Hur "stort" elskåp behöver jag sätta in i mitt snart byggda garage?...har dragit dit trefas á 3*16A. Vad hade ni satt in för
säkringar i skåpet i garaget....det jag ska ha är belysning, eluttag till handverktyg och till motorvärmare samt ngn brukare till...
tack på förhand
/
M
 
Mikael_L
Förutom HB + JFB skulle jag satt 3x16 till ett trefasuttag, 3 eller 4 st 10A för belysning och ett antal uttag spridda på olika ställen i och utanför garaget. Olika uttag ska vara kopplade till olika faser, så man kan ha tre st strömkrävande förbrukare igång samtidigt om man väljer rätt uttag.
Vill du ha två bilar utomhus med m+k-värme = två olika faser till två skilda utomhusuttag.

Så skulle jag gjort, men receptet skiljer sig åt från person till person, allt efter behov ...

14 moduler får jag det till...
 
Som de har diskuterats här på forumet förr så kan de vara värt att sätta alla uttag (förutom belysning) på 16A. Alltså dra 3g2,5 FK till vanliga 230V uttag vid arbetsbänk osv.

Jag skulle ha satt en 2raders hagerkapsling.
 
har ni några tips på "faktiska" centraler...finns det på nätet eller på typ jula/biltema/classe någon bra central som rekomenderas?
 
  • Gilla
F.Hansen
  • Laddar…
Mikael_L
Infälld eller utanpåliggande ...?

Personligen skulle jag köpa en hager, garo, siemens eller liknande fint. Vad är några hundringar utslaget på en pryl som kommer sitta där i 50 år?
Absolut ingen Biltema eller rutab fråb Jula (Efter att jag inspekterat en sådan och insett att dom inte drar åt alla trådar och låter andra ha spretande kardeler, då är det ingen ide att köpa färdigkopplat om man ändå måste göra om allt)

http://www.expressel.se/group.htm?category_id=13840
Gillar inte malmbergs till 100%, men plåtcentral i garaget är kanske inte så dumt.
http://www.expressel.se/group.htm?category_id=13839

Elbutik.se har Hager bl.a
http://www.elbutik.se/product.html?product_id=217016&search_page=

Clas ohlsson hade väl åtminstånde tidigare AEG centraler, känns OK ...
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Gillar inte malmbergs till 100%, men plåtcentral i garaget är kanske inte så dumt.
[länk]
Jag instämmer med att inte gilla Malmbergs till 100%. Deras jordade uttag är t ex OK, men jag skulle inte sätta de där jag drog i och ur ofta (de är inga Eljo/Elko). De är dock *mycket* billigare. Dock köpte jag en enradig central i plåt och den var faktiskt OK. Höljet stämmer till skruvhålen, dock är skruvarna på jord/nollskenor inte perfekta; man får dra med lite känsla och kolla att kabeln sitter fast.

Köpte min på Hornbach som för den i ett antal storlekar.
 
Mikael_L
Rrrrr skrev:
Som de har diskuterats här på forumet förr så kan de vara värt att sätta alla uttag (förutom belysning) på 16A. Alltså dra 3g2,5 FK till vanliga 230V uttag vid arbetsbänk osv.

Jag skulle ha satt en 2raders hagerkapsling.
Nån, tror det snaggletooth, föreslog att använda trefasuttag som har inbyggt vanligt uttag, för att ha ett uttag med 16A om behovet uppstår.

Jag sällar mig till de som misstänker att vanligt shuko säkrat16A på är lite av gränsfall, .Det räcker med att ha kopplat in/ut någon påslagen strömkrävande förbrukare några ggr innan kontaktblecken är så pass brända att uttaget blir rejält varmt vid 16A ...

edit:
Personligen kommer nöja mig med 10A säkrade uttag överallt. Jag har inga enfasprylar med större effekt än så, går helst på trefas om det är mer effektkrävande.
 
Redigerat:
så den med artnr: 20 848 12 eller 20 848 22 på expressel vilken ska man satsa på?...såg ju att dom hade sommarkanpanj:D:D:D
/
M
 
Fem säkringsplatser i den enradiga gör att det inte finns någon reservplats. Ett trefasuttag och belysning och några vägguttag är vad du klarar med den. Den tvåradiga har ju lite mer plats för utökning vilket aldrig är fel. Prisskillnaden är dessutom bara några hundralappar.
 
Mikael_L
20 848 12 rymmer inte säkringar till trefas samtidigt som ett vettigt antal vanliga säkringar, så den skulle gå bort för mig iaf.

Du verkar ha fastnat för plastmodellen då?
Sitter den i "mekutrymmet" skulle jag som sagt överväga en i metall, samt en sån där dörr över, som skyddar materialen inne i.
Återigen, don efter person.

Förövrigt, ska du snickra, kommer det bli mycket trädamm i lokalen? Isåfall bör du fundera på elprylar med helt andra kapslingsklasser.
 
Kör på en plåt-kapsling, man vet aldrig vad den kan råka ut för ;) Och så tycker jag att plast-kapslingar har en tendens att gulna. Dock kanske det är oviktigt i ett garage.

Köpte själv Malmbergs plåt-kapsling och ha här hemma och det är väldigt dålig kvalite, fick fila upp hålet för att locket skulle gå över säkringarna.
 
men du skrev ju att matningen till garaget var säkrad 16A? isåfall kan du ju lägga in ett trefasuttag direkt på matningen så slipper du ta upp 3 moduler i onödan, det blir ändå ingen selektivitet att tala om när du har 2st 16A säkringar i serie..
om du vill ha ditt trefasuttag avsäkrat i garaget så får du säkra med 10A för att få den säkringen att lösa ut istället för den till matningen.
 
Det beror ju helt på vad han har för karakteristik på matande säkring, Tex en trög diazed som matning och en B16 i undercentralen så bör säkringen i undercentralen lösa ut i de flesta felfall före diazed.
 
Kan ju vara trevligt att kunna bryta strömmen till 3-fasuttaget utan att bryta belysning och övriga uttag. Fast det blir nog billigare med en vanlig brytare då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.