Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det nu? Har du sett att det är så? Kunde du inte då sett samma sak på visningen?
Spisen sitter inte fast. När jag drog fram den såg jag det. Men det betyder väll inte allt är fel gjort med elen eller bodde jag misstänka det efter att ha sett spisen och hällen?
 
Som sagt lägg upp bilder. Beskrivningen av de möjliga felen är för dålig.

Dolt fel är troligen inte aktuellt här.

Begreppet ”dolt fel” finns inte i lagstiftningen. Det som är aktuellt är köplagen ( ladda ner den, den är rätt lättläst). I den finns paragrafer om att en köpare har rätt att reklamera fel i varan som köpts.
Fel är då definierat ungefär: ”En egenskap som köparen skäligen inte borde behöva räkna med”. Så långt ligger du rätt (om det verkligen finns fel i elen). Men sedan kommer en paragraf att köparen får inte reklamera fel som upptäckts vid en grundlig undersökning av varan före köp. Eller som borde gått att upptäcka om köparen hade gjort en grundlig undersökning (undersökningsplikten).

Det innebär att även om det faktiska felet inte gick att upptäcka, så kan man hävda att om det fanns indikationer på att den påstådda renoveringen inte är så välutförd så kan man som köpare inte skäligen bli förvånad över fel inte gick att se.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Spisen sitter inte fast. När jag drog fram den såg jag det. Men det betyder väll inte allt är fel gjort med elen eller bodde jag misstänka det efter att ha sett spisen och hällen?
Hur ser gruppförteckningen ut?
Hur ser gruppcentralen ut?

Genom att studera dessa två så bör det gå att få fram om hällen & ugnen ligger på samma säkring eller inte.
Om du har trefas så är det vanligt att häll och ugn ligger på samma trefasgrupp, men olika säkringar, tex L1 & L2 till hällen och L3 till ugnen.
 
Som redan sagts här finns inte benämningen dolt fel i köplagen som gäller för köp av bostadsrätter. Det finns fel som kan anses ersättningsbara enligt köplagen. De fel som du upptäckt är troligen inte sådana. I kontakt är det vanligt att det skrivs in att köpet sker i befintligt skick och att köparen uppmanats undersöka bostadsrätten. Ingår detta i ert kontrakt? Problematisk el förekommer i äldre hus och då är det skäl att kontrollera ordentligt. För att få bättre underlag kan du kontakta en kunnig fastighetsjurist för bedömning.
 
R RK80 skrev:
Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag eller bodde jag misstänka efter att ha sett några fel i kök?
Du har inte berättat vad det är för sorts uttag. Enfas eller trefas? Bilder?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Men är det inte dolt fel på vissa saker? Jag kunde ju inte upptäcka elfel. Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag eller bodde jag misstänka efter att ha sett några fel i kök? Jag blev tillsagt att det är renoverad och frågade efter papper men fick inte något papper. Är det mitt fel att jag skrev under utan att kolla på papper? Alla sa till mig att det är renoverad är jag inte i god tro då? Enligt föreningen i deras stadgar står att man ska renovera vatten och el fackmässigt. Är det mannen som får problem med föreningen nu eller jag för att jag redan köpt det?
Vad innebär att någonting är renoverat? Vad ingår i det?

För guds skull lägg upp några bilder. Det går inte att hjälpa dig ifall du inte kan visa hur det ser ut.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast, detta att skydd under diskmaskin, kyl o frys osv räddar en hel del vattenskador tror jag är väl dokumenterat.

När det gäller kyl o frys, så är det väldigt vanligt med fel som gör att kondensvatten läcker ut. I många fall kommer det ut i bakkanten av skåpet, in mot väggen. Rinner där in under enn golvsockel eller liknande. Det är små mängder vatten vid vrje automatavfrostning. Det kan pågå under lång tid. Ett plastskydd gör att den lilla mängden antingen rinner fram och upptäcks, eller helt enkelt stannar på plasten under skåpet och avduunstar mellan varje avfrostning.

