Hej!

Ska renovera köket och vill vara ute i god tid med elplanering utifall det behöver kompletteras.

Så här ser proppskåpet ut:
Spis --> 20A, 4 mm2
Frys --> 10 A, 1,5 mm2
Kyl --> 10 A
Diskmaskin --> 10A
Spisfläkt --> 10A

Därtill finns det 3 st vägguttag under överskåp. Jag vet inte vilken grupp dom sitter på.

Som bänkbelysning kommer jag att ha led.

Jag vet inte exakt var dosor och eldragning sitter. Vet ej heller om det är utanpåliggande eldragning (isåfall är det bakom skåpen) eller infälld. Lägenheten är från år -88.

Se bild på hur köket ser ut idag. Dom svarta cirklarna är vägguttag.

Dessa är specifikationer på vitvaror.

Häll: Ström: 2×16A eller 1×32A. Anslutningseffekt: 7400W
Mikro: Minsta säkring: 16A. Mikrovågseffekt: 1000W.
Ugn: Minsta säkring: 16A, 2600 W,)
Kombiugn: Minsta säkring: 16A
Kylskåp: 12 W
Frys: 27 W

Observera att jag inte vill ha kombiugn OCH ugn + mikro. Det är antigen eller. Men helst separat ugn + separat mikro.

Vägguttag: (vattenkokakare, perkolator etc (blir många W här också!) Som sagt. Vet ej vilken grupp dessa VU sitter på.

NÅGRA FÖRSLAG:


Alt 1: (snyggast. Mer eldragning)

Häll i bänkskåp. Oförändrad palts. Detta betyder ju att ny el måste dras? Eller? Säkringen räcker ju inte till.
Mikro (i högskåp) höger sida tillsammans med frys eller kyl. Här borde det räcka till. Det är inte viktigt för mig att ha kyl/frys på egen grupp så länge säkringen räcker till.
Ugn höger sidan (i högskåp). Här behöver jag dra ny grupp? 10 A räcker ju inte till.


Alt 2 (mindre snyggt. Mindre eldragning)

Ugn + Häll i bänkskåp. Här måste jag dra 16Ax3 fas? Häll får 2 st grupper. Ugn får 1 st grupp.
Mikro höger sida tillsammans med kyl o frys.


Synpunkter? Andra förslag? Tänker jag rätt?
 
  • Enkel planritning av ett kök med markerade positioner för vitvaror och vägguttag
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Om du har en spis som idag är avsäkrad 20A är oddsen rätt låga på att du har enfas i lägenheten (eller en restaurangspis). Börja med att ta reda på hur det ligger till med det eftersom det kommer styra hela den resterande planeringen.
 
tommib skrev:
Om du har en spis som idag är avsäkrad 20A är oddsen rätt låga på att du har enfas i lägenheten (eller en restaurangspis). Börja med att ta reda på hur det ligger till med det eftersom det kommer styra hela den resterande planeringen.
Vad menar du och hur tar jag reda på detta?
Mvh
samuel

Är denna bild till någon hjälp?
Längst ner i bilden finns numreringen på grupperna. Dom är uppdelade på 3 rader. Har det att göra med antal huvudsäkringar? Är det frågan?
 
  • Elektrisk kretslista med numrerade grupper och säkringsstorlekar på en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med etiketter för olika grupper och säkringar, inklusive numreringstabell.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du enfas eller trefas till lägenheten? Då den är byggd -88 borde du ha trefas, men spismatningen verkar vara enfas.
Det påverkar dock inte dina val av vitvaror, utan det påverkar hur mycket du kan köra samtidigt.
Så det är inte säkert det är meningsfullt att dra fram några nya grupper.
 
tommib
Ja, frågan är hur många huvudsäkringar du har. Är det en eller tre? Om det är en s är det som sagt inte givet att det är lönt att dra fram fler målningar. Det kan också innebära att du måste fundera ett varv till på val av häll och ugn.
 
Mikael_L
Du har allra troligast enfasmatning till lägenheten. Men absolut säkert är inte detta.
En bild på säkringscentralen kan ev ge en ledtråd, det kan finnas någon märkning. Att öppna centralen och kolla ger absolut säkerhet.

