Till att börja med så har jag läst "Regler för att diskutera el i byggahus forum"
Nu behöver jag lite hjälp med att kolla så denna elcentral är enligt regelboken

Inkommande serviceledning från gatan är 4 kablar + jordfläta men direkt ihopkopplat till TN-C vilket jag iförsig tolkar som att det inte är enligt regelboken men det får elbolaget stå för då det är de som kopplat.
Vidare går det genom huvudsäkring, huvudbrytare och mätare därefter kommer enligt bilden "TN-C inkommande" vilket delar sig i överspänningsskyddet och går till brytaren i bild( från inkopplingen går TN-C utgående vidare till nästa central
inkommande och utgående har pen-ledare markerad med nästan blå tejp( krympslangen var slut)

Är detta okej enligt regelboken?
Plint med siffra 2 är tänkt att bytas ut mot en större då det väl är max 2 st kablar på samma ?
Längst till höger på jordskenan är blå kabel inkopplad som sen går till ingången på jordfelsbrytare.

Siffra nummer 3 är en bygel men fyller denna funktionen som elektrisksammankoppling eller mer som mekanisk hopsättningmed andra ord måste man ta en kabel mellan dessa med?

Idag är det TN-C men i framtiden när allt är bytat så kommer allt vara TN-S så tanken är att det ska vara förberett till den dagen

Säkringarna längst uppe till höger är tänkta att matas med en solcellanläggning och tänkte då kopplas före jordfelsbrytaren.
Tack på förhand
Två bilder är bifogade men bara en visas den andra blev en länk
Visa bilaga 20170203_163630.jpg
Elcentral med översikt över TN-C system, huvudsäkringar, mätare och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, att nätägaren lägger ihop N och PE är en eftergift för att du inte har ren TN-S i hela din anläggning. Då kan man ju ställa den naturliga frågan varför du inte kan installera femledare mellan alla elcentraler? Du har ju redan fyrpoligt överspänningsskydd.

Jag ser inte riktigt hur inkommande PEN hanteras. Är det två stycken inkommande skyddsledare eller ser jag galet?? För att få ut det mesta av överspänningsskydden så bör den passera överspänningsskyddet, dvs inkommande direkt till plinten på överspänningsskyddet och vidarematning därifrån till den lilla PEN-plinten uppe till vänster. Men annars spelar denna korta stump inte så stor roll.

Den lilla PEN-plinten fyller ingen större funktion. Du kan lika gärna skippa den och använda PE-plinten för skyddsjord och utgående PEN. Då slipper man fundera på vad skillnaden skulle kunna vara och bygeln försvinner ju också. Den är godkänd som förbindning, men det är inte alla som litar på den och byglar manuellt med tråd... Jag tycker därför att inkommande och utgående PEN bör anslutas på samma plint, inte på två olika förbundna med denna bygel som det är gjort nu. De bör anslutas i början, nära varandra.

Ev kanske du behöver en PE-plint till för att få plats med alla utgående grupper.

N-plinten i nederkant, hur är den ansluten? Utanför JFBn?
 
tommib
Bara en ren stilfråga....
Jag hade valt att flytta ner JFB till andra raden så den kan sitta med säkringarna den försörjer. Då blir det tydligare att solpanelsgruppen ligger innan JFB. Om man behöver en arbetstagare som även bryter nollan till solpanelerna får även en sådan plats (men man kanske kan använda säkringarna till det om man förser dem med hjälpkontakt?).

Man kan uppnå samma effekt genom att byta plats på JFB och den gruppen.
 
Bo.Siltberg skrev:
Ja, att nätägaren lägger ihop N och PE är en eftergift för att du inte har ren TN-S i hela din anläggning. Då kan man ju ställa den naturliga frågan varför du inte kan installera femledare mellan alla elcentraler? Du har ju redan fyrpoligt överspänningsskydd.

