S
Vet du vad du skulle kunna prova göra?
Ta ansvar för huset du har köpt.

Om du inte måste bryta sönder något för att kunna upptäcka ett fel så är det inte ett dolt fel och alltså något du borde sett och tagit hänsyn till innan du la bud.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 1 till
  • Laddar…
S
R RK80 skrev:
I annonsen stod det nyrenoverad och det såg fint ut på visningen, hur skulle jag veta att han gjort allt fel . Men när man annonser ut nyrenoverad bodde det inte finnas papper på det?
Vad är det du är ute efter egentligen? Det är inte olagligt att renovera själv helt utan papper.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Det är inte ens olagligt att göra en dålig renovering själv utan papper. Därför är det viktigt att undersöka det man ska köpa grundligt och inte bara lita på mäklarens säljsnack.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Cheesen
R RK80 skrev:
Hade jag haft någon chans om jag hade upptäckt dessa fel en vecka innan tillträde?
Ja du hade kunnat häva köpet.. men då gå miste om handpenningen.
Bostadsrätt är och fastighetsköp är ju såpass stora affärer så det är till att vara noggrann innan man betalar en enda krona.
Bostadsrättsköp är att likställa med att köpa en begagnad bil av grannen. Om du köper en bil av grannen så kollar du ifall bilen har olja, om servicebok finns, däckens kondition o.s.v Varför har du inte vart lika noggran när du köper bostadsrätten? Den kostar dessutom betydligt mer.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Nej, handpenningen är inte en ”hävningsavgift” En hävning kan kosta både mer och mindre än handpenningen. Det är i allmänhet en dum väg att gå.
 
  • Gilla
Bullmorsa och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Skydden under kyl/frys osv. Är ju lätt fixade. Glöm inte i skåpet under vasken. Ikea säljer lösningar både att ha under vitvarorna och i vaskskåoet (där behöver man även en superelastisk tejp).
Elen låter konstigt på din beskrivning. Lägg upp bilder här så kan flera hjälpa till att bedöma vad som verkligen kan vara nödvändigt att åtgärda.
Och som sagt, räkna inte med att säljaren blir skyldig här.
T.ex dom har kopplat häll och ugn till samma uttag. Diskmaskin och kyl går också i samma uttag. Tror att för köket är det totalt 2,3 säkringar för alla vitvaror. Måste alla vitvara ha egen säkring eller uttag? Jag vill komma undan billigt då jag köpt den nyligen och trodde inte att jag skulle lägga massa pengar från första dagen. Måste jag nu dra 3-fas för ugn och hällen?
 
  • Gilla
  • Wow
Omikr0n och 3 till
  • Laddar…
Det är köplagen som gäller vid köp av bostadsrätt. Man kan reklamera köpet inom två år om det finns skäl. Köpet görs i befintligt skick vid kontraktstillfället och en köpare bör undersöka före köp. Undersökningen ska göras före köp, problem som du upptäcker efter kontrakt ingår normalt i det befintliga skicket. De saker du nu upptäckt hade nog upptäckts lätt vid en besiktning, så det finns inte skäl att hålla säljaren ansvarig. De flesta mäklare brukar se till att det finns en paragraf om att köparen uppmanats till undersökning av bostadsrätten, TS får gärna återkoppla om detta finns i kontraktet. Beträffande det du upptäckt är det numera ditt ansvar som ägare och du kan skilja på problem och fel. Att det är ett fåtal säkringar kan ge problem om du kör flera apparater samtidigt, men det går också att anpassa sig till. Om el eller vatten är felaktigt är det en risk som bör åtgärdas.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skydd under disk, kyl, frys och diskbänk fixar du enkelt själv. Några hundralappar för materialet och så dit med det. Det är inte något att knussla med och efter att ha läst ett antal besiktningsprotokoll tycker jag det är mer regel än undantag att det saknas.

Elen borde du ha upptäckt. Åtgärder där lämnar jag till andra kunniga att beskriva.

Att ugn och häll inte sitter fast behöver inte vara något större. Min ugn sitter inte heller fast (än). Det är en av många saker på "fixa-listan" även om det bara handlar om en skruv i var sida. Kolla monteringsanvisningen för hur det skall göras, men jag misstänker att du bara ska dra i en skruv på var sida (när luckan är öppen) för att få den att sitta fast.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R RK80 skrev:
T.ex dom har kopplat häll och ugn till samma uttag. Diskmaskin och kyl går också i samma uttag. Tror att för köket är det totalt 2,3 säkringar för alla vitvaror. Måste alla vitvara ha egen säkring eller uttag? Jag vill komma undan billigt då jag köpt den nyligen och trodde inte att jag skulle lägga massa pengar från första dagen. Måste jag nu dra 3-fas för ugn och hällen?
beskriv mer detaljer, gärna med bilder (även på elcentralen med säkringar). Vet du om det är trefas till lägenheten?

Det du beskriver är inte uppenbart fel, men kan vara fel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vad tråkigt, jag förstår att du blir lite trött.

Vad menar du med jordat uttag i ojordad kontakt? Det låter ju inte bra
 
hsd
Bilder är bättre än tusen ord ;)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Elen låter väldigt dåligt planerad minst sagt. De stora förbrukarna vill man gärna ha på egna säkringar, om man har möjlighet att fixa det vid renoveringen. Med de jordade uttagen tror jag att du menar att det sitter jordade uttag, men det finns ingen jordtråd i dosan som är kopplad till uttaget? I kök, och alla renoveringar, ska uttagen vara jordade. Har du inte redan jordtråd i dosan ska man dra fram en (behörighetskrävande, elektriker måste göra det). Finns det jordfelsbrytare i centralen?
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
R RK80 skrev:
T.ex dom har kopplat häll och ugn till samma uttag. Diskmaskin och kyl går också i samma uttag. Tror att för köket är det totalt 2,3 säkringar för alla vitvaror. Måste alla vitvara ha egen säkring eller uttag? Jag vill komma undan billigt då jag köpt den nyligen och trodde inte att jag skulle lägga massa pengar från första dagen. Måste jag nu dra 3-fas för ugn och häll?
Spishäll (jag förutsätter att du menar induktionshäll) och ugn på samma säkring är med stor sannolikhet för klent. Diskmaskin och kyl klarar sig nog. En bild på elcentralen och gruppförteckningen skulle hjälpa.
 
  • Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Spishäll (jag förutsätter att du menar induktionshäll) och ugn på samma säkring är med stor sannolikhet för klent. Diskmaskin och kyl klarar sig nog. En bild på elcentralen och gruppförteckningen skulle hjälpa.
Svårt att veta hur han menar utan bilder.
Men sitter det tex ett perilex uttag och dom kopplat in hällen på 2 faser och ugnen på den 3:dje, så är ju inte säkringar något problem. Men samtidigt så har jag svårt att förstå hur dom lyckats fått in 2 kablar i en sådan kontakt.. Hmmm, vi får nog vänta till mer Ingo kommer.
 
R RK80 skrev:
I annonsen stod det nyrenoverad och det såg fint ut på visningen, hur skulle jag veta att han gjort allt fel . Men när man annonser ut nyrenoverad bodde det inte finnas papper på det?
Det finns upplysningsplikt och undersökningsplikt..
Det verkar som om inte någon har utförts...
Utan frågor, inga svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.