F fribygg skrev:
Vi i de södra delarna av Sverige pysslar inte med skogs gödsling (viss askåterföring från kraftvärme sker dock) men likafullt är det mer skog och mer människor här i landet än det var för 100 år sen. Jag tror nog att det även fortsättningsvis går att bruka den svenska skogsmarken utan att blanda in Ryssland.
Är du @Pligg85 oroligt lagd får du gärna frysa i väntan på 4e gen kärnkraft eller vilken annan planerbar kraftkälla som kan uppfinnas, byggas och driftsättas för att fylla SE3 och SE4s behov av el dygnet runt året om, jag föredrar att hugga min ved och ha drägliga 22-23 grader innomhus.
Jag är då skeptisk till att ta ut näringen ur skogen på det viset. Vi har hittills inte tagit ut grot på avverkningar vi gjort.

Sen kanske det lockar om nettot blir högre pga efterfrågan och priserna ligger högt på biobränslen.

Men fortfarande så fram till kriget, när konstgödsel var fortfarande okej prissatt så fanns det ju stora fördelar med att gödsla om förutsättningarna var de rätta. Så att med ena handen rycka bort näring och med den andra tillsätta så förblir jag skeptisk som sagt.

Frysa gör jag inte, du kan bara lugn.
Skulle jag sätta in vedpanna och ta 1% av skogen så har jag ved resten av livet. Men först kanske man skulle göra första brasan i kaminen som satts in 2019.
Elen är så förbaskat billig än så det är inte lönt.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jag är då skeptisk till att ta ut näringen ur skogen på det viset. Vi har hittills inte tagit ut grot på avverkningar vi gjort.

Sen kanske det lockar om nettot blir högre pga efterfrågan och priserna ligger högt på biobränslen.

Men fortfarande så fram till kriget, när konstgödsel var fortfarande okej prissatt så fanns det ju stora fördelar med att gödsla om förutsättningarna var de rätta. Så att med ena handen rycka bort näring och med den andra tillsätta så förblir jag skeptisk som sagt.

Frysa gör jag inte, du kan bara lugn.
Skulle jag sätta in vedpanna och ta 1% av skogen så har jag ved resten av livet. Men först kanske man skulle göra första brasan i kaminen som satts in 2019.
Elen är så förbaskat billig än så det är inte lönt.
Skogen i södra Sverige FÅR ej gödslas och att någon skulle köpa Rysk handelsgödsel som du antyder för att göra det håller iaf jag för osannolikt.
Jag är tveksam till grotuttag på svaga tallmarker i Götaland men har tagit ut GROT på gammal granåker. Till egen kaminved räcker det nog bra om du tar tillvara grenveden, lämna du barret , lövet om du hugger sommartid och kvistarna där det faller i skogen.
 
J
C Cider skrev:
Min gamla sambo sitter i rullstol med en muskelsjukdom. Att sänka temperaturen till 16-17 är helt otänkbart: då dör han. Folkhälsomyndigheten menar att rörelsehindrade med flera känsliga personer behöver ca 2 grader varmare än de flesta. Då menar myndigheten att detta skall gälla för vårdinrättningar och institutioner. Lyckligtvis äger vi vårt hus och bestämmer själva.
Denna vinter, liksom alla tidigare vintrar, ligger vi på 20-21. Ibland gottar vi oss i 22 när vi lagar mat. Då har vi ändå rätt många varma plagg till hjälp.

Jag tycker det är oförskämt att vilja bestämma hur andra människor skall spara på el. Det surrar av beskäftiga - och ibland härsklystna - såkallade "råd".
Men sparar gör vi själva - så gott det nu går. Det som är positivt med sparandet är att det inbjuder till eftertanke. Det går faktiskt att spara el genom små ändringar lite här och där.
kan han inte ta på sig lite varma kläder?
 
D _DE skrev:
Våra politiker kan ju forstätta se till att kostnaden för olika saker ökar 10x så är vi snart tillbaka på 1800talet och sitter och skiter på utedasset i mörkret och åker häst och vagn till jobbet.
Det var nog inte var 10e som åkte häst och vagn till jobbet, i den mån arbete skedde utanför gården fick man nog gå. Tillgång på tillförlitlig och billig energi har ändrat sammhället helt bara de senaste 70 åren.
 
  • Gilla
reez och 3 till
  • Laddar…
S styren skrev:
Jovisst, bara att gå ut i skogen och såga, och sedan köra hem. Bra för den som äger skog, men vem gör det i praktiken. Svårt att säga emot dig, du har helt rätt. Men också helt fel, om man tar in hela problematiken i resonemanget.