Det spelar dock inte någon jättestor roll om det är enfas eller trefas, du har rätt gott om matningar till köket så ingen enfasgrupp behövas göras till tvåfas eller trefasgrupp, med största sannolikhet.


Jag tycker du börjar med att designa ditt kommande kök precis som du vill ha det, så fixar man elen sen.
Att låta befintlig el styra hur köket ska bli planerat finns inte på min karta i alla fall.
Var vatten, avlopp och bärande väggar är kan möjligen vara saker som får styra utformningen, men el är så lätt att anpassa.


Ska du ha IKEA's kök, Metod?
Då har du en stor fördel vad det gäller det elektriska, monterar du stommar med IKEA's montageskena så får det precis plats med elkabel utanpåliggande bakom stommarna, och det underlättar eljobbet väldigt mycket.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg

Jag ska ta ett kort på proppskåpet eventuellt lyfta på locket nästa gång jag är i lägenheten. Jag ska bara vinna budgivningen först :D
Observera att vi inte behöver ha en behörighetsdiskussion. Jag kommer att anlita elektriker men tycker ändå det är roligt att lära sig (vad annars gör jag här).
Varför behövs det inte dras nya grupper? Så som det är nu räcker det ju inte.


tommib
På vilket sätt påverkar en eventuellt 1-fas huvudsäkring mitt val av häll, ugn? Vad innebär det?

Mikael_L

Om det är en 1-fas till spisen idag måste väl ändå säkring bytas ut till 32A + grövre kablar för att driva hällen? Se specifikationer ovan.

Ugnen kommer ju vara på andra sidan rummet i ett högskåp. Den behöver ju också ha en egen 16A matning? Se spec ovan. Ny eldragning krävs?

MIkron kommer att sitta i samma högskåp som ugnen. Den kan drivas av en 10A säkring tillsammans med frys eller kyl. Se spec ovan. Ingen ny eldragning krävs?

Du har helt rätt att eldragningen ska anpassas till det nya köket och inte tvärtom.
Jag har bifogat en bild hur jag vill ha det. Elen får anpassas efter det.

Det stämmer att jag ska ha IKEA metod. Snickarna kommer först om 2 mån. Min tanke är att riva väggskåp själv så att elektrikern får det så lätt som möjligt och att han blir färdig innan snickarna kommer.

Vad tycker ni?
Vad kommer det nya köket ha för konsekvenser för ny eldragning?
Ska det dras mer grupper för vägguttag?
Finns det några hinder för att få köket som jag vill ha det om det visar sig att jag har 1-fas respektive 3-fas huvudsäkring?


Andra synpunkter/förslag?

Mvh

Samuel

Schematisk planritning med markerade platser för eluttag i kök och hall.
 
Redigerat:
tommib
Om det är enfas till lägenheten är huvudsäkringen garanterat på max 25A. Således kan du inte säkra upp till 32A för hällen. Nu går det troligen bra ändå med 20A om du inte kör allt på fullt hela tiden, men det ger inget att dra fram massa separata grupper för allt när du ändå begränsas av huvudsäkringen (som dessutom i värsta fall sitter i källaren eller liknande.

Samtidigt kan jag hålla med Mikael_L att du bör planera för vad du vill ha. Ha dock i åtanke att det inte nödvändigtvis är möjligt just nu. Kanske det går att uppgradera till trefas om det nu inte är det idag.

Du kan givetvis få köket som du vill ha det med en enfasmatning, men räkna inte med att kunna köra allt samtidigt. Elektrikern löser det där åt dig när hen kommer in.
 
Det viktigaste tror jag är att få in en jordfelsbrytare och en separat personskyddsautomat till kyl/frys. Om jordfelsbrytaren löser när du är borta en längre stund slipper man då få vattenskador när frysen avforstar sig. Sen behöver du inte ha 16 till micron eller 32 till spisen..
 
Du borde kanske tillägga att det är vad du personligen tycker, eller? Detta med sep JFB till kyl/frys har debatterats flitigt och alla argument för o emot finns på forumet.
 
