Bo.Siltberg skrev:
Sereman, är du intresserad av att göra detta korrekt och säkert för dem som ska vistas i byggnaden?

Ledningarna ska ligga närmst väggskivan på den varma sidan. Du ska alltså i ditt fall jacka ur reglerna, inte borra i mitten.
Hörnet gör du likadant, jacka ur och gör en stor böj på slangen. Slangen ska inte gå igenom regeln ut på den kalla sidan.
Varför ser det ut som om slangen inte är ordentligt infäst i dosorna på bild?
En elcentral ska vara lätt tillgänglig för underhåll. Utrymmet du anger kan därför vara ok, lite svårt att säga. Välj en ugn som släpper ut ångan i framkant :)
Spis eller häll+ugn ska ha en egen grupp, 3x16 A, som inte ska användas till annat.
Likaså ska kyl/frys ha en egen grupp, 1x10 A.
Man får inte ansluta ett fyrvägs schukouttag till två olika faser, det finns inget sådant uttag på marknaden vad jag vet.

Detta är kanske 1 % av de regler som finns.
Varför ska man inte borra i mitten? Det kommer bli isolering runt sen. Däremot dosarna, det är fel storlek på de. Får åka o byta rätt, annars kommer flexröret alrdig sitta rätt i dosorna.

Det bli inget bra ha elcentral i skåpet med ugnen och kylen. Däremot, ugn är 10A 230V, då borde det går använda den? Dagens ugnarna drar inte lika mycket. Annars har jag redan 2,5kabeln så kan jag använda 16A också, om det finns i elskåpet, vet ej. Det får elektrikern kolla. Men jag hittade ett bättre ställe till elskåp, precis höger av entren, frun ville ha den så osynligt som möjligt, men det blir bökigt har elskåp i skåpet med ugn och kyl, så är det bara.

4vägs uttag tänkte jag så här. Bara för att det räcker till kyl och ugn, annars är det alternativ sätta ett extra uttag i köksskåpet, det är den som är närmast hörnet i bilden.

Öppen elektrisk dosa med olika anslutna kablar och fel storlek för flexrör enligt forumdiskussionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och åt åtminstone köpa några dosor med rätt stos för slangen som används, sitter inte slangen fast i stosarna finns det knappast någon mening med att dra slang för slangen kommer att lossna och försvinna på sidan av dosan.
Lite sen är man ju, men då kan jag väl kommentera uttaget det är INTE godkänt för två faser. Det är så vitt jag vet endast Elkos infällda E1841450 som är det.
 
Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Om det är prio att elcentralen ska synas så lite som möjligt kan du prova med Schneiders Pragma, som är gjord för att ha en bild i locket.

https://www.elbutik.se/product.html/pragma-kapsling-inf?category_id=15266

Inte för att jag tycker den är snygg, men den kanske är lite bättre. Rent allmänt kan du i detta läge sätta in en infälld elcentral som kommer bli relativt diskret. Kanske bakom någon dörr?

Men igen, lär dig göra saker på rätt sätt eller ring en elektriker. Du är helt ute och cyklar i många avseenden.
 
sereman skrev:
Varför ska man inte borra i mitten? Det kommer bli isolering runt sen.

4vägs uttag tänkte jag så här. Bara för att det räcker till kyl och ugn, annars är det alternativ sätta ett extra uttag i köksskåpet, det är den som är närmast hörnet i bilden.

[bild]
4-vägs uttag får inte matas med två faser på det sättet då det ej är godkännt eller tillverkat för 400V.

Elrören skall ligga på den varma sidan isolering pga risk för kondens osv.

Är du inte mer rädd om ditt ahus, vänner, familj och husdjur än att du utsätter dem för evt dödrisk bara för att du är Ove Sundberg?

Bygg inte nytt om du inte har råd för fan.
 
Samt vem skall lägga, kontrollera och koppla in den elektriska golvvärmen?
Du med?
 
Det var rejäla köldbryggor bakom eldosorna!

Protte
 
  • Gilla
alfista
  • Laddar…
Det finns två skäl för varför rören skall ligga nära den varma sidan. De skall inte gå mitt i isoleringen för de får då för dålig kylning. Om du kör maxström vad säkringen håller så blir temperaturen inne i ett isloerat elrör bortåt 90 - 100 grader. Isoleringen är bara specad för 70 grader. Den kommer långsamt att brytas ned vid de höga temperaturerna.

Den skall inte ligga nära utsidan, för då riskerar man att det bildas kondens inne i röret. Varm fuktig luft från rummet läcker in i röret via eluttag och liknande, och kondenserar i röret om det blir kallare än rummet.

Tänk på att trefasgruppen till spishällen (där man ofta tar ut en av faserna att driva ugn) bör gå i ett 20 rör. och att dosan för ett perilexuttag (trefas uttaget till hällen) inte går in i en vanlig apparatdosa. Du får inte utan stor möda in 5 x 2,5 kvmm trådar i ett 16 rör.

och medan vi är inne på kondens. Dosorna sitter nu utan isolering utåt, du riskerar kondens i dosan. Många dosor har spikhål i sidled, så man spikar dem rakt in i en regel från sidan, utan skiva eller liknande under.

Och jag hoppas att du nu förstår varför du inte kan använda 4 vägsuttaget till två olika faser?
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Projektet har blivit bara större och större med elbehov. Så ett riktigt elektriker kommer idag och kollar läget, gör offert. Får se hur mycket kalaset kommer kosta, men då är det fackmässigt gjort iaf.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.