Äsch! Jag är bara på lite retligt humör! Jag är väl rätt snäll i vanliga fall? ;)
 
varför inte en 3 raders normcentral? då finns det plats för annat i framtiden, kanske timer till belysning, motorvärmaruttag osv...
själv monterade jag in åskskydd och 9 normsäkringar i mätarskåpet till matningar till garage och tekniktanksrum, det blev lite trångt eftersom det var ett smalt infällt skåp, men det gick precis att få in det! jag satte 3poliga säkringar k16 till garaget, dom håller att starta omformaren som inte klarat sej med diazed16A trög..(kabeln är en ekkj 3x16/16). den andra matningen är en 14x1,5/1,5 som jag har paralellat så varje fas har 4st1,5or och jorden har 2 1,5or+skärmen.(man tager vad man haver ibland);)
i det större garaget har jag 4 stora siluminkapslingar med 2 jfb i, en med inbyggda uttag,3 2-vägs 1-fas + 4 16A + 2 32A, sen går det ut lite gruppledningar till uttag, panna, elpatron, belysning och en stor elbjörnbyggcentral på utsidan..
 
Redigerat:
Mikael_L
Mesa inte nu, trojlee ...

Sätt in detta i garaget !
stallverk-US10-mindre.jpg

:D :D
 
Vem har varit och tagit bilder i min verkstad utan lov, fy!!

Protte
 
Aha! Det var du som köpte min gamla elcentral som blivit för liten! :D
 
Mikael_L
:D :D





Semestern slut, humöret på topp, ser jag... ;)
 
pellefant: Driver du eget företag hemma eller? TVÅ 32A-uttag brukar väl ändå inte normal-villan ha huvudsäkringar till...
Och 14x1,5/1,5 , vart har du hittat den ?
 
Han har säkert stulit den på nåt bygge :) Den är bra mycke dyrare än ekkj 3x6/6 som han gjorde om den till.
 
14x1,5/1,5 vanlig styrkabel till ex. hissar, fläktanläggningar, eller många strömbrytare :)
 
Redigerat:
Jag byggde med minsta möjliga.
Förutom JFB och Hv brytare fanns det sex st platser varav trefasuttaget tar tre av dem. kopplar ljuset på en och uttagen jämt fördelade på de andra två.
 
32A uttagen satt ju redan i centralen så varför ta bort dom? det ena har jag till aseaomformarsvetsen och det andra till 400A esabmiggen. bekvämt att slippa rycka ut handskarna och skifta hela tiden...och jag svetsar bara med en svets i taget;)
14*1,5/1,5 fick jag en gång när det var storstädning på en firma jag jobbade på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.