Hej,

Vi har köpt ett hus där det år efter år har välts trädgårdsavfall och kapade grenar/sly över en klippa på vår tomt. Vi vill bli av med det då vi vill använda området till annat. Nu är området oåtkomligt och det går inte att flytta på högarna då allt är så tungt och intrasslat.

Tyvärr så ligger högarna intill växande träd. Mycket som ligger är rätt torrt (tror vi) men det är svårt att säga…

Vi har tillgång till vatten/slang.

Kan vi elda upp? Om ja, hur gör man på rätt och säkert sätt (om det ens är möjligt).

Tack för hjälp om någon har tips/råd!

Mvh
Erica
 
  • Skogslig backe med mossa, träd, grenar och gammal övergiven träkonstruktion på marken. Soligt väder, tidig vår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsmark med löv, barr, unga träd och mossa, solbelyst med skuggor, vilt och naturligt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsmark med björkar, barrträd, dött gräs, mossiga stenar, skymt av solsken, vilt, orört naturlandskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skogsmark med torrt gräs, björkträd, grenar och mossbeklädd sten i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Jag skulle hellre dra ut allt på den öppna ängen ni har precis intill än att starta en brasa i skogsbrynet. Så stor hög ser det inte ut att vara, det blir lite bra motion bara. Passa på att rensa lite sly också så blir det lättare att få ut grenarna.
 
  • Gilla
  • Haha
Bsved och 28 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jag skulle hellre dra ut allt på den öppna ängen ni har precis intill än att starta en brasa i skogsbrynet. Så stor hög ser det inte ut att vara, det blir lite bra motion bara. Passa på att rensa lite sly också så blir det lättare att få ut grenarna.
Jag tror att markägaren till "ängen" skulle bli mäkta upprörd om någon började släpa ut diverse trädmaterial dit och börja elda...

Det ser ut som odlad mark, alltså en vall där man odlar sådant "gräs" som ska bli djurfoder.

Både att trampa runt på sådan mark, att tappa diverse material längs vägen, och sedan att elda, skulle allvarligt skada vallen, och omöjliggöra skörd på delar av ytan.

Det kan kosta bonden många tusenlappar, antagligen femsiffrigt belopp.

Observera att allemansrätten inte gäller på odlad mark.
 
  • Gilla
  • Wow
ylven och 5 till
  • Laddar…
För att återgå till TS fråga:

Varför "elda" alls?

Hur en flistugg, och mal ner materialet, använd sedan flisen som utfyllnad, som jordförbättring, eller placera flisen på ett bra ställe där den kan komposteras, så blir det fin matjord efter något år.

Flismaterial och mindre grenar kan också läggas som bottenlager i en upphöjd odlingsbädd.
 
  • Gilla
  • Haha
b3astie och 29 till
  • Laddar…
Varför göra något alls med det? Det var inte mycket till hög och den kommer sjunka ihop på några år.

Om den inte är ivägen och inte syns låt den vara. Bra för smådjur och fåglar.
 
  • Gilla
  • Haha
Bsved och 19 till
  • Laddar…
Bara som notering så va ts fråga utifrån "Vi vill bli av med det då vi vill använda området till annat".

Däremot kanske det skulle bra om ts vill skriva vad området skulle användas till, ev. kan det ge ytterligare förslag.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jag tror att markägaren till "ängen" skulle bli mäkta upprörd om någon började släpa ut diverse trädmaterial dit och börja elda...

Det ser ut som odlad mark, alltså en vall där man odlar sådant "gräs" som ska bli djurfoder.

Både att trampa runt på sådan mark, att tappa diverse material längs vägen, och sedan att elda, skulle allvarligt skada vallen, och omöjliggöra skörd på delar av ytan.

Det kan kosta bonden många tusenlappar, antagligen femsiffrigt belopp.

Observera att allemansrätten inte gäller på odlad mark.
Självfallet frågar man markägaren om lov ifall det inte är ens egen mark. Sen får väl markägaren tala om utifall han tycker det är lämpligt eller inte. Där jag har stuga är det fritt fram, "min" markägare låter mig rensa sly även på hans mark i gränsområdet mellan våra fastigheter så slipper han...
 
  • Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
När jag bodde granne med en åker tyckte bonden att jag kunde elda ris på hans åker efter skörden. "Jag drar runt lite extra just där så försvinner det och blir bra näring" var ungefär vad han sa.

Men absolut fråga innan man gör något liknande.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är bara att börja städa, plocka en gren och pinne i taget ovanifrån. Dra inte i grenar och pinnar som ligger under andra, det sliter bara ut dig och skapar mer grentrassel. Det tar sina timmar och sen blir det rent.

Materialet kan eldas upp i en tunna i närområdet.
 
  • Gilla
jonle336 och 13 till
  • Laddar…
Enklast är väl att släpa ut allt på fältet, om ni äger marken eller frågar först såklart.

Om ni kan placera en eldtunna bredvid, exempelvis där "lådan" ligger skulle det ju gå fort och smidigt att elda upp även sådant som är lite fuktigt. Se bara till så att det inte hänger grenar ovanför som kan ta eld. Men det kanske inte går, därav frågan...?

Det ni absolut inte ska göra är att elda högarna där de ligger. Då tänker jag närmast på det som ligger intill bergskanten. Det kommer bli sotiga fläckar och eventuellt sprucket berg som kommer se riktigt trist ut i många år.
 
  • Gilla
  • Haha
KreativaB och 6 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Enklast är väl att släpa ut allt på fältet, om ni äger marken eller frågar först såklart.

Om ni kan placera en eldtunna bredvid, exempelvis där "lådan" ligger skulle det ju gå fort och smidigt att elda upp även sådant som är lite fuktigt. Se bara till så att det inte hänger grenar ovanför som kan ta eld. Men det kanske inte går, därav frågan...?

Det ni absolut inte ska göra är att elda högarna där de ligger. Då tänker jag närmast på det som ligger intill bergskanten. Det kommer bli sotiga fläckar och eventuellt sprucket berg som kommer se riktigt trist ut i många år.
Enklast är att betala mig.!
Jag sliter, släpar och drar tills inte en endaste pinne är kvar.
 
  • Gilla
  • Haha
Tamazin och 12 till
  • Laddar…
Har i fritidshuset kört upp en del gammal sly/kvist i kvistkvarn, perfekt när den är torrt för då mals den fint i valskvarn.
Använder det som täckmaterial där det annars används täckbark.
Det som är grövre kan bli pinnaved och gör mera nytta i kamin eldas ute i hög.
Bra terapiarbete.
 
  • Gilla
SusoDus och 3 till
  • Laddar…
Jag investerade i en rejäl flishugg (kvarn) för att jag tröttnade på att elda rishögar som var rester från nedtagna träd och röjning av sly.
Perfekt material till rabatter och gångar.
 
  • Gilla
b3astie och 4 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Jag investerade i en rejäl flishugg (kvarn) för att jag tröttnade på att elda rishögar som var rester från nedtagna träd och röjning av sly.
Perfekt material till rabatter och gångar.
Vad köpte du för Flishugg? Och hur stora grenar klarar den av?
 
  • Gilla
Ersust
  • Laddar…
Det räcker om de klarar 40 mm, grövre eldar man med. Du får en sådan för ca 2500kr, en kvistkvarn.
Flistugg blir helt andra pris.
 
  • Gilla
Scout och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.