Asch, satsa du på en bensindriven. Man är ju ute i friska luften så din och din familjs hälsa behöver du nog inte oroa dig för. Den är nog ett av de mindre problemen i dagens samhälle.

Jag tror du kommer ångra dig med eldrivet, men jag kanske får jättemånga svar av folk som kör el och tycker att det fungerar bra. Själv behöver jag kraften i en bensindriven och att hålla ordning på elkabel är absolut inget jag skulle orka med. Det räcker med den kabel jag inte orkat gräva ned till pumpen för dagvattnet.

Tänk dig själv då du skall klippa runt häckar och buskar. Fram och tillbaka, runt osv. Vilket otroligt bök med elsladd hängande efter en.

Detta var bara en tanke i all välmening. Du vet bäst eftersom du har koll på hur tomten ser ut. Den bästa lösningen kanske är eldrivet när man tagit ställning till alla detaljer.
 
gardenas ljud volym e låg man kan klippa närsom på dyngnet utan att störa.
 
Skulle inte rekomendera en Gardena till en 500m2 gräsmatta.
Enligt deras egna specifikationer skall den klara 300m2 på en
laddning. Enligt min mening är den siffran väldigt överdriven.
Kan tänka mig att 125m2 är en mer realistisk siffra.
 
jag klipper 5-600m2 med den klarar fin fint på en laddning, kompisen har en Huskvarna batteri rotorklippare han klipper 1500m2 med den ,så man behöver inte en 6hästar bensinare till små villatomter
 
Jag har en Gardena batteriklippare till min tomt som är på 1140 m2 -hus 200m2 - gångar 100m2 -50 m2 slänt. Så jag räknar med att jag har en gräsmatta på 600 till 700 m2. Denna gräsmatta är sådd med en gräsblandning från Skånefrö, vilken vet jag inte då detta var gjort innan jag köpte huset.

Denna gräsmatta klipper jag oftast på en laddning. Så POOL du har vfel när du påstår att den endast räcker till 125 m2.

De få gånger jag behövt ha två laddningar för att klara hela gräs mattan, var när den var nygösslad och det kommit mycket regn.

Då var jag på biltema och köpte följande.

Batteriladdare
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=92175

Ett 12Ah BlyAcc
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=95120

Jag köpte inte den billigaste batteriladdaren, utan en som klarar att underhålls ladda övar vinten också.
 
Funderar på att köpa en Sladdlös Cylinderklippare 380 AC. Ni som nu har haft denna ett tag, är ni nöjda?
 
min har funkat bra i ett år nu . klipper fint o orkar fortfarande klippa ca 500m2 på en laddning .Så ja e nöjd
 
Jo. Den första vi fick var ett måndagsex. Överhettningsskyddet löste ut innan den ens startat,men vi fick en ny på garantin. Det går som en dröm. Tyst och utan avgaser. Kommer att köpa ett extra batteri från Biltema då vår gräsmatta växer (till ytan )
 
Vi har 1 åkgräsklippare 2 getter 2 hästar och har faktiskt inte behövt använda åkgräsklipparen en enda gång än ;) va har ca 1000 kvm tomt och 3 ha öppen mark och 3 ha skog. men för säga att getterna har klart jämnare gödselspridningsprogram än hästarna.
 
Har precis klippt gräset med Gardena 380 AC för första gången och skulle sedan ladda batteriet, detta tog nästan 24 timmar  :-[. För övrigt verkar det vara en bra maskin.
 
Jo, laddaren är ett skämt :) Tänkte själv skaffa en CTEK som jag även kan ha i båten. Planerar även köpa ett extrabatteri från Biltema. Kostar under 200 spänn.
 
Har köpt en begagnad Gardena 380 och är supernöjd, första klippningen blev semestergräset efter att varit borta i fjorton dagar, fick med 2 batterier och de räckte till 850m2 trots långt och dyngsurt gräs.
Då jag kunnat klippa 2 ggr i veckan räcker ett batteri till nästan hela gräsmattan, ca 40 min, men då jag bytte upp mig från en handjagad cylinderklippare och gärna klipper utan motorn igång för motionens skull kan jag även berömma den för att vara bättre än min gamla Husqvarna Novolette - dess tyngd gör att den driver bättre, Novoletten gled gärna uppepå när gräset var långt och det gick trögt, samtidigt hrr valsen mindre diameter vilket gör den mer lättdriven, dessutom är den tystare, nästan helt ljudlös utan motorn igång.
Laddaren är som sagt ett skämt, köpte Biltemas CTEK klon för 250:- som laddar ett batteri på ca 3timmar.
 
Jag startade den här tråden en gång för länge sedan och tänkte berätta hur det gick ... det blev en "handjagande" Gardena 380 ... det var väldigt nära att det blev en Gardena 380 AC men ioch med att gräsplätten är så liten - knappt 100 kvm - så blir det lite lagom motion och tystare med den manuella varianten.
 
Köpte en begagnad gardena 380 ac, gamla modellen på blocket. Fick två batteri på köpet, ett hyfsat och ett halvdant. Om gräset är långt eller blött så klarar jag inte hela mattan på ett batteri, ca 300kvm gräs. Köpte då en liten mc laddare under hundringen på biltema och drog fast andra batteriet på utsidan av klipparen, parallellkopplade batterierna och laddarna. Inte snyggt, men funkar perfekt, orkar alltid hela mattan numera.

Gräsmattan ser mycket bättre ut numera, otrolig skillnad mot en rotorgräsklippare. Kan iofs bero på att jag klipper lite oftare med gardenan än jag gjorde förut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.