P paralun skrev:
Ok men golvvärmen är ju klart förrädisk och alla jag varit hem till har slagit av eller ställt ner termostaten på min.
Och det tror jag många gjort överlag sedan tror jag inte att så många sänkt temperaturen i hela huset.
"I genomsnitt så brukar golvvärme i badrummet dra nånstans mellan 150 kwh – 300 kwh /m2 per år."
[länk]
I mitt fall så är nog införskaffandet av LLVP och tidsstyrningen av kompressorn i min FLVP den stora anledningen till att jag minskat förbrukningen med 36% i december och drygt 30% i snitt sedan början av september (jämfört med året innan).
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Golvvärmen är bara en av många källor till sparandet.
Jo men jag var mer ute efter mer detaljerad statistik och jag är ganska säker på att golvvärmen slukat enorma mängder el som nu är borta.
 
Det är jag som har gått över till pellets.
 
  • Älska
pacman42
  • Laddar…
N
harry73 harry73 skrev:
Nu var det väl inte många som hade 15-16 grader som standard inomhustemperaturen. Snarare att de eldade på dagen och när dom vaknade på morgonen hade tempen gått ner till 15-16 grader, eller det är kallt i köket, men jag eldar I vardagsrummet, så där är det varmt.
Sedan är det faktiskt hälsosamt att vänja sig vid lägre temperaturer
För mig är det inte hälsosamt att ha 15-16 grader inomhus.
MEN det är givetvis upp till var och en att avgöra.
Hyresgästföreningen har lite info med hänvisning till Folkhälsomyndigheten.
https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/inomhustemperatur-hur-varmt-ska-det-vara/
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men jag var mer ute efter mer detaljerad statistik och jag är ganska säker på att golvvärmen slukat enorma mängder el som nu är borta.
jag tror mer på avfuktare, el-radiatorer och minskad förbrukning på värmepumpar
 
Nu är dessa kommentarer utifrån vårt perspektiv. Den ”låga” standard vi haft denna vinter vill inte jag ha i framtiden. Troligen kommer vi inte tillbaka till samma elförbrukning som vi hade innan, då vi investerat en del och naturligtvis ändrat några beteenden.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Hur kallt det går att ha har för mig visat sig vara en vanesak.
I början av hösten såg jag till att börja vänja mig vid låg inomhustemperatur. Jag startade ingen värme förrän rätt sent på hösten. Däremot fuskade tyvärr tjejen med värmefläkt där hon befann sig…
Hur som helst, för egen del kände jag en dag att det blivit väl kallt. Kollade då tempen på köksbordet. Den visade 8,9 grader. Fönstret är kanske 30 cm ifrån, så skulle gissa att kallras därifrån gör att det är något kallare på bordet än mitt i köket. Startade då luftvärmepumpen och när temperaturen visade 12,5 så kändes det för mig tillräckligt varmt igen. Så att 15 grader skulle vara för kallt håller jag inte längre med om. Sitter jag still sveper jag in mig i en pläd. Är det extra svalt och jag ska sitta länge, så lägger jag ett par flaskor med varmvatten i en låda och har fötterna på. Nu, när det är hyfsat billigt så har vi det dock lite varmare igen. Ett problem när vi hade det som svalast var att klä sig lagom när man skulle befinna sig hos andra som hade det varmare. Tröjor funkade ju inte där, utan tunna skjortor och t-shirt var det som gällde.
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 5 till
  • Laddar…
Klart folk sparar el, många har inget val som priserna sett ut. Tycker det är provocerande att höra "man ska minst ha 18-21 grader varmt", det är inte FHM som betalar elräkningen. Vi tillträdde vårt hus i september, så hade inga referenser på vad som är "normal" förbrukning. Direktverkande el med radiatorer och golvvärme. Hade golvvärmen på i halva nederplan som fick värma hela huset. Hade 13-15 grader och frös som fasen. Ok man vänjer sig till viss del, men tycker hygienen blir lidande då man knappt vill tvätta sig. Duschade på jobbets personalgym. Fick en LLVP installerad härom veckan och dygnsförbrukning ligger nu på ca 30kWh/dygn, den är inställd på 19 grader och värmer hela huset 1.5 plan. Klart man kan spara extremt, kan tom uppskatta en utmaning, men så vill man inte leva en längre tid o ändå som i vårt fall pynta 11k för december.
 
  • Gilla
  • Älska
Chn och 2 till
  • Laddar…
Handuksvärmare och elektriska golv känns redan passé, kommer nog aldrig tillbaka. Snacka vi haft för billig el! Nu blir vi mer lika Centraleuropa där de länge snålat, tur är det!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
TCG och 3 till
  • Laddar…
Tror mycket handlar om vanesak, är uppväxt med vedeldning som enda värmekälla i ett torp med timmerstomme som enda isolering. Hade ingen varit uppe på natten och eldat dom kallaste nätterna så var det sällan över 10 grader inne på morgonen när man vaknade men man drog på sig lite kläder gjorde en brasa och satte sig vid frukostbordet. Upplevde verkligen inte detta som ett problem för efter nån timme var man ju istället uppe på över 20 grader. Bor nu i ett hus med fjärrvärme men har sällan mer än 18 grader som standard och betydligt svalare i sovrummet, känner man sig lite frusen gör man en brasa.

