Att lägga in ”klampar” på glöder som ligger och ryker i 10 min är inte bra eftersom den röken ger både sot i skorstenen och onödiga rökutsläpp i luften. Två lösningar:
Lösning 1: Lägg in ”klamparna” tidigare medan du fortfarande har låga.
Lösning 2: Om man har en glödbädd och har lagt in några ”klampar” som ligger och ryker så räcker det faktiskt ofta att bara slänga in lite papper, toarulle eller några tunna stickor som får att röken ”att explodera” så att lågor bildas. Ibland kan det räcka med att slänga in en tändsticka. Är det riktigt stora ”klampar” så är det bäst att lägga några mindre grenar i botten plus något lättantändligt.
 
Jag har en likadan kamin. I min bygger jag på med liggande ved på sidan närmast luckorna och tänder ovanifrån. Elden tar sig snabbt och brinner jämnt.

I och med att jag placerar veden närmast luckorna brinner flammorna så långt från rökkanalen som möjligt och tror därmed att kaminen blir varm snabbare och lite mindre av brasan ger värme åt kråkorna.

Låter luftinsläppet stå öppet tills flammorna börjar lägga sig så elden får ordentligt med syre och inte börjar ryka en massa. En brasa som får dåligt med syre kan släppa ut oförbrända gaser i rökkanalen vilket kan orsaka skorstensbrand.
 
Redigerat:
T Trrttsch skrev:
Hej!

Har en kamininsats ”Roslagsspisen - lilla trekanten” och klurar på hur man eldar bäst och säkrast i den. Har förstått att den är omodern och relativt ineffektiv men den används mest för mys och lite extra värme när det är som kallast.

Det som jag oroar mig mest för är om röktemperaturen blir för hög och om det blir för mycket sot i skorstenen.

Enligt vissa texter ska man först tända upp en startbrasa med mindre tändved och sedan lägga två klabbar på glöden och en tredje på snedden ovanpå. På andra bilder ser jag att veden är lutad mot det inre hörnet. Har provat båda sätten och tycker det är enklare att luta veden eftersom kaminen är så liten och dessutom trekantig. Vilket är bäst och finns det någon risk att luta veden mot kaminväggen? (Gjutjärn med flänsar)
Jag har en likadan kamin men jag har klätt den med vermikulitskivor på insidan och en lutande skiva i taket på kaminen för att få en längre rökgång inne i kaminen,jag eldar hur hårt som helst i den på vintern i stugan och känner inget oro över det. Nu har jag stålrör i skorstenen och isolerat runt det, annars hade jag nog eldat mer försiktigt tills muren är varm så den inte spricker..
 
harry73 harry73 skrev:
Jag brukar bygga ett "torn" med några bitar tändved (6-8) på två mellanstora vedbitar. I tornet lägger jag tidningspapper som jag tänder brasan med.
När tändveden är borta och bara de två mellanstora vedbitar finns kvar, lägger jag en ny vedbit i brasan.
Gör på samma sätt, men när jag har tid så ersätter jag tidningspappret med det jag täljer av en liten klabbe.

Har en morakniv som ligger bredvid kaminen, och med den så börjar jag tälja tills jag har en fin liten bunke med "flis", detta lägger jag i mitten och det brinner väldigt fint.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
F Fredrik24 skrev:
Jag har en likadan kamin. I min bygger jag på med liggande ved på sidan närmast luckorna och tänder ovanifrån. Elden tar sig snabbt och brinner jämnt.

I och med att jag placerar veden närmast luckorna brinner flammorna så långt från rökkanalen som möjligt och tror därmed att kaminen blir varm snabbare och lite mindre av brasan ger värme åt kråkorna.

Låter luftinsläppet stå öppet tills flammorna börjar lägga sig så elden får ordentligt med syre och inte börjar ryka en massa. En brasa som får dåligt med syre kan släppa ut oförbrända gaser i rökkanalen vilket kan orsaka skorstensbrand.
Är det verkligen så? Vad jag förstått så uppstår skoratensbrand pga sot och tjära som antänds i skorstenen, och alltså är en risk som uppstår pga för dålig sotning.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Är det verkligen så? Vad jag förstått så uppstår skoratensbrand pga sot och tjära som antänds i skorstenen, och alltså är en risk som uppstår pga för dålig sotning.
Som jag förstått det så kan gaserna antända tjäran i skorstenen. För övrigt sotar det betydligt mer om elden får dåligt med syre, vilket även det bidrar till risken att skorstensbrand uppstår.
 
F Fredrik24 skrev:
Som jag förstått det så kan gaserna antända tjäran i skorstenen. För övrigt sotar det betydligt mer om elden får dåligt med syre, vilket även det bidrar till risken att skorstensbrand uppstår.
Nja...eldtriangeln; syre, värme och brännbart material. Det brännbara materialet är tjäran och sotet.
Självklart skall eld ha rätt mängd syre, det är ingenting jag bestrider, men däremot att oförbrända rökgaser skulle vara det brännbara materialet i en skoratensbrand tvivlar jag starkt på. Dessutom kyls de ner desto högre upp i skorstenen de kommer.
 
