Hej! Vi har precis fått nya attefallshuset (25kvm) och ny är det dags för eldragning. Kan säga direkt i början att jag är ingen elektriker, har jobbat med el dock 2år några år sen, så vet en hel del men inte allt. Därför tänkte jag dra själva kablar och koppla dosorna men sen elcentralen får elektiker komma koppla och kolla upp att jag har kopplat allt rätt. 1. Får man göra så? För det kostar skjortan om elektriker ska göra hela eljobbet med kabeldragning osv. och vår budget är inte så stor.

I början tänkte jag fråga några frågor.

I befintligt hus finns ett elskåp med automatsäkringar, både 10A och 16A. 2. Behöver man ha elskåp även i attefallshuset? Jag tycker det verkar smidigast. Det går ett 3fas kabeln mellan huset och ahuset som jag tänkte elektriker får koppla upp i nya skåpet, kommer det räcka till allt?
i Själva attefallshus kommer ha 3 olika rum, bastu (ved eldad & med el belysning,3. får man ha led lampor i bastu? vilket är att rekommendera 230v eller 12v belysning när det gäller bastu delen?), badrum och allrum. Det mesta el kommer va lampor, ute och innebelysning 230v, men det kommer även komma ett spis och diskmaskin 230v som ett litet kökshörna. Därför tänkte jag smidigast kommer va ett eget elskåp även i ahuset. Har jag tänkt rätt?

Alla elektriker är säkert rosenrasande här redan på mig, men som sagt jag gör inget jag inte vet tidigare.

Och ett riktigt elektriker får komma besikta allt när allt är färdigt för att det är trots allt nytt "fast installation". Kommer dra kablar (flexrör med 3fas,nolla,jordning i väggen, 4. vilket höjd ska röret ligga fackmässigt?) och koppla dosorna, stor sett det är allt. Tänkte nuförtiden finns fina system man kan styra med mobilen, som telldus, kan man ha så att man tänder utelamper med mobilen (telldus) och även manuellt från strömbrytaren? 5. Hur kopplar man isf? Ska man ha eget jordfelsbrytare i ahuset med nya skåpet? Får man själv välja ahus elskåp eller måste elektriker göra det? Tacksam för alla svar! Hoppas alla elare förstår oss varför vi gör som vi gör.
 
De flesta "riktiga" elektriker gillar inte att besikta en hemmapulinstallation, för de kan inte kolla på rör/slangdragning , spikskador mm. Om du pratar med din elektriker innan så kanske det löser sig.
Om du vill göra allting själv finns det många här som inte tycker om det, och även jag som inbiten "Jag gör vad jag förstår"-människor har ibland tvivel på vissa byggare.
Viktigt att veta är kabeldata på den som kommer från huset till uthuset, samt elbehovet. Belysningen är inte viktigt utan det somkräver värme.
 
Det va ett väldigt rörigt inlägg 1 du har antagligen inte jobbat med el 2 det finns inte en elektriker i Sverige som skulle röra den installationen med tång med det sagt så är det så att det är olagligt att låta någon som inte jobbar på firman att koppla nu är jag varken "elektriker" eller polis men det låter inte som om du har så bra koll på detta tyvärr mvh Andreas
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Fråga 1. Nej du får inte göra någonting av den fasta installationen, inte ens dra rören eller sätta dosor (och jag är inte elektriker). OM du tänker göra dt ändå, så ta kontakt med en elektriker INNAN, stor risk att du annars inte hittar någon som vill befatta sig med det du gjort.

2. Elcentral i Attefallshuset, är bra. Och beroende på exakt hur det matas från huvudcentralen, så kan det vara nödvändigt. Rätt mycket beror på vad det är för kabel som är lagd. Dimension? Antal ledare (4 eller 5)? Är den nylagd nu, eller äldre befintlig?

3. bastubelysning finns av lite olikas sorter, du bör välja en armatur som är avsedd för bastu.

4. Exakt vilket rör tänker du på? Inkommande trefasmatning, eller rör till de olika armaturerna? Man drar rör där det är lämpligt, och det finns väääldigt många aspekter på vad som är lämpligt.

5 har dålig koll på vad som finns.

Attefallshuset måste vara skyddat av en jordfelsbrytare. Det är beroende av hur den skall/kan kopplas in i huvudcentralen, om du kan ha en egen jordfelsbrytare i A-huset.
 
  • Gilla
L-E och 3 till
  • Laddar…
Ritning över bostadsplan med markerade elinstallationer i kök, badrum, bastu och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilder berättar mer än tusen ord. Tacksam för alla svar!
 
hempularen:

1. Industri elektriker räknas?, har en på jobbet ska prata med han.

2. 4 ledare har kabel som går mellan huset och ahuset. (2-3cm dimension, svart), nylagd, grävt ner innan vintern.

3. tänkte mest led lampor i bastun, men tål dom fukten? Tänkte kanske ha 12v lampor med trans i elcentralen.

4. i väggen tänkte jag borra genom reglarna och dra med flexrör med 3fas,nolla,jordning, kommer inte ihåg vad kabeln heter. Rätt höjd är vid takhöjden, ingen som vet? Känns att det smidigast, om man nån gång måste byta dra flera fas i röret. T.ex när elektriker besiktar allt. .

5. Många elcentral har inbyggt jordfelsbrytare va? Känns säkrast så.

6. Ingen som vet hur man kopplar telldus och strömbrytare till utelampor?
 
Sereman, backa tillbaka, läs inlägg #2-4 och utgå därifrån. Din bild i #5 är bra som utgångspunkt. Fortsätt med att beskriva vad ni vill ha i stugan map el. Det står "aggregat" i bastun, men är det ved eller el? Dvs vad är önskelistan.