Att däremot sitta dygnet runt i 12-13 grader är nog inte så nyttigt i längden men att sänka temperaturen är självklart den i särklass mest effektiva vägen att minska elförbrukning även om man ser diverse artiklar i kvällspressen med folk som spar in på belysning och annat som inte gör någon praktiskt skillnad.

Man kan tycka vad man vill om nuvarande situation men den är konsekvensen av dels mindre lyckade politiska beslut men även det faktum att det pågår ett invasionskrig i vår absoluta närhet, om den enda uppoffringen vi behöver göra för öka deras chanser är att minska vår elförbrukning och uthärda en högre elkostnad så känns det i alla fall i min värld som ett väldigt lågt pris...
 
  • Gilla
Zsam och 8 till
  • Laddar…
Min gamla sambo sitter i rullstol med en muskelsjukdom. Att sänka temperaturen till 16-17 är helt otänkbart: då dör han. Folkhälsomyndigheten menar att rörelsehindrade med flera känsliga personer behöver ca 2 grader varmare än de flesta. Då menar myndigheten att detta skall gälla för vårdinrättningar och institutioner. Lyckligtvis äger vi vårt hus och bestämmer själva.
Denna vinter, liksom alla tidigare vintrar, ligger vi på 20-21. Ibland gottar vi oss i 22 när vi lagar mat. Då har vi ändå rätt många varma plagg till hjälp.

Jag tycker det är oförskämt att vilja bestämma hur andra människor skall spara på el. Det surrar av beskäftiga - och ibland härsklystna - såkallade "råd".
Men sparar gör vi själva - så gott det nu går. Det som är positivt med sparandet är att det inbjuder till eftertanke. Det går faktiskt att spara el genom små ändringar lite här och där.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 8 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vi exporterar dessutom mest el när den är som billigast och inte behövs.
Nja.... vi exporterar hela tiden skulle jag säga...
Nu tex... kostar elen 162öre per kwh exkl
Och vi exporterar 2,5gw
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Sedan behöver man inte nödvändigtvis spara på elen för att kunna betala elräkningen. Jag började under september att ta med lunchlåda till jobbet (ibland inte alltid). Och som kombinerad besparing och miljöåtgärd köpte jag ett månadskort till bussen och nu tar jag bussen till jobbet.
Därmed sparar jag 3-4000 kr i månaden.
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Sedan behöver man inte nödvändigtvis spara på elen för att kunna betala elräkningen. Jag började under september att ta med lunchlåda till jobbet (ibland inte alltid). Och som kombinerad besparing och miljöåtgärd köpte jag ett månadskort till bussen och nu tar jag bussen till jobbet.
Därmed sparar jag 3-4000 kr i månaden.
Vadå är det standard att folk betalar för lunch varje dag? Vem tar inte med låda oavsett?!
 
  • Gilla
big mike och 9 till
  • Laddar…
S
L Liljeros skrev:
Tror mycket handlar om vanesak, är uppväxt med vedeldning som enda värmekälla i ett torp med timmerstomme som enda isolering. Hade ingen varit uppe på natten och eldat dom kallaste nätterna så var det sällan över 10 grader inne på morgonen när man vaknade men man drog på sig lite kläder gjorde en brasa och satte sig vid frukostbordet. Upplevde verkligen inte detta som ett problem för efter nån timme var man ju istället uppe på över 20 grader. Bor nu i ett hus med fjärrvärme men har sällan mer än 18 grader som standard och betydligt svalare i sovrummet, känner man sig lite frusen gör man en brasa.

Att däremot sitta dygnet runt i 12-13 grader är nog inte så nyttigt i längden men att sänka temperaturen är självklart den i särklass mest effektiva vägen att minska elförbrukning även om man ser diverse artiklar i kvällspressen med folk som spar in på belysning och annat som inte gör någon praktiskt skillnad.

Man kan tycka vad man vill om nuvarande situation men den är konsekvensen av dels mindre lyckade politiska beslut men även det faktum att det pågår ett invasionskrig i vår absoluta närhet, om den enda uppoffringen vi behöver göra för öka deras chanser är att minska vår elförbrukning och uthärda en högre elkostnad så känns det i alla fall i min värld som ett väldigt lågt pris...
En brasa gör susen, håller med. Men tänk om alla i Sverige blörjade göra en brasa om dagen. Kanske hela Europa. Verkar inte hållbart att göra slut på all ved.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.