Oavsett vad matningen är säkrad så bör man ha en 3x16 säkring till trefasuttaget den dagen man byter matning till garagecentralen.

Protte
 
  • Gilla
JohRon73
  • Laddar…
prototypen skrev:
Oavsett vad matningen är säkrad så bör man ha en 3x16 säkring till trefasuttaget den dagen man byter matning till garagecentralen.

Protte
då kan man väl se till att ha en central med såpass reservutrymme så man kan peta dit en sån!
 
Glöm ej att skydda kabeln till centralen i garaget med jordfelsbrytare 300 mA i matande central och att du kan bryta enfas-belastningarna med 2-polig brytare (nollan+fasen) så kopplas jordfelet bort genom nollan. Bra att tänka på vid el utomhus. Sedan ska ju så klart centralen ha en jordfelsbrytare av typ: A, på 30 mA, också.
 
Är det något nytt krav att en jordkabel ska skyddas av JFB?
 
mrfrenzy skrev:
Är det något nytt krav att en jordkabel ska skyddas av JFB?
De kravet måste ha kommit nu i sommar isåfall, medans jag varit på semester :)
 
Det är försäkringskrav i lantbruksbyggnader att HELA installationen skyddas med 300 mA JFB. Därmed torde även in och utgående kablar omfattas. Ett vanligt garage är nog en annan sak, men det är ingen dum idé ändå.
 
För att minska brandrisken kan man ju sätta en 300mA och selektiv jordfelsbrytare i mätarskåpet. Då är så mycket som möjligt av installationen skyddad mot brand pga jordfel.
 
Mikael_L
Paulo1 skrev:
Glöm ej att skydda kabeln till centralen i garaget med jordfelsbrytare 300 mA i matande central och att du kan bryta enfas-belastningarna med 2-polig brytare (nollan+fasen) så kopplas jordfelet bort genom nollan. Bra att tänka på vid el utomhus. Sedan ska ju så klart centralen ha en jordfelsbrytare av typ: A, på 30 mA, också.
Ganska onödigt med en 300mA + en 30mA ...
Sätt en 30 mA vid den matande centralen direkt, så får garaget nödvändig JFB samt kabeln dit.

Eller tänker jag fel nu ...?

I vilket fall, personligen skulle jag inte klydda på sånt här, utan mata garaget ifrån HC (utan JFB där), sätta 30mA JFB i garagecentralen. Som man brukar helt enkelt ...
 
Paulo1 skrev:
Glöm ej att skydda kabeln till centralen i garaget med jordfelsbrytare 300 mA i matande central.
Kabel skyddar man normalt med säkringar. JFB kan man ha i matad central där man då också kan dela upp skyddet på ett bättre sätt.
 
300 mA jordfelsbrytare används bl.a. för att minska brandrisken vid fel i eldistributionssystemet. Som skydd mot överlast eller kortslutning har man säkringar.

Kabel skyddas mot överlast med säkringar, men de hindrar inte att det blir en brand vid ett fel som inte leder med tillräckligt låg imedans som inte löser säkringen. Fel med dålig ledning sker lättare mot jord (som kan finnas bara ett isolationslager bort från fasen, medan det oftast är minst två lager isolation mellan fas och nolla.

Precis som man har en hierarki med säkringar kan man ha det med jordfelsbrytare. Jordfelsbrytarna som skyddar mot personskador har man ytterst så att man bryter bort minsta del av elsystemet vid ett jordfel. uppströms om dessa har man jordfelsbrytare med högre utlösningsström samt fördröjning för att minskarisken för skador på byggnaden i samband med ett jordfel uppstråms om de personskyddande jordfelsbrytarna.
 
Mikael_L
Men jag tycker fortfarande att det är att överarbeta det hela, då det endast gäller en vanlig villa och dess garage ...
 
petersv skrev:
Kabel skyddas mot överlast med säkringar, men de hindrar inte att det blir en brand vid ett fel som inte leder med tillräckligt låg imedans som inte löser säkringen. Fel med dålig ledning sker lättare mot jord (som kan finnas bara ett isolationslager bort från fasen, medan det oftast är minst två lager isolation mellan fas och nolla.
Jamenvisst! Kabeln skyddas mot att förstöras mha säkringar. Skydd mot brand med JFB, då är kabeln redan trasig. Så JFBn skyddar inte kabeln i sig. Det var det jag menade. Petig!? Jajamensan! ;)
 
Men jösses.. nu får ni ju lägga ner. Självklart är de ingen nackdel att skydda huvudledningar med JFB. Men de är ju inget krav i en normal villainstallation. Om man har en lång/gammal matning från mätarskåp till flera centraler i en slinga i tex ett gammalt 2plans hus med källare så kan de dock vara bra ide att sätta en 300mA JFB i mätarskåpet.
 
Rrrrr skrev:
Men jösses.. nu får ni ju lägga ner. Självklart är de ingen nackdel att skydda huvudledningar med JFB.
Jaha!? Nu gjorde du det igen. Man skyddar inte kabeln med en JFB. Du skyddar mot ev brand som kan uppstå pga att kabeln skadas! Om man ska diskutera eller utföra en åtgärd så anser jag att man skall veta vad den åtgärden innebär. Annars finns risken att man gör saker som man _tror_ innebär nånting som är helt felaktigt. Tjata om det tillräckligt många gånger så 'säkrar' nån hempulare en kabel med en JFB och så säger det poff. Kalla mej fånig, petig, idiot. Det bjuder jag på. :p
 
Var inte så jag menade, man måste ju såklar avsäkra kabeln också. Vad jag menar är att om de är gammal MK eller tom tjärkabel i pansarrör mellan centraler så finns det risker med de. Därför kan de vara befogat med en 300mA JFB som skyddar mot att ev. isolationsfel i kabeln/MKn/Tjärkabeln gör så att de börjar brinna.. Var jag nog tydlig nu viktigpetter :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.