Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Dra små rör till tappvattnet om du drar, så varmvatten kommer lite snabbare
Kallvatten är det som finns färdigt att dra (har en slangvinda monterad på fasaden precis utanför), så hade tänkt att börja med det.
För varmvatten måste nya rör dras genom halva källaren..
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Y Yllert skrev:
Tack för allas svar och tankar! Gillade denna uppställning - och tror att det är rätt liknande alternativ 3 vi egentligen kommer vilja ha.
Tror också LLVP blir det bästa valet i slutändan, trots att jag har de gamla radiatorerna i garaget. Är lite orolig/osäker på hur mycket värme jag kommer tappa i min kulvert, hur mycket extra bergvärmepumpen skulle behöva jobba för att värma garaget samt att det är realistiskt att jag kanske skulle behöva byta ut radiatorerna mot nya och moderna. Då blir installationskostnad för vattenburna radiatorer hyfsat liknande som en LLVP, men driftkostnaderna för en LLVP lär bli lägre i långa loppet.
Man kan sätta små elfläktar på dom vattenburna radiatorerna, och sätta på dom vid behov, så kan man snabbt klämma ut mer värme ur dom, kan sänka radiatorreturtempen rejält. Och om man målar dom i någon mörk kulör så kanske dom ger ifrån sig lite till.
Och vattenburna radiatorer kan kompletteras med elvärmefläkt om man snabbt vill höja tempen vid enstaka tillfällen.
Och om man vill vara riktigt energisk och entusiastisk, och unik, så kanske man också kan installera en vedeldad värmekamin. Krävs förstås en skorsten då.Om det nu är tillåtet...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
En sån här ska jag själv köpa:
[länk]
[media]
Edit: Beställd, leverans Jan 21 - tis, Jan 23
Pris med rabattkupong Kr1,392.49.
Uppdatering, den levererades för två dagar sedan, i går köpte jag 10 liter diesel.
Nu ska jag bara orka skruva ihop och testa starta den ( jag har ett 200W powersupply på väg från Aliexpress men jag har också ett 14 A Xbox supply som borde räcka).
 
  • Etikett på Microsoft Xbox 360 AC-adapter med specifikationer och säkerhetsmärkningar. Svart plasthölje. Används för konsol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.