S Sambasunka skrev:
Kolla om du på något enkelt sätt kan koppla bort ack-tankarna. Kommer bli galet dyrt att värma upp dem med elpannan är jag rädd..
Helt rätt. Jag hade förut elpatron (9kW) som satt i ack-tanken. Den gick i princip dygnet runt när jag använde den.
Installerade sedan en separat elkassett bredvid tanken och en trevägsventil som automatiskt kopplade bort tanken när elpatronen var i drift, så att elpatronen enbart värmde vattnet som cirkulerade genom radiatorerna.
Blev stor skillnad på drifttid/kostnad för elpatronen då.

Har man varmvattenberedare i tanken så går det kanske inte att koppla bort tanken om man inte vill sätta in en extra elberedare också.
 
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Men jisses vilken byråkrati. Det måste väl gå att fästa stegarna så pass att det går att inspektera. De kan väl ligga på en vagga över taket och fästas från att glida via fasaden. Eller något liknande. Om allt är OK i övrigt och ni vill kunna elda måste det väl gå att ordna.
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
Gå en kurs och lär dig sota själv! Man behöver sota, men man behöver inte anlita en sotare. Ta det sen försiktigt på taket eftersom stegen är lös! ;)
 
  • Arg
Cider
  • Laddar…
En luftvärmepump är den självklara lösningen, finns både vägg- och golvmodeller och innerdelen behöver inte sitta mot en yttervägg om den inte får plats där.
Har du varmvattenberedning ved elpatron i en acktank är det illa. En varmvattenberedare köper du på Jula eller Krauta för 2000 och den kan du använda senare också. Elpatron på sommaren för varmvatten i en acktank är mycket oekonomiskt.
Som komplement till elpatronen köp en eller två elfläktar som du kopplar i huset till olika fasgrupper.
https://www.jemfix.se/vaermeflaekt-2000-w/7131/9019629/
 
  • Gilla
Simba52 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har du jämfört med då?
Bergvärme, jordvärme , vedannläggning , allt börjar på ca 150000 i investering som skall räntas å amorteras , ved går fetbort hinner inte med det , bergvärme , mö foderör , jordvärme tja tids nog
 
Mitt svar på ursprungsfrågan om det går att hålla värmen i ett 120 m2 hus med en 6kW elpatron är att det går troligen bra.

Själv bor jag i ett hus på runt 250 m2 plus dubbelgarage från -74 i Gbg-trakten och värmer upp det med en 7 kW värmepump (sedan 2002) och jag använder ingen tillskottsvärme från elpatronen eftersom den alltid är avstängd. Om det blir bortåt minus 15 grader ute flera dagar i rad kan det hända att innetemperaturen sjunker till 18 grader på övervåningen där vi oftast vistas. På nedervåningen där vi "aldrig" är kan det sjunka till 16 grader.

När jag installerade värmepumpen köpte jag tre elelement som komplement vid kallad vinterdagar men dom har aldrig blivit använda
 
Jörgen Ekvall Jörgen Ekvall skrev:
Borra o installera bergvärme är bästa alternativet, komplettera med solpaneler. Kostnad idag för värme, varmvatten o el ca 12000/år. Huset 176 m2.
Mvh
Jörgen
Ä det med ränta å amortering ?
 
J jnse skrev:
Vore jag dig så hade jag pratat med sotaren om hen har någon lösning på problemet, det kan ju bli det absolut billigaste alternativet av alla :)
Senast jag fick sotat, hade sotaren med sig en liten robot som klättrande i skorstenen nerifrån, dvs killen var aldrig uppe på taket, utan allt gjordes från källaren.
TS: Kolla om du kan hitta en sotare med en sån manick, för att komma runt problemet.
 
  • Wow
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
A
M My Saxin skrev:
Gå en kurs och lär dig sota själv! Man behöver sota, men man behöver inte anlita en sotare. Ta det sen försiktigt på taket eftersom stegen är lös! ;)
ja som nödlösning går det ju men sen har sotaren ”brandskyddskontroller” tror jag det heter vart 3:e Eller 4:e år så då får du nedslag på det direkt då dom kollar sånt .(Sotat själv i 10 år så jag har haft några såna kontroller)
Fixa stegen så sotaren godkänner det tills taket ska bytas känns ju lite som det enklaste om man är händig eller ta hjälp till det istället för att diskutera alternativa uppvärmningar direkt
 
  • Gilla
LMC400 och 1 till
  • Laddar…
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Du har ju eldningsförbud pga dålig åtkomlighet , inte för att det är farligt men det behöver ju iaf sotas.
Om du inte kan själv , så be en kompis sota , sen är det bara att elda som vanligt. Du ska ju åtgärda stegar mm snart , då blir ju allt ok.
Du får inget straff om nån skulle märka att du eldar , ett påpekande att du gör fel , mer händer inte.

M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
 
  • Gilla
Keki
  • Laddar…
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Hej
Installera en billig luftvärmepump då kan du värma huset billigt de är effektiva Med vänlig hälsning Georg
 
Har ett gammalt 1½-planshus av liknande storlek som trådskaparen i ett blåshål högt över Vättern. Vi klarar oss med ca 11000 kWh per år för uppvärmingen (tillkommer varmvatten från separat beredare). Ackumulatortankarna borde stå för en del värmeförluster. Bergvärme räknar man inte hem i första taget men en luft-vatten-värmepump borde fungera bra. Allra billigast bli kanskeen luft-luft-värmepump med flera innedelar.
 
Värmde upp undervåningen på mitt renoveringsprojekt under vintern 2018-2019 med byggfläktar och den är på ca 120kvm.

Använde 3st a' 2kw och det höll värmen bra. Visserligen var jag nästan aldrig där så värmen skiftade sig så jag hade inte 20gr i hela rummet.

Högsta noteringen var i januari 2019 och då gjorde jag av med 2500kwh. Under okt 2018 till mars 2019 gjorde jag åt 10500kwh.

Det är ett timrat och tilläggsisolerat sekelskifteshus.
 
Jag har varit på Malta i 4 år där man har 8-10 graders värme vintertid och bor i stenhus utan isolering. Där kör alla med luftvärmepump du får ca 4-5 kw effektivt värme för varje tillförd kw.
 
L larsson r skrev:
Bergvärme, jordvärme , vedannläggning , allt börjar på ca 150000 i investering som skall räntas å amorteras , ved går fetbort hinner inte med det , bergvärme , mö foderör , jordvärme tja tids nog
Räkna på en luftvärmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.