samlarpådetmesta samlarpådetmesta skrev:
Precis! Skulle jag bo i city så skulle jag inte välja att ha cykel öht. Skaffa en tomt, bygg ett cykelförråd i markplan utan trapp. :)
Haha, cykel är bästa transportmedlet i city.
 
  • Gilla
Sjovsnygg
  • Laddar…
Jag bråkar bara lite :) Det verkar ju vara väldigt OT i den här tråden ändå...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Orkar man inte upp för en backe eller svettas vid normalt cyklande så är det verkligen läge och skippa elcykel. Risk för hjärt och kärlsjukdomar
Fast vad är "normalt cyklande"? Själv så tycker jag det är svårt att cykla så lugnt att man inte blir svettig, speciellt på sommaren. Men jag har å andra sidan ingen elcykel heller.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Orkar man inte upp för en backe eller svettas vid normalt cyklande så är det verkligen läge och skippa elcykel. Risk för hjärt och kärlsjukdomar
Som sagt var så väljer inte medelsvensson mellan en elcykel eller en kolfiberracer, utan valet står snarare mellan att cykla till jobbet eller ta bilen. Då är elcykeln ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Jag trodde TS frågade efter tips och råd ang köp av just en elcykel?

Att rekommendera att inte köpa en elcykel av olika anledningar kan det väl startas en egen tråd om? Behöver ju inte sabba denna?
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Fast vad är "normalt cyklande"? Själv så tycker jag det är svårt att cykla så lugnt att man inte blir svettig, speciellt på sommaren. Men jag har å andra sidan ingen elcykel heller.
Har själv lite samma problem har snabb cykel som gillar hastighet. Men på elcykel hade man ju blivit galen med max 25 km/h :crysmile:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag är i alla fall nöjd med att slippa ta bilen för enklare matinköp etc istället för att starta bilen och köra 7 km in till byn. Varken jag - eller bilen - mår bättre av dessa kortsträckekörningar.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 3 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Som jag skrev så får man hur mycket motion som helst med en elcykel. Skillnaden ligger mest i hur långt man kommer och hur mycket man får se. Annars kan man lika gärna sätta sig på en motionscykel i en skrubb eller ställa sig på ett löpband i källaren. Båda har liksom en elcykel en ratt där kan kan ställa in hur jobbigt med ska vara. Malmgren borde skaffa sig en elcykel innan han uttalar sig.
Om det är för motionen man är ute efter så är elcykel big no no. Du får inte alls i närheten av samma motion på elcykel som vanlig cykel.
Om man pendlar ett par mil så kanske man kan motivera det.
Men om man ska ut på landsväg eller skog och cykla så är elcykel 10 000 dyrare än valfritt alternativ från toppmärkena i världen.
 
A
Läste lite undersökningar om elcykling, dom flesta tyder väl på att elcykling till vardags iaf ger minst lika bra motion(ofta bättre)man pendlar längre sträckor med elcykel än vanlig och det är ju egentligen bara positivt om fler rör på sig öht kan man tycka :)
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag är i alla fall nöjd med att slippa ta bilen för enklare matinköp etc istället för att starta bilen och köra 7 km in till byn. Varken jag - eller bilen - mår bättre av dessa kortsträckekörningar.
7km är ungefär vad jag joggar varannan dag. Den sträckan på vanlig cykel är en baggis. Ta vanliga cykeln så får du lite motion.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Malmgren tänker inte skaffa sig ett obäke till cykel har en fin Kolfiberracer och racerhybrid. Motorn sitter på sadeln
Varför är du då här och solkar ned denna tråd som handlar om dem som vill ha erfarenheter av elcyklar.
 
  • Gilla
yonna och 8 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Varför är du då här och solkar ned denna tråd som handlar om dem som vill ha erfarenheter av elcyklar.
Den hade redan spårat ut med folk som försvarade olovlig körning i natur osv :)
 
R Rkarlsson skrev:
Om det är för motionen man är ute efter så är elcykel big no no. Du får inte alls i närheten av samma motion på elcykel som vanlig cykel.
Om man pendlar ett par mil så kanske man kan motivera det.
Men om man ska ut på landsväg eller skog och cykla så är elcykel 10 000 dyrare än valfritt alternativ från toppmärkena i världen.
Läs gärna hela mitt inlägg, och även det ursprungliga där du reagerade på skogsstigar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Den hade redan spårat ut med folk som försvarade olovlig körning i natur osv :)
Det var varken en intelligent eller fyndig kommentar... Hur gammal är du?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var varken en intelligent eller fyndig kommentar... Hur gammal är du?
Jag är 40. Så mao ungdom.

Fler nackdelar, hoppa upp för trottoarkant utan att sänka farten går inte på en elcykel ens med SPD. Med en lätt kolfiber /alumi cykel kan man med lätthet hoppa upp på trottoarer utan att sakta ner även utan SPD. Gör detta varje dagz tex när man cyklar på gamla Tunnelgatan och korsar den upphöjda Drottninggatan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.