F
I dessa tider när A-traktorn är uppe till diskussion i EU - varför hör man aldrig några förslag om att styra över ungdomsbilismen till elbilar? Det är ju annars populärt att lansera förslag om att förbjuda fossilbilar i städer etc. Ungdomsbilar känns som ett outnyttjat område med förbättringspotential. Idag är det ju knattrande livsfarliga utsläppsmaskiner som är svindyra. Eller så är det chipstrypta bilar som plötsligt kan köra i 110 med en knapptryckning. En styrning mot elbil för ungdomar skulle kunna göra mycket för utsläppen i närmiljön. Sällan behov av lång räckvidd. Bilen ska inte heller köras fort. Förslagsvis en standardiserad spec typ max 10 kW, max 10 kWh, max 45 km/h och max 600 kg.
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Vad vill du lösa för problem?
Nu när man inte måste övervarva pga konstiga växelregler så är ju förbrukningen knappast något problem.

Varför viktgräns?
Höj gränsen till 45 på traktorerna och sätt gps-puckar med kontinuerlig övervakning på istället.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Så en liten dödsfälla till? Mopedbilarna är bland de mest osäkraste fordonen vi har, så det är dumt att bygga fler sådan men med el.

Och vem förutom välbeställda ska köpa den ?
 
Produkten finns ju. https://www.ligier.se/product/myli/ . Hur menar du att styrningen skulle ske? Om förbränningsmotorer skulle förbjudas i städer så gäller det väl även mopeder?
 
F
O [old rusty] skrev:
Vad vill du lösa för problem?
Nu när man inte måste övervarva pga konstiga växelregler så är ju förbrukningen knappast något problem.

Varför viktgräns?
Höj gränsen till 45 på traktorerna och sätt gps-puckar med kontinuerlig övervakning på istället.
Problemet är klimatkrisen. Kontinuerlig övervakning känns 1984. Men ja en viktgräns känns inte självklar.
 
F
R Rkarlsson skrev:
Så en liten dödsfälla till? Mopedbilarna är bland de mest osäkraste fordonen vi har, så det är dumt att bygga fler sådan men med el.

Och vem förutom välbeställda ska köpa den ?
Det vore illa om man inte inkluderar krav och förutsättningar för bättre krocksäkerhet. Och ja visst blir det inte billigt men det är ju inte dagens mopedbilar heller. Standardiserade regler ger i alla fall förutsättningar för volym och prispress.
 
F
A Avemo skrev:
Produkten finns ju. [länk] . Hur menar du att styrningen skulle ske? Om förbränningsmotorer skulle förbjudas i städer så gäller det väl även mopeder?
Närmiljö skulle bli bättre även för de som inte bor i de städer som typiskt omfattas av förslagen.
 
F
Om man antar att vi bör elektrfiera vår fordonsflotta så känns det som fel ände att börja med familjebilar som då och då måste kunna köras 30 40, 50 mil och med det följande krav på stora batterier. Bättre att börja med bilar som rullar mycket men ändå i princip aldrig mer än kanske 10 mil på en dag.
 
F Frågan skrev:
Problemet är klimatkrisen. Kontinuerlig övervakning känns 1984. Men ja en viktgräns känns inte självklar.
Och då är ditt förslag att fler livsfarliga kina-skräp-batteri-pryttlar frambankade i fabriker drivna av kolkraftverk (för det är såna som kommer tillverkas) ska ut på vägarna istället för en klimatmässigt avskriven bil som drar minimala mängder bensin (så långt hinner man inte i 30 och förbrukningen är låg nu när man får växla..)

Bra tänkt, men försök igen.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
F
O [old rusty] skrev:
Och då är ditt förslag att fler livsfarliga kina-skräp-batteri-pryttlar frambankade i fabriker drivna av kolkraftverk (för det är såna som kommer tillverkas) ska ut på vägarna istället för en klimatmässigt avskriven bil som drar minimala mängder bensin (så långt hinner man inte i 30 och förbrukningen är låg nu när man får växla..)

Bra tänkt, men försök igen.
Man kan så klart ifrågasätta om elektrifieringen av bilar är rätt åtgärd men det verkar ju vara dit vi är på väg. Och då gäller det att börja i rätt ände. Att använda befintliga bilar är ju ofta en bra strategi men den planen räcker ju inte för evigt. Att bygga dem i Kina är inget jag önskar och det behöver vi reglera generellt. Gäller inte bara detta område. Och visst är det bra tänkt men kan säkert förbättras med gamla rostiga mothugg 😉
 
F Frågan skrev:
I dessa tider när A-traktorn är uppe till diskussion i EU - varför hör man aldrig några förslag om att styra över ungdomsbilismen till elbilar?
De ungdomar som har intresse för elfordon och tillräcklig ekonomi köper väl elbilar redan i dag?
Det är väl ytterst få privatpersoner om köper en elbil, de är helt enkelt för dyra ännu och ungdomarna har normalt sett inte råd och möjlighet att privatleasa heller.
 
F
B buffyin skrev:
Finns och är populära i kina [länk]

Finns t.o.m ett uttryck ”Wuling girls” sedan några år tillbaka. [länk]
Bra. Känns rimligt att man styrt fram detta någonstans i vår värld. Dax för EU också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.