Priserna på ved har ökat. Samma på pellets. Olja kommer att gå upp i pris. Koks/kol samma.

Huvudproblemet är befolkningsutvecklingen i Sverige/världen och att u-länder numer är/blir i-länder. Enormt behov av resurser, oavsett slag. Någon pratar om kakelugnen på 1700-talet och hur effektiv denna var. Visst, vi köper alla en kakelugn. Tack för tipset. (Jag gör gärna detta ..)
Förrän vi köpte ett eget skogsskifte köpte vi all vår ved på rot. Nu kommer en stor del ur egen skog men vi har för litet skog för att täcka hela vedbehovet utan att inkräkta på sågvirkesproduktionen så vi köper fortfarande en del ved på rot. Vindfällen och röjningsved och liknande. Oftast sådant som skogsägaren inte hinner ta vara på. Vi har egen liten traktor med vajerkran och 50 meter vajer på trumman och 20 meter till att skarva med och vi har fått rykte om oss i trakten att ställa till minimalt med körskador. Många skogsägare hinner inte ta vara på allt så priset brukar variera mellan gratis och 20 euro traktorlasset (6 tons Gisebokärra).
Det ligger sådana ofattbara mängder ved och ruttnar till ingen nytta i skogen i dag så det skulle räcka åt många många fler. Fast mycket av det är antingen svårtillgängligt eller utspritt litet här och där så för att få ut det blir det mycket handarbete och mycket vinschande.
det i sin tur innebär att vedeldaren själv måste göra arbetet. Skall någon annan göra arbetet och fakturera full timpenning med moms skulle veden bli för dyr. Att bara rent av öka vedproduktionen med storskogsbrukets metoder skulle leda till skogsskövling. Därför krävs det andra mer småskaliga metoder och eget arbete.
Som jag ser det är lösningen på problemet att öka andelen små skogsägare som kan driva skogsbruket självverksamt. Driver man självverksamt skogsbruk i liten skala och tar vara på allt blir ved en naturlig biprodukt. Det är mycket vanligare att göra så här i Österbotten än det är i Sverige. Här äger de flesta som bor på landet eller i smärre tätorter några hektar skog. Sammanhanget mellan skog och ved och värme är en självklar sak för väldigt många.
Välkommen in i vår värld!

Om man tänker vad mycket pengar folk slösar på södernresor och onödigt fina bilar och badbassänger och sommarstugor och fjällstugor och annat onödigt så tror jag faktiskt att ganska många skulle ha råd att skaffa sig några hektar skog och driva den själv och bli självförsörjande på ved.
I stället är det många som säljer ärvd skog och köper onödigheter för pengarna.

Fast....jag kan hålla med om att det är litet surt ibland. Till exempel just nu när jag måste byta ramlager och vevlager och kolvar och kolvringar och oljepump och kolvtappsbussingar i traktorn mitt i vedsäsonen. När förtjänstarbetet också borde skötas. Det är jäkligt men bättre än att hålla på och bjuda över andra för den kopesenergi som det är brist på.
 
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
S
H heimlaga skrev:
Förrän vi köpte ett eget skogsskifte köpte vi all vår ved på rot. Nu kommer en stor del ur egen skog men vi har för litet skog för att täcka hela vedbehovet utan att inkräkta på sågvirkesproduktionen så vi köper fortfarande en del ved på rot. Vindfällen och röjningsved och liknande. Oftast sådant som skogsägaren inte hinner ta vara på. Vi har egen liten traktor med vajerkran och 50 meter vajer på trumman och 20 meter till att skarva med och vi har fått rykte om oss i trakten att ställa till minimalt med körskador. Många skogsägare hinner inte ta vara på allt så priset brukar variera mellan gratis och 20 euro traktorlasset (6 tons Gisebokärra).
Det ligger sådana ofattbara mängder ved och ruttnar till ingen nytta i skogen i dag så det skulle räcka åt många många fler. Fast mycket av det är antingen svårtillgängligt eller utspritt litet här och där så för att få ut det blir det mycket handarbete och mycket vinschande.
det i sin tur innebär att vedeldaren själv måste göra arbetet. Skall någon annan göra arbetet och fakturera full timpenning med moms skulle veden bli för dyr. Att bara rent av öka vedproduktionen med storskogsbrukets metoder skulle leda till skogsskövling. Därför krävs det andra mer småskaliga metoder och eget arbete.
Som jag ser det är lösningen på problemet att öka andelen små skogsägare som kan driva skogsbruket självverksamt. Driver man självverksamt skogsbruk i liten skala och tar vara på allt blir ved en naturlig biprodukt. Det är mycket vanligare att göra så här i Österbotten än det är i Sverige. Här äger de flesta som bor på landet eller i smärre tätorter några hektar skog. Sammanhanget mellan skog och ved och värme är en självklar sak för väldigt många.
Välkommen in i vår värld!

