Hej!

Vi kommer få eldningsförbud i vår panna i väntan på att lägga om vårt gamla eternit-tak. Stegarna sitter inte fast.
Detta betyder att vi kommer behöva köra på enbart el-patron över vintern. Vi bor i skåne, men det kan juh bli kallt här med :rofl:
Vi har 1250l accumulatortank (750+500) och el liten el-patron på 6kw. Vattenradiatorer under alla fönster och golvvärme i hallen.

Går detta ens? Vi är inte klena så vi klarar oss på 16-18grader i alla fall.
Vad kostar det att köra på bara patronen? Det är ett litet hus (120kvm), två vån, gammalt och inte så välisolerat.

Nån som har en annan tanke på hur man kan lösa vårt problem, som vi inte tänkt på? Vill nog inte gärna elda med förbud.

Tacksam för vilka svar som helst! :p
 
  • Gilla
RickTroll
  • Laddar…
Vet du hur mycket vep/pellets det brukar gå åt så kan man räkna därifrån.
 
  • Gilla
Bo i Kba
  • Laddar…
Att köra på ren eldrift blir dyrt. Kan du inte ordna stegarna provisoriskt. Eller i värsta fall hyra en skylift som sotaren får jobba ifrån. Tror det blir billigare än elräkningen över vintern.

Numera har jag för mig att man kan certifiera sig själv som sotare för det egna huset. Det kanske är ett alternativ?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 10 till
  • Laddar…
6kW*24h=144kWh, där har du max vad elpatronen kan göra av med under ett dygn...
 
  • Gilla
Paplap och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att köra på ren eldrift blir dyrt. Kan du inte ordna stegarna provisoriskt. Eller i värsta fall hyra en skylift som sotaren får jobba ifrån. Tror det blir billigare än elräkningen över vintern.

Numera har jag för mig att man kan certifiera sig själv som sotare för det egna huset. Det kanske är ett alternativ?
Provisoriskt känns lite svårt, rädd att vi knäcker eterniten om vi försöker skruva i de gamla plattorna :thinking:

Jag har juh alltid sett upp till fejare men är också enormt höjdrädd så kanske inte en så bra idé att försöka sota själv - om än inte omöjligt.
 
  • Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
6kW*24h=144kWh, där har du max vad elpatronen kan göra av med under ett dygn...
Det har du juh helt rätt i :surprised: men vad omsätter det i värme tro?
 
U Ursidae skrev:
Vet du hur mycket vep/pellets det brukar gå åt så kan man räkna därifrån.
Vi brukar ligga på 15m3 stjälpt ved om året med varmvatten under sommaren inräknat. Så säg 10-12m3 per vinter typ
 
  • Gilla
Hamparaffe
  • Laddar…
En kubik ved innehåller omkring 2500 kWh

Så du gör kanske av med 27 500 kWh
 
Den elpatronen lär behöva gå 24/7 under vintermånaderna men kommer nog ändå inte att klara att hålla 20 grader de kallaste dagarna.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
R roli skrev:
Den elpatronen lär behöva gå 24/7 under vintermånaderna men kommer nog ändå inte att klara att hålla 20 grader de kallaste dagarna.

Det är på håret, det blir full makaron under vintern. Det kommer kunna dippa vid nån köldknäpp men om TS var ok med 16-18 grader ibland så ska det nog gå... Det beror främst på utetemp och hur husets värmekonsumtionsprofil ser ut, ett exempel nedan med TS ungefärliga siffror och en 6kW elpatron....

Tabell över husets årliga energiförbrukning med månadsfördelning och jämförelse av möjlig energi per månad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Paplap och 2 till
  • Laddar…
R
P PurreP skrev:
En kubik ved innehåller omkring 2500 kWh

Så du gör kanske av med 27 500 kWh
En kubik staplad blandved innehåller cirka 1400kWh och en staplad kubik motsvarar cirka 1,67 stjälpt.
Så 12 kubik stjälpt innehåller cirka 10000kWh, det är mycket mindre än nämda 27000kWh....
 
  • Gilla
Kawaist och 2 till
  • Laddar…
R rasse123 skrev:
En kubik staplad blandved innehåller cirka 1400kWh och en staplad kubik motsvarar cirka 1,67 stjälpt.
Så 12 kubik stjälpt innehåller cirka 10000kWh, det är mycket mindre än nämda 27000kWh....
Det jag hittar om björkved säger 2500-2800 kWh/kubik... Men staplad då, missade att TS pratade stjälpt...

https://www.byggahus.se/forum/threads/energiinnehall-i-1m3-bjoerkved.254476/

Halvera mina 27500 så hamnar han kanske på 11-13 MWh, det ska nog elpatronen klara...
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 2 till
  • Laddar…
Varför inte bara installera en LLVP vid farstun? Det hade vi med elradiatorer på andra våningen. Du kan ha igång din elpatron om det behövs och värmen inte fördelas genom hela huset. Om elpatronen går på 1/3 och LLVP 2/3 så är det ju ändå 18 kWh och effektgrad runt 4 på LLVP så tjänar du kanske 14 kWh (= nära installationskostnad LLVP på bara en säsong).

Edit: Om det är halva effekten som i inlägget ovan tar det längre tid att spara in :D
 
  • Gilla
Ulltand och 9 till
  • Laddar…
R
P PurreP skrev:
Det jag hittar om björkved säger 2500-2800 kWh/kubik... Men staplad då, missade att TS pratade stjälpt...

[länk]

Halvera mina 27500 så hamnar han kanske på 11-13 MWh, det ska nog elpatronen klara...
2500-2800kWh är för fastkubik björk , stjälpt kubik björk innehåller cirka 1010kWh så 12 kubik är cirka 12000kWh och om pannan har en verkningsgrad på 80% så är vi nere på 9600kWh och om TS använder blandved så förbrukas det bara 8000kWh. Det börjar nästan bli billigt för TS att använda elpatron;)
 
  • Gilla
Jörgen H
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Det är på håret, det blir full makaron under vintern. Det kommer kunna dippa vid nån köldknäpp men om TS var ok med 16-18 grader ibland så ska det nog gå... Det beror främst på utetemp och hur husets värmekonsumtionsprofil ser ut, ett exempel nedan med TS ungefärliga siffror och en 6kW elpatron....

[bild]
Halle da!
Vilka uträkningar! Det verkar juh som vi ska överleva :p pengar får man nog göra av med och jackor äger vi!
 
  • Gilla
No-1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.