Hej!

Har en kamininsats ”Roslagsspisen - lilla trekanten” och klurar på hur man eldar bäst och säkrast i den. Har förstått att den är omodern och relativt ineffektiv men den används mest för mys och lite extra värme när det är som kallast.

Det som jag oroar mig mest för är om röktemperaturen blir för hög och om det blir för mycket sot i skorstenen.

Enligt vissa texter ska man först tända upp en startbrasa med mindre tändved och sedan lägga två klabbar på glöden och en tredje på snedden ovanpå. På andra bilder ser jag att veden är lutad mot det inre hörnet. Har provat båda sätten och tycker det är enklare att luta veden eftersom kaminen är så liten och dessutom trekantig. Vilket är bäst och finns det någon risk att luta veden mot kaminväggen? (Gjutjärn med flänsar)
 
T Trrttsch skrev:
en tredje på snedden ovanpå. På andra bilder ser jag att veden är lutad mot det inre hörnet.
Nu vet jag noll och inget om just din kamin men jag har väldigt svårt att tro att hur du placerar ett enskilt vedträ spelar någon större roll. Däremot ska du elda med "måtta" och inte "tokelda hela dagen".
 
  • Gilla
Kijen123 och 6 till
  • Laddar…
Båda sätten fungerar, men med liggande och tändved överst tycker jag det är lättast att få det brinna snabbt och att luckan får stå öppen lite tills det tagit sig. (har två liknande Keddy i gjutjärn).
Så här gör jag och brinner fort:
2+2 vedklampar liggande i två bottenlager, mellan dem ligger en del av en sönderriven mjölkkartong.
Överst blir det 2-3 klenare tändpinnar och resten av mjölkkartongen eller om jag har björknäver.
Inom några minuter brinner det för fullt och då stängs luckan. Inga surklampar att försöka elda med.
Sotaren är nöjd iallafall.
 
  • Gilla
manner
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
och resten av mjölkkartongen
Mjölkkartonger har plast på insidan och hör egentligen inte hemma i en kamin.
 
  • Gilla
@ndreas och 12 till
  • Laddar…
engs
harry73 harry73 skrev:
Mjölkkartonger har plast på insidan och hör egentligen inte hemma i en kamin.
Du har säkert rätt men polyeten bildar väl bara koldioxid och vattenånga när det eldas?
 
  • Gilla
Luddis_1 och 8 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Mjölkkartonger har plast på insidan och hör egentligen inte hemma i en kamin.
Hör hemma i våra kaminer, vi har diskuterat det i andra trådar.;)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Du har säkert rätt men polyeten bildar väl bara koldioxid och vattenånga när det eldas?
Polyeten- och polypropylenplast består av kol och väte, som bildar koldioxid och vattenånga vid förbränningen. Den har ett värmevärde på 46 MJ/kg, vilket är högre än för olja och är rätt använd ett utmärkt stödbränsle i pannor som eldar fuktiga biobränslen.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
harry73
A AndersS skrev:
vi har diskuterat det i andra trådar.
Lägg då in en länk till dessa trådar, då slipper vi att diskutera det här igen :)
 
harry73 harry73 skrev:
Lägg då in en länk till dessa trådar, då slipper vi att diskutera det här igen :)
Här har du en även om det möjligen främst är det förhatliga avfallet äggkartong och de därmed allvarliga miljöbrotten, som diskuteras. Minns inte detaljerna riktigt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/sophaemtning.432977/
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Att tända med mindre tändved och ett par toarullar går utan problem. Det är sedan när jag lägger vedklabbarna på glöden som jag tycker det tar för lång tid innan det tar sig. Det kan ligga och ryka i 10 minuter innan det tar sig. Men sedan brinner det med enorm kraft, som en eldstorm. Om jag då stryper tilluftsspjället lite sotar glasen igen på nolltid och det låter som en helikopter.
Om jag istället lägger ett par toarullar, lutar ett par mindre vedträn och sist några vanliga mot innerhörnet så tar det sig fort och brinner ganska jämnt hela tiden. Men förstås så slår ju lågorna både i taket och väggen av kaminen, vilket jag förstått är en nackdel.

Ang. polyeten så har jag förstått att det är dåligt att tända med då det krävs högre temperaturer för att förbränna de skadliga gaser som ändå bildas. Men toarullar och äggkartonger borde väl vara ok i måttliga mängder?
 
T Trrttsch skrev:
Men förstås så slår ju lågorna både i taket och väggen av kaminen, vilket jag förstått är en nackdel.
Är det? Varför då? För mig låter det helt normalt.
 
  • Gilla
Soting och 2 till
  • Laddar…
harry73
Då behöver du kanske mer tändved, så att du får ett större glödbädd, men experimentera med att lägga en större vedbit under eller över tändveden innan du tänder brasan.
Jag brukar bygga ett "torn" med några bitar tändved (6-8) på två mellanstora vedbitar. I tornet lägger jag tidningspapper som jag tänder brasan med.
När tändveden är borta och bara de två mellanstora vedbitar finns kvar, lägger jag en ny vedbit i brasan.
 
  • Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är det? Varför då? För mig låter det helt normalt.
Något med att metallen kyler av lågorna innan de hunnit förbränna alla gaser och sen gissar jag att det kanske sliter mer på kaminen men jag kan förstås ha helt fel.
 
  • Gilla
Krackelacke
  • Laddar…
Lägg på mera innan det brunnit ut helt, du väntar för länge.
Jag har vanliga klampar under tändveden, inte bara tändved så det blir direkt en brasa.
Har bara haft min kaminer 25 år och har bara den erfarenheten;)
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
T Trrttsch skrev:
Att tända med mindre tändved och ett par toarullar går utan problem. Det är sedan när jag lägger vedklabbarna på glöden som jag tycker det tar för lång tid innan det tar sig. Det kan ligga och ryka i 10 minuter innan det tar sig. Men sedan brinner det med enorm kraft, som en eldstorm. Om jag då stryper tilluftsspjället lite sotar glasen igen på nolltid och det låter som en helikopter.
Om jag istället lägger ett par toarullar, lutar ett par mindre vedträn och sist några vanliga mot innerhörnet så tar det sig fort och brinner ganska jämnt hela tiden. Men förstås så slår ju lågorna både i taket och väggen av kaminen, vilket jag förstått är en nackdel.

Ang. polyeten så har jag förstått att det är dåligt att tända med då det krävs högre temperaturer för att förbränna de skadliga gaser som ändå bildas. Men toarullar och äggkartonger borde väl vara ok i måttliga mängder?
Tycker du eldar väldigt vettigt (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.