Nästa steg jag skulle rekommendera är att titta på budgeten igen. Jag vet inte hur det kommer sig att ni köpt en stuga komplett med kök, badrum och bastu men inte har råd med elinstallationen, eller inte vill betala för den eller vad? Det kanske bara är så att ni inte förstår att det krävs lite mer än några korta råd härifrån?

Det går inte att beskriva för en lekman hur man gör en komplett elinstallation på detta forum, den frågan är för stor. Men faktum är att alla svar redan finns, många i närtid så du behöver titta några rader ned i trådlistan, så det som eventuellt gäller är att du först lägger ned tid, massor av tid, på att läsa, studera och träna (glöm inte kostnaden för verktyg och instrument). Sedan kan du ev fundera på om du kan bryta mot lagen och göra elinstallationen själv och ställa specifika frågor här.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Angående LED i bastun så med rätt vald armatur är det inga problem med fukten men värmen kommer att döda lysdioderna.

Protte
 
S
Andreas_kalmar skrev:
Det va ett väldigt rörigt inlägg 1 du har antagligen inte jobbat med el 2 det finns inte en elektriker i Sverige som skulle röra den installationen med tång med det sagt så är det så att det är olagligt att låta någon som inte jobbar på firman att koppla nu är jag varken "elektriker" eller polis men det låter inte som om du har så bra koll på detta tyvärr mvh Andreas
Det stämmer tyvärr inte. I dagsläget så får i princip vem som helst jobba under överinseende av installatör. När de nya reglerna kommer (1:a augusti va?) så vet jag inte hur det blir med den saken.
 
Önskar att jag också hade 4 faser, skulle bli enklare att fördela lasterna då!

Tänker tillbaka på https://mobil.byggahus.se/forum/el/134248-behover-el-koppling-hjalp-please.html och rekommenderar verkligen TS att åtminstone ta in en elektriker som kan rita upp vad som skall dras och vilket material som skall användas samt gå igenom detta på plats innan du börjar spika fast slang.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Andreas_kalmar skrev:
Det va ett väldigt rörigt inlägg 1 du har antagligen inte jobbat med el 2 det finns inte en elektriker i Sverige som skulle röra den installationen med tång med det sagt så är det så att det är olagligt att låta någon som inte jobbar på firman att koppla nu är jag varken "elektriker" eller polis men det låter inte som om du har så bra koll på detta tyvärr mvh Andreas
finns gott om elektriker som inte skulle ha några problem med detta, 2 av 2 som jag har haft kontakt med.
kanske är det hårdare i 08-land?
hade inga problem att förstå inlägget.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Poontus skrev:
finns gott om elektriker som inte skulle ha några problem med detta, 2 av 2 som jag har haft kontakt med.
kanske är det hårdare i 08-land?
hade inga problem att förstå inlägget.
Jag känner inte heller nån seriös elektriker som skulle godkänna en installation som hen inte varit med om och inte känner till de som har gjort det. Skulle inte säga att det är ett 08 fenomen utan det är ju sund förnuft.
 
Vad gäller industrielektrikern på din arbetsplats, han har troligen inte egen behörighet, utan arbetar under en behörig elektriker, finns oftast bara en behörig elektriker på en elfirma. Men skall det vara lagligt, så måste du anlita en firma med en behörig elektriker, alternativt om din kollega råkar vara den behörige.

Kabelvalet, om du har en 4 trådig kabel, så måste minst PEN ledaren vara på 10 kvmm, annars får du gräva upp kabeln igen. Så du behöver veta exakt vilken kabeltyp du har. Inte bara att den är ett par cm grov. OM en riktig elektriker var inblandad vid förläggningen av den så kan vi kanske anta att den är OK.

Det gör också väldigt stor skillnad i hur den skall kopplas in i matande ände, om det ex. är en kabel med 2,5 kvmm trådar, eller om du har 6 kvmm eller mer på fasledarna (PEN måste som sagt ovillkorligen vara minst 10 kvmm). Är den klenare än 6 kvmm, så måste den säkras av i matande central, annars kan det (troligen) kopplas direkt på inkommande matning till huset, och det räcker med säkringar i en central i A-huset.

På det du skriver så bedömer jag att du behöver läsa på väldigt mycket om du skall kunna genomföra det här på ett säkert sätt (och som sagt olagligt). Så OM du vill hempula så borde du nog välja ett mindre projekt som startpunkt.
 
Poontus skrev:
finns gott om elektriker som inte skulle ha några problem med detta, 2 av 2 som jag har haft kontakt med.
kanske är det hårdare i 08-land?
hade inga problem att förstå inlägget.
Kalmar ligger ca 40 mil från 08-landet jag vet att det finns elektriker som kan låta folk med verifierad kunskap göra en del jobb själva
 
Mikael_L
Mitt råd till sereman är att hitta en elfirma som kan tänka sig att ni jobbar ihop samtidigt med installationen, dvs att du hjälper elektrikern när han är där. Han berättar vad du ska göra (ungefär som jag gör när jag har en ny lärling eller praktikant med mig) och sen jobbar ni på varsitt håll ett tag tills du är klar med momentet som han sen kan kolla lite snabbt och sen visa dig på nästa uppgift.

Jag känner mig ganska säker på att din nuvarande nivå är alldeles på tok för låg för att utföra ett sådant här omfattande projekt själv, du har en lång väg med inlärning och kunskaper innan vi kan lotsa dig genom de sista små funderingarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.