Hej! Vi har precis fått nya attefallshuset (25kvm) och ny är det dags för eldragning. Kan säga direkt i början att jag är ingen elektriker, har jobbat med el dock 2år några år sen, så vet en hel del men inte allt. Därför tänkte jag dra själva kablar och koppla dosorna men sen elcentralen får elektiker komma koppla och kolla upp att jag har kopplat allt rätt. 1. Får man göra så? För det kostar skjortan om elektriker ska göra hela eljobbet med kabeldragning osv. och vår budget är inte så stor.

I början tänkte jag fråga några frågor.

I befintligt hus finns ett elskåp med automatsäkringar, både 10A och 16A. 2. Behöver man ha elskåp även i attefallshuset? Jag tycker det verkar smidigast. Det går ett 3fas kabeln mellan huset och ahuset som jag tänkte elektriker får koppla upp i nya skåpet, kommer det räcka till allt?
i Själva attefallshus kommer ha 3 olika rum, bastu (ved eldad & med el belysning,3. får man ha led lampor i bastu? vilket är att rekommendera 230v eller 12v belysning när det gäller bastu delen?), badrum och allrum. Det mesta el kommer va lampor, ute och innebelysning 230v, men det kommer även komma ett spis och diskmaskin 230v som ett litet kökshörna. Därför tänkte jag smidigast kommer va ett eget elskåp även i ahuset. Har jag tänkt rätt?

Alla elektriker är säkert rosenrasande här redan på mig, men som sagt jag gör inget jag inte vet tidigare.