pacman42 pacman42 skrev:
Men det går inte idag att bygga om elbilar till A-traktorer...
Varför inte?
 
F fribygg skrev:
Varför inte?
Då måste man in i deras datorer och begränsa hastigheten. Dagens lösningar bygger på att bara koppla i/ut tändstiften.

Att koppla i/ur matningen till elmotorerna är inte heller det en lösning då bromsarna på elbilar inte är dimensionerade för kontinuerlig användning. Dessutom kommer datorerna att larma.
 
Känns spontant som tråkigt att det är en fordonstyp som i regel bara är intressant för en person under perioden 16-18 år.
Hade det inte varit bättre att göra den en aning mer rejäl och möjlighet att ställa om till högre hastigheter och regga om? Då kan den ju fortsätta nyttjas även efter att personen tagit riktigt körkort. Eller vara en intressant produkt för dem som bara behöver en liten pendlarbil.
Tänker mig som en spärrad Smart, eller twizy.
 
F
A Avemo skrev:
Detta att jämföra med nära fem miljoner personbilar. Och 56000 av den märkliga kvarlevan A-traktor. Givetvis är det en god sak om dessa 17000 mopedbilar till merparten elektrifieras. Men det känns som en liten källa till utsläpp i sammanhanget.
Japp. Storleksandelen är ju fakta. Kan ju leda till olika slutsatser exempelvis för få för att man ska orka bry sig. Jag tänker att man bör och kan få en förbättring på det här området och att alla bra saker är värda att beakta. Sen upplever jag nog att moppebilarna är fler än 1 på 300. Men det kanske beror just på att de cirkulerar mycket i närområdet.
 
S Stuff skrev:
Känns spontant som tråkigt att det är en fordonstyp som i regel bara är intressant för en person under perioden 16-18 år.
Hade det inte varit bättre att göra den en aning mer rejäl och möjlighet att ställa om till högre hastigheter och regga om? Då kan den ju fortsätta nyttjas även efter att personen tagit riktigt körkort. Eller vara en intressant produkt för dem som bara behöver en liten pendlarbil.
Tänker mig som en spärrad Smart, eller twizy.
Nu blir det ju så med de nya EU-reglerna som är på gång, A-traktorerna går gå 45 km/h, men de blir då från 16 år.
 
F Frågan skrev:
Japp. Storleksandelen är ju fakta. Kan ju leda till olika slutsatser exempelvis för få för att man ska orka bry sig. Jag tänker att man bör och kan få en förbättring på det här området och att alla bra saker är värda att beakta. Sen upplever jag nog att moppebilarna är fler än 1 på 300. Men det kanske beror just på att de cirkulerar mycket i närområdet.
Reningen av utsläpp från mopedbilar är nästintill obefintlig. Motorerna är inte heller särskilt optimala från början heller. Lägg dig bakom en och lukta...
 
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då måste man in i deras datorer och begränsa hastigheten.
Det kommer säkert erbjudas av biltillverkarna om det finns tillräcklig efterfrågan, men ungdommar har normalt inte de ekonomiska resurserna att efterfråga nya elbilar.
 
F fribygg skrev:
Det kommer säkert erbjudas av biltillverkarna om det finns tillräcklig efterfrågan, men ungdommar har normalt inte de ekonomiska resurserna att efterfråga nya elbilar.
Man kan idag hitta en begagnad Leaf för under 100 kkr...
 
Har dina
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan idag hitta en begagnad Leaf för under 100 kkr...
Är en sån ett alternativ för dina ungdommar?
 
F fribygg skrev:
Har dina

Är en sån ett alternativ för dina ungdommar?
Nu när de har B-körkort, ja. Alternativet är en bensinbil för ca 30 kkr. Så med ett bensinpris där det ligger idag så krävs 7000 mil fram till bilens död för att det skall gå jämnt ut.
 
Häromkring där jag bor som är en glesbygd kommun så ser man nuförtiden väldigt ofta eldrivna mopeder och ibland också någon mindre eldriven fyrhjuling. Åker man in till storstaden ser man en massa eldrivna mopeder och eldrivna sparkcyklar. Samt andra eldrivna sorters skotrar.
Så jag är ganska övertygad om att elektrifieringen har kommit gång och verkar vara ett starkt alternativ när folk köper nya mopeder och liknande.

Alla klagar på att mopedbilar har så dålig säkerhet. Dom är ju bevisligen betydligt osäkrare än en personbil. Men dom är ju långt mycket säkrare än en moped som annars är det vanliga alternativet.
Jag var själv först på plats när en mopedbil slog runt i vintras. Den välte över på taket och gled över vägbanan ner i ett djupt dike. Innan jag hann fram till mopedbilen så steg det ur 2 flickor omskakade förstås men oskadda.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu blir det ju så med de nya EU-reglerna som är på gång, A-traktorerna går gå 45 km/h, men de blir då från 16 år.
Exakt. Då finns ju inget som helst behov av en dedikerad moppebil längre. Mycket enklare att få volymer med en bil som kan användas som både bil och moppebil
 
F
Vi vet ju att det finns 17.000 moppebilar i landet. Dessa verkar idag kosta från 200.000 och uppåt. Där har vi målgruppen att starta med.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu när de har B-körkort, ja. Alternativet är en bensinbil för ca 30 kkr. Så med ett bensinpris där det ligger idag så krävs 7000 mil fram till bilens död för att det skall gå jämnt ut.
Gav erfarenheten från elmoppen mersmak, vill, vågar och kan ungdomarna köpa en beg elbil för hundra tusen eller är det för mycket pengar?

Om tio femton år lär det finnas färre begagnade fossilbilar för rimliga pengar att välja på och då kanske även vi vuxna måste överväga en eldriven "Twizy" för de lokala resorna.
 
F Frågan skrev:
Vi vet ju att det finns 17.000 moppebilar i landet. Dessa verkar idag kosta från 200.000 och uppåt. Där har vi målgruppen att starta med.
Många av dem körs nog på arbetstid av vuxna brevbärare och liknande, få är nog så nöjda med de eldrivna fordonen att de köper en likadan privat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.