Jag ser inte riktigt hur inkommande PEN hanteras. Är det två stycken inkommande skyddsledare eller ser jag galet?? För att få ut det mesta av överspänningsskydden så bör den passera överspänningsskyddet, dvs inkommande direkt till plinten på överspänningsskyddet och vidarematning därifrån till den lilla PEN-plinten uppe till vänster. Men annars spelar denna korta stump inte så stor roll.

Den lilla PEN-plinten fyller ingen större funktion. Du kan lika gärna skippa den och använda PE-plinten för skyddsjord och utgående PEN. Då slipper man fundera på vad skillnaden skulle kunna vara och bygeln försvinner ju också. Den är godkänd som förbindning, men det är inte alla som litar på den och byglar manuellt med tråd... Jag tycker därför att inkommande och utgående PEN bör anslutas på samma plint, inte på två olika förbundna med denna bygel som det är gjort nu. De bör anslutas i början, nära varandra.

Ev kanske du behöver en PE-plint till för att få plats med alla utgående grupper.

N-plinten i nederkant, hur är den ansluten? Utanför JFBn?
Anledningen till att jag inte kan är för att det finns en central som är TN-C och den nya centralen är tänkt att mata den gamla( TN-C) (porslinssäkring som inte har nolla och skyddsjord utan bara en "skena")


Det är två skyddsledare men den ena går till undersidan av överspänningsskyddet.
( den andra) Inkommande Penledare går till den lilla nollplinten uppe till vänster med en kort stump till överspänningsskyddet ( ingång nolla).

Min tanke med den lilla plinten ( förutom att den följde med i köpet) är att pen ledaren går in där och byglas(med kabel) till pe plinten.
Då är det bara att ta bort byglingen ( och dra dit nolla)den dag som allt blir TN-S annars får jag ändå byta plint då
Och alla kablar blir rätt färg ( lugn o ro i själen:rolleyes:)

N-plinten längst ner sitter just nu förbunden med pe plinten längst upp till vänster men tanken är att den ska sitta i N plinten längst till vänster utanför jordfelsbrytaren.
Anledningen till att den sitter utanför jfb är att den matar stallet( ny central med TN-S förberett) och de 3 nedersta säkringarna kommer att avsäkra matningen dit.
 
tommib skrev:
Bara en ren stilfråga....
Jag hade valt att flytta ner JFB till andra raden så den kan sitta med säkringarna den försörjer. Då blir det tydligare att solpanelsgruppen ligger innan JFB. Om man behöver en arbetstagare som även bryter nollan till solpanelerna får även en sådan plats (men man kanske kan använda säkringarna till det om man förser dem med hjälpkontakt?).

Man kan uppnå samma effekt genom att byta plats på JFB och den gruppen.
Kan hålla med om att solcellsgruppen kan få en att tro att den ligger på jfb men nu ligger alla säkringar som är bakom jfb i mitten.
Den nedersta raden kommer ha lite mätare o grejer så bara man lyfter på locket så är det ganska lätt att se.

Solcellerna behöver inte få nollan bruten( inte vad jag vet iallafall)

Frågan är om man ska ansluta solcellernas elnät på över eller undersidan av säkringarna.
Teoretiskt sett kommer matningen komma från solcellerna och inte från elnätet och då borde dem kopplas in på undersidan av säkringarna:cool:
 
Redigerat:
Är det max 2 kablar i dessa n och pe plintar med skruv?
 
Din gamla central med enbart en skena bör kunna kompletteras med en N-skena. Jag menar, det bör inte vara så svårt att få till TN-S hela vägen om nu vore ju ett lämpligt tillfälle. Nåt att fundera på kanske.

Varför har du två inkommande skydds/PEN-ledare? Det ska du inte ha och behöver göras om. Är den ena tänkt att bli en N? Din beskrivning överensstämmer inte riktigt med bilden, men de två bilderna överensstämmer inte heller med varandra så det är lite svårt att förstå hur det faktiskt ser ut. Det finns två alternativ, antingen kopplas (den enda) inkommande PEN till PE-plinten eller till överspänningsskyddet. I båda fallen med en kort bygel mellan överspänningsskyddet och PE-plinten.

