Jag valde länge mellan en en Gardena 380 AC och en Bosch Rotek. Bosch Rotek drivs ju av Li-Ion batterier som är lätta och energitäta. Men vad jag förstår så håller ett sådant batteri bara c:a tre år eller 500 laddningar (det som inträffar först). 3 år från tillverkningsdatom på grund av intern oxidation. Kolla här exempelvis: http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm
Ett nytt batteri kostar massor antar jag. Jag försökt fråga här på COOP Forum i Burlöv men dom sålde inte batteriet separat (?!) trots att dom sålde klipparen. Bosch hemsida innehåller inga som helst uppgifter om hur länge dom påstår att batteriet ska hålla eller indikationer om vad ett nytt, som ju är väldigt "icke-standard", kommer att kosta. Jag hittar inga säkra uppgifter om det någon annanstans på nätet heller. Det brukar inte båda gott när dom undviker ämnet på det sättet.

Slutsatsen blev att jag tog en Gardena 380 AC istället. Den ska klara en 300m2 gräsmatta på en laddning. Där är det en standard blyacc som driver klipparen och en sådan kan man köpa lite var som helst för ett humanare pris. Till vår tidigare batteriklippare (en Black&Decker som inte tillverkas längre) så höll blybatteriet i 8 år så blyaccar verkar hålla rätt länge dessutom. Jag har klippt gräsmattan (som är runt just 300m2) 1 gång med Gardenan och den hade inga som helst problem att klara det. Snyggt blev det också. Nästan ljudlöst också. Jag såg att vissa klagar på att laddaren är långsam (upp till 24h) men tänk på att batteriet håller längre om det inte snabbladdas. När man väl klippt gräsmattan spelar det inte mig nån roll hur lång tid det tar att ladda för man behöver ju inte klipparen på länge då.
 
en svaga punkten på Gardenan verkar vara remmen. Den gick av i fjol och nu verkar det vara dags igen :(

Däremot är vi busnöjda med klippresultatet. Klipper snyggt och ljudlöst. Har köpt extrabatterier från Biltema och har en smartladdare (NordicPower) som laddar upp ett batteri (använder MC-läget) på någon timme.

Knepet är att klippa ofta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.