Menade mest att en rökgasexplosion kan uppstå
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nja...eldtriangeln; syre, värme och brännbart material. Det brännbara materialet är tjäran och sotet.
Självklart skall eld ha rätt mängd syre, det är ingenting jag bestrider, men däremot att oförbrända rökgaser skulle vara det brännbara materialet i en skoratensbrand tvivlar jag starkt på. Dessutom kyls de ner desto högre upp i skorstenen de kommer.
Vad jag mena
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Nja...eldtriangeln; syre, värme och brännbart material. Det brännbara materialet är tjäran och sotet.
Självklart skall eld ha rätt mängd syre, det är ingenting jag bestrider, men däremot att oförbrända rökgaser skulle vara det brännbara materialet i en skoratensbrand tvivlar jag starkt på. Dessutom kyls de ner desto högre upp i skorstenen de kommer.
Det stämmer det du säger, det är rökgasexplosioner som uppstår av brandgaserna, my bad. Vet inte om dom i sin tur kan orsaka skorstensbrand i avlagringarna av kondens i toppen av storstenen.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Tomture61
T Trrttsch skrev:
Att tända med mindre tändved och ett par toarullar går utan problem. Det är sedan när jag lägger vedklabbarna på glöden som jag tycker det tar för lång tid innan det tar sig. Det kan ligga och ryka i 10 minuter innan det tar sig. Men sedan brinner det med enorm kraft, som en eldstorm. Om jag då stryper tilluftsspjället lite sotar glasen igen på nolltid och det låter som en helikopter.
Om jag istället lägger ett par toarullar, lutar ett par mindre vedträn och sist några vanliga mot innerhörnet så tar det sig fort och brinner ganska jämnt hela tiden. Men förstås så slår ju lågorna både i taket och väggen av kaminen, vilket jag förstått är en nackdel.

Ang. polyeten så har jag förstått att det är dåligt att tända med då det krävs högre temperaturer för att förbränna de skadliga gaser som ändå bildas. Men toarullar och äggkartonger borde väl vara ok i måttliga mängder?
Hur jag tänder i min täljstenskamin som har tjock plåt i eldstaden som är klädd med vermikulit skivor , är följande .
2 st vedträn i botten , liggandes .
2 st tändved 2-3 cm tjocka , 2 st kortare tändved på tvären , 1 st tändkub , 2 st tändved på toppen .
Funkar varje gång , får även ett fint (hett) lager glöd för start av inlägg 2 .
 
X
T Trrttsch skrev:
Hej!

Har en kamininsats ”Roslagsspisen - lilla trekanten” och klurar på hur man eldar bäst och säkrast i den. Har förstått att den är omodern och relativt ineffektiv men den används mest för mys och lite extra värme när det är som kallast.

Det som jag oroar mig mest för är om röktemperaturen blir för hög och om det blir för mycket sot i skorstenen.

Enligt vissa texter ska man först tända upp en startbrasa med mindre tändved och sedan lägga två klabbar på glöden och en tredje på snedden ovanpå. På andra bilder ser jag att veden är lutad mot det inre hörnet. Har provat båda sätten och tycker det är enklare att luta veden eftersom kaminen är så liten och dessutom trekantig. Vilket är bäst och finns det någon risk att luta veden mot kaminväggen? (Gjutjärn med flänsar)
Elda rätt:
Du tänder uppifrån.
Bygg alltså tjockt i botten, tunnare ovanpå, jättetunt högst upp.
Exempelvis såhär:

Jag har inte sådan ull så jag lägger några tunnepinnar, gärna klövna eller späntade så det är fnasigt nedåt, överst och lite spån (späntar själv) under detta, sedan en eller två nivåer under det (beroende på typ av klabbar). Tänder fort, ryker lite, sotar lite, brinner bra.
Sedan är det upp till varje kamin hur man kan fylla på, om man bör låta det falna först och sedan göra om eller om man kan lägga in sénstaka klabbar när det börjar nära sig att tappa fart i brinnandet. Inte för många och stora klabbar per gång dock då det kyler ner och bildar sot och rök.
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Tack för många bra tips.
Vad sägs om denna brasa? Jag tycker den är lite väl häftig. Varför blir det så? Två klabbar i botten och fyra mindre tändpinnar men ovanpå.

 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Lite svårt att se ordentligt genom det sotiga glaset men så vitt jag kan se verkar den alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
F Fredrik24 skrev:
Lite svårt att se ordentligt genom det sotiga glaset men så vitt jag kan se verkar den alldeles utmärkt.
Ja, borde förstås torkat det först :) men tänker främst på helikopter-ljudet, som om luften inte räcker till. Och det ser ut som ett litet inferno med virvlande lågor. Fast nu har det faktiskt lugnat ner sig lite. Kanske borde jag ha luckan på glänt lite längre?
 
X
Glaset: Tidningspapper som du blöter och doppar i den gråa(!) askan som blir när du eldat. Sedan gno på glaset. Rent och miljösnällt.

Elden: Du har luftventil att justera med. Hitta rätt läge med luftblandning i förhållande till elden. Kan behöva justeras flera gången under färden. Lagom luft för lagom eld, utan att det sotar, helt enkelt. Alla kaminer (även identiska) är olika och kräver sin egen intrimning.

Du har luckan på glänt när du tänt tills det brinner så pass så att det fortsätter brinna utan at sota när du stänger luckan (och har luften öppen). Individuellt för varje kamin så, öva, öva, öva. Nu är vissa kaminer sämre än andra på det där med sota men man kan se på glasen - du vill att dessa skall vara så rena som möjligt varje gång du eldat. TItta även vid skorstenen, på utsidan. Svart rök? Mörkt grå? Ljust grå? Vit? Nästan osynlig? Ryker alltid något vid tändning (men skall inte ryka massor och särskilt inte mörkt).

Notera här hur de fipplar med luftintag på olika sätt från start och när den satt fart, och vid nytändning. ALlt beroende på just Din kamin:
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.