daugaard skrev:
om det är mycket ris så tänd eld på skiten en dag då det är lite fuktigt i marken, är asjobbigt att släpa runt på massa ris för att elda några meter bort
Jo det hade varit den bästa lösningen. Men känns lite väl riskabelt att elda utan tillgång till vatten, även om det är vått ute.
 
Korvgubbe
Anna1984 skrev:
Jo det hade varit den bästa lösningen.
Nej, det hade det inte varit. Jag avråder starkt från att göra så. Brukar elda en rejäl hög med sly vartannat år vid sommarstugan och redan vid relativt små mängder blir det omöjligt att kontrollera brasan med enbart trädgårdsslang. Och du har inte ens tillgång till det.

Antingen eldar du en liten hög åt gången och accepterar att det tar tid, eller så eldar du i en tunna, du kommer bli förvånad över hur fort det går. Gör som föreslaget här i tråden, snåla inte med lufthål långt ned och börja med torr ved för att få igång förbränningen. Tänk på var du placerar tunnan så du inte får markbrand och ha ett par dunkar med vatten så klarar du att släcka tunnan sen.
 
Eller varför inte satsa på något så finurligt som ett par pulversläckare med bra klass?

Släckte en oplanerad gräsbrand med pulver, funkar kalas!

Men oavsett vilket sätt det ska eldas på måste man vara försiktig. Kör på några tunnor och elda i alla på en gång så lätt det vara rätt fort gjort, det är ju sly.. Och inte stora stockar sur körsbär! ;-)
 
Göran.W
Det bästa borde vara att elda det när det ligger snö på marken för då kan det inte sprida sig.
Annars bör man inte elda om man inte har tillgång på vatten.
 
Jag tycker att det är rätt avgörande hur platsen ser ut och vad som finns i närheten. Ligger det i skogskanten eller nära bebyggelse skulle jag nog passa mig. Är det å andra sidan mitt ute på en "öppen åker" så skull jag nog bara rigga en "majbrasa" och vänta på en regnig vindstilla kväll. Även om brasan blir rätt stor så sprider dygnsurt gräs inte eld speciellt långt.
 
tycker att det största problemet brukar vara att få fyr på rishögen, har aldrig brunnit iväg mer än nån meter i de fuktiga gräset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.