När sotades det senast? Kolla med sotaren om det går att skjuta på sotningen utan att få eldningsförbud.
Alternativt, sätta upp stege/hyra skylift.

Vad har ni för sorts eternittakt?
Går det att lösa montering av stege på annat sätt eller undvika att skada taket?

Mvh
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
Vi bor i Dalarna å har elpatron , vi har ingen vedpanna längre å 36 meter till berget , åkaj det kostar på vintern men ä ändå billigaste uppvärmningen som vi kan ha
 
S Sambasunka skrev:
Tusentals. Om man tänker sig alla sämsta tänkbara förutsättningar så kanske tiotusentals, men det är omöjligt att svara på utan att göra en beräkning.
Det är faktiskt helt orimligt! Några hundra, kanske upp till nån tusenlapp skulle kunna vara möjligt även om det skulle förvåna mig och antagligen kräva riktigt dålig placering, men tiotusentals är direkt absurt.
 
  • Gilla
LMC400 och 3 till
  • Laddar…
R
C Camilla.edin skrev:
Dtt alternativ är att ni byter ut elpatronen till en 9kwh patron
Vaför? Det är visat att 6kW patron räcker.
 
Hundratusentals villor har uppvärmning med direktel. Panna eller elradiatorer. Jag har erfarenhet av båda. Elförbrukning för värme/varmvatten ligger på runt 15-20 000 kwh/år för 2 personer. Det är inte kolossalt dyrt. En elpatron på 6 kw kan möjligen vara en aning klent om kylan slår till, men det är sällan -20 gr i Skåne.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
S Sambasunka skrev:
Tusentals. Om man tänker sig alla sämsta tänkbara förutsättningar så kanske tiotusentals, men det är omöjligt att svara på utan att göra en beräkning.
Jag är absolut ingen expert, men varför skulle folk använda dem typen system om de är så känsliga att energiförluster från "shuntventil eller "elementventil" som behöver strypa ner framledningstemperaturen eller flödet" kan kosta tusentals kronor per år? Måste innebära värmekostnader på många, många tiotusentals kronor. För inte kan ens extrema energiförluster i shunter och elementventiler bli mer än enstaka procent? Som sagt, total amatör är jag men det känns extremt
 
  • Gilla
HBerggren och 2 till
  • Laddar…
Körde hela förra vintern på elpatron och det gör jag aldrig om! Värme hade jag så jag klarade mig men kostnaden var tråkig. Ca 4000:-/månaden och då är mitt hus bara på 82m².
Visst gick det, men förslaget med att hyra en skylift blir nog mycket billigare.
 
  • Gilla
Cider
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag är absolut ingen expert, men varför skulle folk använda dem typen system om de är så känsliga att energiförluster från "shuntventil eller "elementventil" som behöver strypa ner framledningstemperaturen eller flödet" kan kosta tusentals kronor per år? Måste innebära värmekostnader på många, många tiotusentals kronor. För inte kan ens extrema energiförluster i shunter och elementventiler bli mer än enstaka procent? Som sagt, total amatör är jag men det känns extremt
Jag håller med om det.
 
R
S Sambasunka skrev:
Vet inte om jag borde bemöda mig med att försöka förklara, men jag ger det ett försök.
Ett effektivt värmesystem värmer inte vattnet i systemet mer än nödvändigt för att tillgodogöra ett hus med exakt den värmemängd som komforten kräver. Varje shuntventil eller "elementventil" som behöver strypa ner framledningstemperaturen eller flödet kostar pengar i energiförluster. All energi du shuntar bort lagras inte i systemet för framtida behov utan en del avgår i energiförluster. Även om värmen läcker ut i huset så gör den inte det på de ställen och iden mängd som utgör värmebehovet vilket gör att det kostar onödiga pengar även i dem fallet.

Jag jobbar med detta och vet vad jag pratar om. Om du fortfarande inte förstår eller ändå tycker att jag pratar strunt rekommenderar jag att du går en grundkurs i termodynamik.
Du verkar talar om värmepumpar och hur de uppnår bästa COP, då gäller det att inte värma upp över behovet men en elpatrons COP är 1 oberoende om den värmer mediet till börvärde eller 70 grader. Om acc.tankarna är centralt placerade i källaren så ser jag inte hur du kan förlora tiotusentals kronor.
 
  • Gilla
Simba52 och 8 till
  • Laddar…
J
Vore jag dig så hade jag pratat med sotaren om hen har någon lösning på problemet, det kan ju bli det absolut billigaste alternativet av alla :)
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
M Mabbus skrev:
Det fanns med i funderingarna - vi har bara riktigt svårt att hitta plats att sätta den (= har en ac man kan byta ut men då får vi värmen på ovanvåningen vilket inte ter sig så smart ;)
Berätta mer om ACn. Den kan gå att använda som värmepump - det är ju vad en AC är.
 
M Mabbus skrev:
Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
Borra o installera bergvärme är bästa alternativet, komplettera med solpaneler. Kostnad idag för värme, varmvatten o el ca 12000/år. Huset 176 m2.
Mvh
Jörgen
 
M
Du klarar det med 6kw elpatron, pratar av egen erfarenhet, att hålla värmen i huset alltså. Vid extrem kyla så stöttar du enkelt med en vanlig 2kw elfläkt/element som du stoppar i ett vägguttag. Men då pratar vi under -10gr utomhus.
Jag körde min 6kw elpatron i pannan en hel vinter, ca.230m2 uppvärmd yta. Visst, när det var under 0gr så var den igång hela tiden, men det gick sällan under 18gr inomhus.

Nu vet man inte hur elpriset ser ut i vinter men min senaste räkning sa 14öre/kwh för juli.
 
Vi kör på elpatron året om. Bor i Jämtland.
 
L larsson r skrev:
Vi bor i Dalarna å har elpatron , vi har ingen vedpanna längre å 36 meter till berget , åkaj det kostar på vintern men ä ändå billigaste uppvärmningen som vi kan ha
Vad har du jämfört med då?
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.