Ursäkta? Jag tror det är lag på att ha jordfelsbrytare på nya installationer? Jag har jobbat med el-installationer i hela mitt yrkesliv, jag vet inte vad du jobbar med men jag har sett kök med vattenskador och har själv fått det i en hyreslägenhet med bara en jfb där tvättmaskinen var boven. Andra där ytterbelysningen löst ut hela kåken när de var på semester, att köra köket på en egen psa där bänkbelysning skåpbel och takbelysn och kyl/frys är billigt för att slippa skador. Hur ofta har ett kylskåp löst ut jfb'n när jag har felsökt, ALDRIG...
 
Trevligt med en ny elektriker på forumet, välkommen. Det var inte meningen att hacka men du hade ett väldigt definitivt svar på frågan om JFB vs kyl som om det vore det enda rätta. Jag skulle vilja vända på det och säga att det är inte fel, inte heller andra varianter. Jag skulle tro att risken för jordfel är ung lika stor mellan TM och kyl, utan att veta definitivt. Vad är det för kyl som orsakar vattenskador vid spänningsbortfall? Vill man ha det bästa skyddet vore en PSA per grupp på plats, men då kan man få problem med att upptäcka att en PSA har löst. Jag ser varken kyl eller TM som speciellt riskfyllda när det gäller att lösa en JFB. Nä, så man kan kanske tänka sig en mer jämn fördelning av grupperna mellan två JFBer, det är i alla fall inte fel. Bor man i hus har man en naturlig högriskgrupp i allt som finns utomhus, så där man ge dessa en JFB och låta kyl och annat känsligt gå på en annan. Övrig utrustning skulle kunna fördelas jämnt. Frågan är om det verkligen finns risker som motiverar en ytterligare uppdelning i fler JFBer i normala bostäder?
 
Hehe tack tack, ja ok då är jag med. Det är frysen som orsakar skador, numera är de ju självavfrostande men det blir mycket vatten ändå när grejer smälter. Jag har bara egna erfarenheter av det och på hade skadan undvikits med egen psa, men som du påpekar måste man ha indikering på att den löst genom att lägga lite belysning på samma eller en micro med klocka etc som sitter i samma skåp ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Idag träffade jag en från föreningen som hjälpte mig ner till källaren där elcentralen finns.
Tyvärr fick jag inte komma in i lägenheten för att titta närmare på proppskåpet då mäklaren ej var med.

Jag har bifogat bilder som jag tog. Hoppas att det räcker för att se om det är 1 eller 3-fas till lägenheten.
På propphuvudet som syns nedanför boxen (elmätare?) står det 25/500 på. Gissar att det är 25A 500 V?

Har förminskat bilderna. Klicka för att få större. Om ni fortfarande har svårt att se detaljer så säg till ladda jag upp större.

Vad säger experterna?


Elcentral med elmätare och säkringsboxar märkta med etiketter i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på en elcentral med propphuvud och etikett B2, kabel hopknuten vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två gråa elcentraler med etiketter och vred, tjocka kablar ner i gula skyddsrör, märkta 25/500.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Otydlig bild av en elschema ritning upphängd på en vägg, markerad med röd penna, antyder en elinstallation i en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En delvis markerad ritning av en byggnadsplan uppvisande rum och dörrar, överskuggad i hörnet av en elmätarram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en byggnadsplan med markerade elcentraler och elledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett inuti en elcentral med information om säkringarnas storlek och vilka områden de täcker, inklusive strömstyrka och områdesnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

El-schema över elcentral med uppmärkta proppskåp och lägenheters positionering i flerfamiljshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elritning upphängd på vägg som visar ledningar och anslutningar för flera våningsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Definitivt enfasmatnig i till lägenheterna.
Det är en (inte tre) säkring, med gul märkplupp, dvs du har 25A enfasmatning till lägenheten.
Visa bilaga 193531


sam820921 skrev:
På propphuvudet som syns nedanför boxen (elmätare?) står det 25/500 på. Gissar att det är 25A 500 V?
Det stämmer, det betyder 25A och 500V, men det är alltså maxvärden för säkringshållaren i fråga, det skulle lika gärna kunna sitta i en säkring på 6A och 127V där.
Men i ditt fall är det alltså en 25A säkring med 230V spänning. ;)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.