Och en PE(N)-plint är en PE(N)-plint. Den lilla blå är ingen PE(N)-plint för den har fel färg. Jag trampade i klaveret i tidigare inlägg när jag beskrev den som PEN-plint. Det är viktigt att inkommande (och utgående) PEN går till en PEN-plint så att en eventuell bygel inte bryter bort PE(N) för någon utgående ledning. Denna bild visar nästan ditt fall.
- Alla in och utgående PE(N) ansluts till PE-plinten. Om det i bilden hade funnits en utgående TN-C-ledning så hade alltså PEN anslutits till PE-plinten.
- Den blå N1-plinten i bilden är din lilla plint uppe till vänster. När du i ett senare skede kopplar om till inkommande TN-S så blir alltså inkommande PE orörd kvar på sin PE-plint medan den nya N-ledaren kopplas till N1 (och bygeln mellan PE-N1 tas bort).
- Alla utgående N-ledare ska alltså tas från N1-plinten. Nu börjar din N-plint blir väldigt liten ;) Så den bör antingen bytas till en större eller så använder du PE-plinten för både PE, PEN och N om allt får plats där.
- N2-plinten blir då din N-plint längst ned i centralen.
- N3-plinten är din N-plint efter JFBn



Så på frågan om hur många ledare som får anslutas till dessa plintar så beror det på.
- Handlar det om skyddsledare (PE/PEN) så ska de ha varsin anslutningsklämma.
- Andra slags ledare får samsas under samma skruv om det är görligt, det underlättar där om de är lika, RK/FK/EK och har samma area. Tillverkaren ska ha ett ord med i spelet också. Detta plintar tror jag tar maximalt 25 mm² (mer?) så summan av arean för alla ledare bör hålla sig under detta. Det fann förr allmänt förbud mot flera ledare under samma klämma med det gällde äldre centralen med en naken skruvskalle utan anhåll.

Det är ju även bra att tänka framåt här ang inkoppling av fasledare för solceller och utgående huvudledningar. Det börjar bli trångt så tre sep fas-plintar vore kanske på sin plats?

Frånskiljare på båda sidor om solcellsomriktaren ska ju finnas, men det på lågspänningssidan behöver kanske inte placeras i centralen. Det vore ju en väldigt bra plats, men jag är osäker på om det finns sådana krav.
 
Kan tänkas att man får omvärdera att lägga det som TN-S men får man ha ojordade eluttag i ett TN-s system som inte har jordfelsbrytare?


De två skyddsledarna var den ena tänkt som Penledare och den andra som jordning för överspäningsskyddet.
Vid ett blixtnedslag som överspänningsskyddet går in och kortsluter så har den en "egen" kabel att jorda mot.
Jag kanske tänker fel här men i nedslagsögonblicket så kan väl det slå över i apparater likaväl som i skyddet om det är samma jordkabel eftersom det blir spänningsskillnad i kabeln och lite av överspänningen letar sig då ut på alternativa vägar.
Medans om jordkabeln som enbart jordar ösk så blir det trögare för blixten att gå genom apparaterna istället och mindre energi kommer då vilja gå den vägen.

tittar man på http://www.garo.se/storage/ma/0fe2c...1_Monteringsanvisning mellanskydd ID883-3.pdf
Så känns det bättre att ha dem separerade men som sagt då har man två jordsladdar in i centralen


Plintarna är stora men bara specade till 16mm2 och allt är kopplat med rk 6mm2 så 2st är då okej i N plintarna
Ska koppla om lite och återkommer senare ikväll

Jag tänkte dela faserna på ingången till jordfelsbrytaren till solcellssäkringarna.

