2 577 läst · 99 svar
3k läst
99 svar
Elbilar för ungdomar
Sida 1 av 7
I dessa tider när A-traktorn är uppe till diskussion i EU - varför hör man aldrig några förslag om att styra över ungdomsbilismen till elbilar? Det är ju annars populärt att lansera förslag om att förbjuda fossilbilar i städer etc. Ungdomsbilar känns som ett outnyttjat område med förbättringspotential. Idag är det ju knattrande livsfarliga utsläppsmaskiner som är svindyra. Eller så är det chipstrypta bilar som plötsligt kan köra i 110 med en knapptryckning. En styrning mot elbil för ungdomar skulle kunna göra mycket för utsläppen i närmiljön. Sällan behov av lång räckvidd. Bilen ska inte heller köras fort. Förslagsvis en standardiserad spec typ max 10 kW, max 10 kWh, max 45 km/h och max 600 kg.
Vad vill du lösa för problem?
Nu när man inte måste övervarva pga konstiga växelregler så är ju förbrukningen knappast något problem.
Varför viktgräns?
Höj gränsen till 45 på traktorerna och sätt gps-puckar med kontinuerlig övervakning på istället.
Nu när man inte måste övervarva pga konstiga växelregler så är ju förbrukningen knappast något problem.
Varför viktgräns?
Höj gränsen till 45 på traktorerna och sätt gps-puckar med kontinuerlig övervakning på istället.
Problemet är klimatkrisen. Kontinuerlig övervakning känns 1984. Men ja en viktgräns känns inte självklar.O [old rusty] skrev:
Det vore illa om man inte inkluderar krav och förutsättningar för bättre krocksäkerhet. Och ja visst blir det inte billigt men det är ju inte dagens mopedbilar heller. Standardiserade regler ger i alla fall förutsättningar för volym och prispress.R Rkarlsson skrev:
Om man antar att vi bör elektrfiera vår fordonsflotta så känns det som fel ände att börja med familjebilar som då och då måste kunna köras 30 40, 50 mil och med det följande krav på stora batterier. Bättre att börja med bilar som rullar mycket men ändå i princip aldrig mer än kanske 10 mil på en dag.
Och då är ditt förslag att fler livsfarliga kina-skräp-batteri-pryttlar frambankade i fabriker drivna av kolkraftverk (för det är såna som kommer tillverkas) ska ut på vägarna istället för en klimatmässigt avskriven bil som drar minimala mängder bensin (så långt hinner man inte i 30 och förbrukningen är låg nu när man får växla..)F Frågan skrev:
Bra tänkt, men försök igen.
Finns och är populära i kina https://hongkongfp.com/2024/02/24/h...les-took-off-in-chinas-smaller-poorer-cities/
Finns t.o.m ett uttryck ”Wuling girls” sedan några år tillbaka. https://chinamktginsights.com/chinas-gen-z-females-love-the-wuling-hongguang-mini-ev/
Finns t.o.m ett uttryck ”Wuling girls” sedan några år tillbaka. https://chinamktginsights.com/chinas-gen-z-females-love-the-wuling-hongguang-mini-ev/
Man kan så klart ifrågasätta om elektrifieringen av bilar är rätt åtgärd men det verkar ju vara dit vi är på väg. Och då gäller det att börja i rätt ände. Att använda befintliga bilar är ju ofta en bra strategi men den planen räcker ju inte för evigt. Att bygga dem i Kina är inget jag önskar och det behöver vi reglera generellt. Gäller inte bara detta område. Och visst är det bra tänkt men kan säkert förbättras med gamla rostiga mothugg 😉O [old rusty] skrev:Och då är ditt förslag att fler livsfarliga kina-skräp-batteri-pryttlar frambankade i fabriker drivna av kolkraftverk (för det är såna som kommer tillverkas) ska ut på vägarna istället för en klimatmässigt avskriven bil som drar minimala mängder bensin (så långt hinner man inte i 30 och förbrukningen är låg nu när man får växla..)
Bra tänkt, men försök igen.
De ungdomar som har intresse för elfordon och tillräcklig ekonomi köper väl elbilar redan i dag?F Frågan skrev:
Det är väl ytterst få privatpersoner om köper en elbil, de är helt enkelt för dyra ännu och ungdomarna har normalt sett inte råd och möjlighet att privatleasa heller.
Ja, men frågan är om de blir tillåtna här med våra regler eller inte.F Frågan skrev:
Denna tråden fick mig tänka på ett aprilskämt https://teslaclubsweden.se/tesla-mo...odel,produktutbud efter de lokala marknaderna.