Om man tänker vad mycket pengar folk slösar på södernresor och onödigt fina bilar och badbassänger och sommarstugor och fjällstugor och annat onödigt så tror jag faktiskt att ganska många skulle ha råd att skaffa sig några hektar skog och driva den själv och bli självförsörjande på ved.
I stället är det många som säljer ärvd skog och köper onödigheter för pengarna.

Fast....jag kan hålla med om att det är litet surt ibland. Till exempel just nu när jag måste byta ramlager och vevlager och kolvar och kolvringar och oljepump och kolvtappsbussingar i traktorn mitt i vedsäsonen. När förtjänstarbetet också borde skötas. Det är jäkligt men bättre än att hålla på och bjuda över andra för den kopesenergi som det är brist på.
Det är sådana som Du som kommer att överleva avsett kris.:) Nära till ved, natur och föda.
Vi andra som är beroende av politikerstyrd "köpeenergi" är illa ute.
 
Orkar inte googla men var det inte diverse politiker och/eller någon från Svenska Kraftnät som i höstas sade att om vi bara minskade elförbrukningen typ 3% så skulle priserna normaliseras. Ljög dom eller visste dom inte bättre? (Eller minns jag fel...?)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
harry73
Det var ju nästan vad som hände
 
harry73 harry73 skrev:
Det var ju nästan vad som hände
Kan inte tycka att det var särskilt normala priser nu när jag betalade decemberräkningen.
 
harry73
Under sommaren var det många som trodde att vinterkriget kunde bli 10kr eller mer. Så blev det inte
 
harry73 harry73 skrev:
Under sommaren var det många som trodde att vinterkriget kunde bli 10kr eller mer. Så blev det inte
Hade kunnat bli. Vi hade tur med relativt varm höst och vinter (som man gödslar får man skörda - map co2)
 
harry73
Här i Skåne hade vi det kallare i december än på många år, men kanske är det framförallt vädret i europa som styr.

Jag tror också att decembee med lite annorlunda förutsättningar kunde blivit katastrofalt. Så blev det inte som tur är, men får vi en kall februari och mars kan det fortfarande hända.
 
S Surly skrev:
Orkar inte googla men var det inte diverse politiker och/eller någon från Svenska Kraftnät som i höstas sade att om vi bara minskade elförbrukningen typ 3% så skulle priserna normaliseras. Ljög dom eller visste dom inte bättre? (Eller minns jag fel...?)
kan det varit denna studie som avses???

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/pressmeddelande-minskad-elforbrukning-kan-halvera-elpriserna/

Så här förväntas priserna utvecklas och har varit:
Graf över terminspriser och historiska systempriser för el, information om elmarknaden, text på svenska, webbsida "Elpriser24".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen aning om priset i november december skulle varit dubbelt så högt om vi inte hade lyckats att minska elförbrukningen, vilket varit i storleksordningen 10 % hela hösten. Men någon halvering av priset jmf med augusti blev det inte.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi har sedan september haft en minskning i förbrukning med 25 procent per månad.
Vi har gjort en minskning av värmen från normalt 20-21 grader till nu 18-19 grader. Sovrum 17 grader.
Mer fokus på att minska duschtider -jag anstränger mig inte men ligger på 4,5 minuter vardag och 8 minuter på helgduschandet (för då har jag slipdamm och jord på kroppen...)- och lite annat. Vi har inte golvvärme i huset och ingen jaccusi i trädgården.

Om man tittar bakåt så har sveriges förbrukning av el varit lika år för år (med en del svängningar) de senaste trettio åren trots mer elprylar och större befolkning.

Det är intressant med inställningen att man skall inte behöva acceptera en "försämring" vad gäller vår levnadsstandard men vad är det för naturlag?
Jag ser inte fram mot det men nog föväntar jag mig ett kärvare liv i framtiden. Inte nödvändigtvis ett liv i träldom där livslängden förväntas vara 31 år men slut på utlandsresor, inte två bilar, inte kunna välja mellan 21 olika olivoljor på Ica och så vidare.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.