Det finns Dc brytare mellan panelerna och invertern sen sitter det en inbyggd Ac brytare i invertern och sen innan de ansluts till säkringarna i elcentralen så sitter det en Ac brytare där med( fristående i egen låda)
 
Du måste inte göra allt till TN-S nu, det låter bara som en lämpligt tidpunkt för det för att slippa koppla om centralerna senare. Du kan hur som helst förbereda för TN-S genom att sätta en "N1"-plint i centralen.

De dubbla skyddsledarna behöver du som sagt göra om. När blixtströmmen kommer farande så gäller det att ha korta ledare till överspänningsskyddet. Här har du ett antal meter till mätarskåpet eller var nu de båda skyddsledarna kommer från, och man kan grovt räkna med ett spänningsfall på 1 kV per meter kabel, så överspänningsskydden blir helt enkelt verkningslösa då du får in flera kV i anläggningen. Nä, både fas och skyddsledare bör helst passera överspänningsskydden. Reglerna säger att det sammanlagt ska vara högst 0.5 meter "anslutningskabel" till överspänningsskydd.

Ja, två RK6 ska då gå bra i denna plint. Andra kombos fungerar också bara man får det att sitta bra.

Om du nu bygger en ny central vore det mycket tråkigt att inte göra plats för ordentliga plintar. Du har här fasledare från en inkommande (från överspänningsskydden) och två (minst) utgående huvudledningar, plus solinverten, och som ska mata denna central, totalt fem ledare alltså. Om du använder huvudbrytaren som plint så blir det fyra ledare, men fortfarande för många. Det vore ju dessutom bra och överskådligt att ansluta alla dessa på samma ställe istället för att dela upp anslutningen mellan HB och JFB.
 
Visa bilaga 1486240936136-1455628602.jpg Närbild av elinstallation med en grön PE-plint, blå N1 plint och ledningar anslutna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

verkar bara som man kan infoga en bild per inlägg om man vill att dem ska visa båda två.
Iallafall är två bilder bifogade denna gången med.

Gjorde en omkoppling nu.
Den lilla N1 plinten får isåfall blir en storlek större så den fyller ut utrymmet mellan pe och n1 plinten, då har den 2st 16mm2 ingångar och kan vid omläggning till TN-s ta inkommande, utgående, N2 och jfb.

Kopplade även om jordkabeln för öss även om jag nu har en väldigt lång kabel så om man kortar ner den till säg 15cm så får den 15cm extra att gå än om den hade haft den ursprungliga jordkabeln( de två jordkablarna skulle kopplas in på samma ställe efter mätaren)
Nu blir den längden för jordkabeln från mätaren + ca 15cm eller tänker jag fel här?

Tanken är att bygla faserna från jfb ingång till säkringarna bredvid och då får jag alla faser som behövs.
 
Redigerat:
Ja det blir bättre.
 
Verkar som du missat var matningen för nedersta säkringen tas ut, ser ut att ligga under JFB och N plinten nertill utanför JFB. Bra att du funderar och fixar med olika alternativ innan det lämnar bänken nu är det enkelt att få rätt och utan onödiga ev farliga missöden.

Du borde kunna få en logisk uppbyggnad om du flyttar ner JFB till mittraden som nämndes tidigare och upp med avsäkringen till stallet till övre raden och kanske helst före HB. Tolkat som ÖSP-Stall-HB-Inverter på övre raden och JFB-Övriga säkringar på rad två och tre, då får du en naturligt sydd fördelning av faser på översidan av alla komponenter där och från HB ner till JFB.
 
GK100 de har du helt rätt i.
Nu kanske tommib får rätt ändå:surprised:
Ska fundera lite och koppla så återkommer jag
 
Elektrisk fördelningstavla med etiketterade kablar och säkringar, inklusive märkning för "Stall", "SOL" och "LVP".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elcentral med märkta säkringar, kablar och anslutningar för heminstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.