Tyvärr så blir det ingen eldning. Har inte tid att vänta då jag måste få bort allt för att tomten ska mätas ut för nybyggnadskarta. För försöka hitta det billigaste bortforslingsalternativet. Vore jättebra om kommun kunde göra det kostandsfritt. Tror tyvärr inte det, men kan ju kolla med dem i alla fall.
 
Mattiaz skrev:
Kolla med din kommun. I min kommun så kommer dom och tar rätt på det utan kostnad om det är lite större mängder.
Ja det skulle nog bli veckans snackis runt fikabordet på Stockholms kommun.....:)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Göran.W
Ska du elda det så såga ner det innan löven ramlat av och låt det ligga ett tag tills bladen vissnat för då har bladen dragit ut mycket fukt ur det.
Har man inte tillgång till vatten kan man ju elda när det regnar för det går om man väl får fart på elden.
 
Äh, lägg det på en hög.
Elda upp det mitt i vintern, inga problem.

Bara att tända en liten brasa med ved i högen när det är dags.
 
Vi har några gamla oljefat som vi har gjort några hål i långt ner på sidan å det brinner fort som f"n även delar av större träd försvinner på nolltid

2-3 fat å det är borta på en helg
 
Jag har tyvärr inte tid att vänta. Måste få bort det ganska omgående. Oljefat har jag tänkt på, men det är så jäkla mycket så det känns som en evighet att elda allt i dem.
 
Göran.W
Du hade stora träd med varför inte blocket och bortskänkes.
Det som försviner försvinner.
Annars finns det dom som kör och flisar mot veden.
Iaf här där jag bor vet inte hur det är hos dig.
Känner du någon lantbrukare så hör dig för om han eller någon annan han känner eldar flis och försök skänka bort det den vägen.
Hade inte jag bott så himla fel hade jag kunnat hjälpa dig för jag eldar bara med gratis ved :)
Har inte handlat ved på 6 år nu och hoppas jag slipper det med på ett tag till.
 
Redigerat:
Göran.W skrev:
Du hade stora träd med varför inte blocket och bortskänkes.
Det som försviner försvinner.
Annars finns det dom som kör och flisar mot veden.
Iaf här där jag bor vet inte hur det är hos dig.
Känner du någon lantbrukare så hör dig för om han eller någon annan han känner eldar flis och försök skänka bort det den vägen.
Hade inte jag bott så himla fel hade jag kunnat hjälpa dig för jag eldar bara med gratis ved :)
Har inte handlat ved på 6 år nu och hoppas jag slipper det med på ett tag till.
Jag hade ju hoppats på att någon här hade nappat på erbjudandet. Men det verkar gå segt. För försöka på blocket också. Men det löser bara träden.

Sly och resten av småträd och buskar får jag försöka lösa på annat sätt. Kanske blir att våldselda en hel vecka i tunnor om jag inte kan lösa det på annat sätt.
 
Om det är riktigt mycket. Typ en hel lastbil kan man ibland få det hämtat av fjärrvärmeverk som flisar det.
 
dsub skrev:
Om det är riktigt mycket. Typ en hel lastbil kan man ibland få det hämtat av fjärrvärmeverk som flisar det.
Med allt sly och buskar och sånt så fyller man lätt upp en lastbil. Men dom kanske bara vill ha träd?
 
Anna1984 skrev:
Med allt sly och buskar och sånt så fyller man lätt upp en lastbil. Men dom kanske bara vill ha träd?
Nej det är snarare riset som de vill använda sig av. Timret gör man brädor och papper av.
 
Ring runt till lite olika åkerier, här på Ekerö betalde jag 850 kr för en lastbil (som råkade vara i området).
Eldar du så gräv bort gräs och annat smått som kan ta eld. Har du någon sänka eller grop är det bättre. Ha vatten och blöta säckar (säck/jute-väv t.ex.) liggande som du kan slå ev. eld som sprider sig snabbt.
När du väl fått upp en brasa brinner sly bort otroligt fort. Vi hade en hög på ca. 3x3 meter och kanske 1,5 m hög som vi eldade upp på någon timme. Sen måste man ju vakta efteråt förstås...
Vi eldade inte hela högen på en gång utan matade in i från den vartefter det brann ner i eldgropen!
 
anders07 skrev:
Ring runt till lite olika åkerier, här på Ekerö betalde jag 850 kr för en lastbil (som råkade vara i området).
Eldar du så gräv bort gräs och annat smått som kan ta eld. Har du någon sänka eller grop är det bättre. Ha vatten och blöta säckar (säck/jute-väv t.ex.) liggande som du kan slå ev. eld som sprider sig snabbt.
När du väl fått upp en brasa brinner sly bort otroligt fort. Vi hade en hög på ca. 3x3 meter och kanske 1,5 m hög som vi eldade upp på någon timme. Sen måste man ju vakta efteråt förstås...
Vi eldade inte hela högen på en gång utan matade in i från den vartefter det brann ner i eldgropen!
Jag bor på Ekerö. Har du några kontaktuppgifter till dom du anlitade?

Jag har tyvärr ingen tillgång till vatten, så jag kan inte elda. Kanske i tunnor då, men det lär ta tid i sånt fall.
 
Att elda i tunna går riktigt snabbt bara man fått upp värmen därinne (tar typ en halvtimme).
Börja med ett par lager torr fin ved som du köper på mack och låt det ta sig. Sen spelar det i princip ingen roll ifall det du lägger på är fuktigt - det torkar i tunnan... :)
Se bara till att det är ordentligt fuktigt i markena så är du hemma sen.
 
om det är mycket ris så tänd eld på skiten en dag då det är lite fuktigt i marken, är asjobbigt att släpa runt på massa ris för att elda några meter bort
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.