Även diskmaskiner går oftast sönder på ett sätt där det uppstår ett litet läckage. en liten spricka i en intern slang, hade jag på vår förra maskin 4 ggr. innan vi bytte ut den, ungefär med 4 års mellanrum. I vårt fall upptäcktes läckan av det interna läckageskyddet i maskinen.
Ja de upptäcks lättare, men de förhindrar dem inte ;-)
 
R RK80 skrev:
Men är det inte dolt fel på vissa saker? Jag kunde ju inte upptäcka elfel. Hur skulle jag veta att spis och häll kopplade på samma uttag eller bodde jag misstänka efter att ha sett några fel i kök? Jag blev tillsagt att det är renoverad och frågade efter papper men fick inte något papper. Är det mitt fel att jag skrev under utan att kolla på papper? Alla sa till mig att det är renoverad är jag inte i god tro då? Enligt föreningen i deras stadgar står att man ska renovera vatten och el fackmässigt. Är det mannen som får problem med föreningen nu eller jag för att jag redan köpt det?
Du kan alltid driva det civilrättsligt mot säljaren om du anser att du har fog för det.
Sen kan det ju vara bra att se till först vad det ger och vad det skulle kunna kosta..
 
B Besiman skrev:
men de förhindrar dem inte ;-)
Jo de kan definitivt förhindra vattenskador då en läcka kan upptäckas innan det hinner bli en vattenskada.

De förhindrar givetvis inte att maskinen går sönder och börjar läcka, men de kan förhindra att läckaget orsakar en skada.
 
  • Gilla
perra i skogen och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo de kan definitivt förhindra vattenskador då en läcka kan upptäckas innan det hinner bli en vattenskada.

De förhindrar givetvis inte att maskinen går sönder och börjar läcka, men de kan förhindra att läckaget orsakar en skada.
Den "förhindrar" inte en skada..
Den förenklar endast upptäckten..OM nån är hemma.

Viktig definitions-skillnad då man annars lätt kan tro att det är ett "skydd".
 
B Besiman skrev:
Viktig definitions-skillnad då man annars lätt kan tro att det är ett "skydd".
Ska vi nu hålla på med definitionsskillnaden så ska vi skilja på den skada som uppstår i en apparat som går sönder och börjar släppa ifrån sig oönskat vatten och den vattenskada som kan uppstå på "omgivningen" på grund av det utsläppta vattnet.

Plastbaljan förhindrar givetvis inte att maskin går sönder och skadas.

Plastbaljan kan mycket väl förhindra att en vattenskada uppstår på grund av det utsläppta vattnet. Ta exemplet med självavfrostande kyl där systemet täpps till och små mängder vatten kontinuerligt avsöndras.

Utan en balja kan man mycket väl tänka sig att vattnet rinner in i bjälklaget/väggen och där ansamlas till större mängder och orsakar en betydande vattenskada som upptäcks efter lång tid då den fått stor omfattning.

Med en balja kan det vara så väl att den lilla mängd vatten som produceras antingen avdunstar redan på baljan eller rinner ut framför maskinen på ett golv som tål vatten och där avdunstar. Baljan har i detta fall faktiskt förhindrat en vattenskada.
 
  • Gilla
JLyck och 4 till
  • Laddar…
R RK80 skrev:
Jag undrar om jag kan slippa göra det?
Du är skyldigt enligt lag att hålla din lägenhet i gott skick. Vad det nu kan innebära i ditt fall.
 
Står totalrenoverad i objektbeskrivning, är det något jag kan gå på? minskar inte typ undersökningsplikten om det står totalrenoverad?
 
R RK80 skrev:
Står totalrenoverad i objektbeskrivning, är det något jag kan gå på? minskar inte typ undersökningsplikten om det står totalrenoverad?
Nej
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.