rör till gammalt VU, som kan återanvändas till VU och ev bänkbelysning.
Det är troligt att uttagen samsas med takbelysningen i köket, ev skulle jag lägga något uttag på denna grupp, och något annat uttag på samma grupp som spisfläkten.

Sen finns det troligen ett befintligt rör till gammalt VU, som kan återanvändas till VU och ev bänkbelysning.


Belysning kök sitter på egen 10A. Se tid bild på proppskåpet.
Gällande 3 st VU i kök vet jag inte vilken grupp dom sitter på. Finns ingen märkning i proppskåpet.

Uppdaterad bild.

Schema över proppskåp med märkningar för olika eluttag och belysning i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.