X
engs engs skrev:
Du har säkert rätt men polyeten bildar väl bara koldioxid och vattenånga när det eldas?
Brukar vara polyeten innerst, sedan ett till lager polyeten, vissa har sedan även ett lager aluminiumfolie, sedan ett till lager polyeten, sedan ett lager kartong, sedan ett lager polyeten.
Polyeten bildar koldioxid, vatten och värme. OM förbränningen är fullständig! Det är den sällan i en kamin, särskilt inte under tändögonblicket.
Därför skall man inte elda med sådant. Rent krasst behöver du det inte heller om du gör rätt - köp en bra späntkniv och en liten yxa i stället så tillverkar du dina egna stickor, fnas och det som behövs. Klyver du egen ved så se till att även ta hand om småböset som blir, samt klyv i tunna bitar att använda vid tändning.
Rätt gjort räcker det med ved och EN tändsticka. =)
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Mjölkkartonger har inget aluminiumskikt, återfinns bara i förpackningar som kräver extra hållbarhet och inte kräver förvaring i kylutrymme.
Och de polymer/plast som används är producerade av sockerrör i kombination med återvunnet material, så det lilla som finns i en kartong för att tända med är växtbaserat.;)

Det viktiga är till 100% att snabbt få en brasa och inte pyrelda!!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
X
Du vet att det finns mjölk som håller i 240 dagar i rumstemperatur?
Pängen är att det kan vara svårt att veta innehållet i en förpackning utan att först montera isär den.

Oavsett ursprung på råvaran så är plaster aldrig bra att elda utan korrekta förutsättningar då det är kolvätekedjor vare sig det är sockerrörsbas eller rysk oljebas.
 
X Xanthopteryx skrev:
Du vet att det finns mjölk som håller i 240 dagar i rumstemperatur?
Pängen är att det kan vara svårt att veta innehållet i en förpackning utan att först montera isär den.
.
Det var ju det jag skrev inledningvis och inga problem att se alu-skikt. I de flesta förpackningar det ligger synlikt mellan polymerskikt, det bakas inte in i kartongen åtminstone inte i Tetras.
Men som mängden polymer det rör sig om är det försumbart, där har vi olika åsikter.
 
X
Ungefär 1/4 av förpackningen för vanlig mjölk är plast. Som sagt, insida samt utsida.
Så bara att räkna.
 
Tomture61
A AndersS skrev:
Det var ju det jag skrev inledningvis och inga problem att se alu-skikt. I de flesta förpackningar det ligger synlikt mellan polymerskikt, det bakas inte in i kartongen åtminstone inte i Tetras.
Men som mängden polymer det rör sig om är det försumbart, där har vi olika åsikter.
Om det enbart är du som eldar mjölkkartonger så fine .
Men det finns 1,7 miljoner eldstäder i Sverige , som är registrerade då .......
En del av dessa är pelletskaminer , tänder säkert inte med sopor (mjölkkartonger)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om det enbart är du som eldar mjölkkartonger så fine .
Men det finns 1,7 miljoner eldstäder i Sverige , som är registrerade då .......
En del av dessa är pelletskaminer , tänder säkert inte med sopor (mjölkkartonger)
Obs, jag eldar inte med mjölkkartonger:cool::crysmile:
"Tändkuber förekommer inte i mitt hus men understundom tager jag mig 1/2-1 mjölkkartong för att tända med" av en annan smålänning i Strix.
Och måste få påpeka att dessa kartonger inte är sopor, så förbrukas de inte i hemmet ska de gå till återvinning ;)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Här kommer uppföljaren, Brasa 2. Nu med renare glas. Som sagt, tycker det brinner lite för intensivt. För torr ved? För mycket ved? För bra drag?

 
  • Gilla
olotor
  • Laddar…
Är det upptändningsfasen brukar jag ha sånt drag. Men vid vanlig eldning är det ju onödigt mycket fart.
 
Ja, det lugnar ju ner sig efter ett tag fast det dröjer, minst en kvart. Kanske borde jag låta luckan vara öppen längre men tycker det känns lite olustigt att elda så länge med öppen lucka. Ibland sprätter det ut glöd. (eldar mest tall och gran.)
 
Luckan behöver du nog inte ha öppen längre. Det är ju bra drag som det är. När andra ilägget tagit sig är det ju bra att stänga spjället lite så inte massa värme går till kråkorna.
 
X
Se mitt svar ovan:
Justera lufttillförseln. Börjar det sota och brinner dunkelt så öka flödet av luft. Och kolla skorstensröken.
 
Har den där kaminen luftspolning av glasen? Om den inte har det är det ju inte jättekonstigt att dom sotar igen snabbt.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Tomture61
T Trrttsch skrev:
Här kommer uppföljaren, Brasa 2. Nu med renare glas. Som sagt, tycker det brinner lite för intensivt. För torr ved? För mycket ved? För bra drag?

[video]
Om din film inte är på snabbspolning så har du för mycket lufttillförsel . Brinner för häftigt .
Kan även vara veden som är för torr tex.

Så här brinner det i min
 
harry73
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om din film inte är på snabbspolning så har du för mycket lufttillförsel . Brinner för häftigt .
Kan även vara veden som är för torr tex.

Så här brinner det i min
[video]
Om jag uppfattade @Trrttsch rätt, handlade det om hur häftig brasan är i början.
Din video visar en etablerad brasa med en stor vedbit på ett bra glödbädd.

Visa en video av din brasa när du tänder brasan, då kan vi jämföra
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.