H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ligg nu lågt och invänta kommunens svar, jag lovar att äta upp mina gamla kalsonger om ni stuper på den kalkonaktiga grannens synpunkter öht !!! ;=)
Jag hoppas nu både för din och vår skull att du har rätt :rofl::crysmile:
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
För snart en månad sedan skickades bygglovsansökan in till kommunen för att bygga till vårt fritidshus utanför sammanhållen bebyggelse och ingen detaljplan finns. Nu här under helgen går tidsfristen ut för de som kommunen skickat ut till. Och fram tills för ett par timmar sedan såg det så bra ut så. Men nu har en som har fritidshus en bit bort från oss (som ej är rågranne) och som ej kommunen skickat ut och frågat om deras synpunkter kommit med invändningar. Denna person har flera markägare mellan vår tomt och deras. Sträckan är ca 500 meter mellan oss och består av skog och berg. Vi kan inte på nåt sätt se de och de kan inte se oss. De kommer heller inte kunna se eller störas av oss efter utbyggnaden och vi kör inte förbi deras stuga och de kör inte förbi vår stuga.
Mina frågor:
1) kommer nu kommunen anse att denna person också är berörd eftersom personen tycker att den är det?
Om ja på ovan, betyder det att personen kan överklaga om vi får ja? För man får bara överklaga bygglov om man är berörd väl?
2) Den som har skickat in har skrivit saker som ej är sanna. Är det bra om jag ringer handläggaren på måndag och reder ut dessa och erbjuder bilder som bevis? Eller är det bättre att avvakta kommunens beslut?

Supertacksam för svar, klart ledsen över möjligheten att detta ska göra att man dras in i Länsstyrelsen mm svängen.
Vi byggde förra året ett bostadshus och fick vår tomtgränsgranne som överklagade bland annat att huset var för stort, för högt, för fult, för nära dem osv (vi byggde vanligt villahus i mindre storlek än omgivningen).

Allt löste sig 6 veckor senare när länsstyrelsen sade att alla punkter avslås.

Har ni en detaljplan som säger att det får byggas ett hus på tomten som ni äger så är alla åsikter din granne har helt orelevanta.
Och om ni inte har detaljplan så gör det ändå inget, för förväntar sig isåfall kommunen att det ska finnas en tomt som inte får bebyggas(som inte är skog såklart)?

Er granne är precis som vår, en bitter person som hatar förändringar och bara vill ställa till det för andra. Så sov gott om nätterna
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
H
Nu har beslutet kommit, kommunen beviljar vårt bygglov! :D
Tack för alla hejarop och stöttning :heart:

Dock så räknar vi såklart med att ”grannen” kommer överklaga.
I beslutet så skriver jag kommunen ett svar på yttrande och, mina ord nu, att ”grannens” åsikter har dels inte med bygglovsansökan att göra då de saker de tar upp ej ingår i en bygglovsansökan samt att de ej räknas som grannar av förvaltningen och då närmsta fastighet till oss är cirka fågelvägen 300 m med tät skog och berg mellan så påverkas ingen. Vi hoppas såklart att länsstyrelsen ser det på samma sätt och att ev. Överklagan avslås fort.
 
  • Gilla
KarolinaA och 12 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Nu har beslutet kommit, kommunen beviljar vårt bygglov! :D
Tack för alla hejarop och stöttning :heart:

Dock så räknar vi såklart med att ”grannen” kommer överklaga.
I beslutet så skriver jag kommunen ett svar på yttrande och, mina ord nu, att ”grannens” åsikter har dels inte med bygglovsansökan att göra då de saker de tar upp ej ingår i en bygglovsansökan samt att de ej räknas som grannar av förvaltningen och då närmsta fastighet till oss är cirka fågelvägen 300 m med tät skog och berg mellan så påverkas ingen. Vi hoppas såklart att länsstyrelsen ser det på samma sätt och att ev. Överklagan avslås fort.
Grattis! Kan du lägga in kopia på bygglovet, delen där dom tar upp grannens synpunkter? Ska ni vänta med att börja bygga ?
 
H
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grattis! Kan du lägga in kopia på bygglovet, delen där dom tar upp grannens synpunkter? Ska ni vänta med att börja bygga ?
Här kommer det:
Synpunkt har även inkommit från fastighetsägare till Xxx som av förvaltningen inte har bedömts vara berörd sakägare, men som ändå anser sig berörd. Sammanfattningsvis handlar yttrandet om att ansökt åtgärd hamnar för nära fastighetsgräns, och att vägen fram till fastigheten påverkas negativt. Yttrandet i sin helhet bifogas beslutet som en bilaga.
Verksamhet Bygglovs kommentar om yttranden: Sökande är ansvarig för att inlämnat underlag är korrekt. Vad gäller hemfridszonen är det något man bedömer i en ansökan om strandskyddsdispens, alltså prövas det inte i bygglovsbeslutet. Vägens standard är inte föremål för prövning i aktuellt ärende.


Vår tanke är faktiskt att så fort stora ndskyddsdispensen och starbeskedet utfärdas så sätter vi igång.
 
H husdrommaren skrev:
Här kommer det:
Synpunkt har även inkommit från fastighetsägare till Xxx som av förvaltningen inte har bedömts vara berörd sakägare, men som ändå anser sig berörd. Sammanfattningsvis handlar yttrandet om att ansökt åtgärd hamnar för nära fastighetsgräns, och att vägen fram till fastigheten påverkas negativt. Yttrandet i sin helhet bifogas beslutet som en bilaga.
Verksamhet Bygglovs kommentar om yttranden: Sökande är ansvarig för att inlämnat underlag är korrekt. Vad gäller hemfridszonen är det något man bedömer i en ansökan om strandskyddsdispens, alltså prövas det inte i bygglovsbeslutet. Vägens standard är inte föremål för prövning i aktuellt ärende.
Vår tanke är faktiskt att så fort stora ndskyddsdispensen och starbeskedet utfärdas så sätter vi igång.
Låter bra, lycka till med bygget och glöm inte att le och vinka åt grannen varje gång ni åker förbi.
 
  • Gilla
  • Haha
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
H
Nu har vi även fått startbesked. Strandskyddsdispens är beviljad och Länsstyrelsen har beslutat att de inte kommer att granska det kommunala beslutet samt att det har vunnit laga kraft.
Som vi räknade med har vi fått en överklagan på det beviljade bygglovet ( ej den berörda grannen, utan en berörd markägare som är släkt med de icke berörda). I överklagan som kommer nedan så tycker jag inte att detta har att göra med bygglovet utan snarare strandskyddet. Vad tycker ni?

Jag har försökt att göra överklagan lite mera anonym genom att svartmarkera vissa utpekande delar. Den fridlysta växtlighet som tas upp finns enligt artdatabanken i kommunen men ej runt denna sjö ej eller i skogarna runtomkring oss.
Dokument med text angående strandskydd och bygglovsprocess, med tillhörande överklagan markerad i svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Beemaster
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Nu har vi även fått startbesked. Strandskyddsdispens är beviljad och Länsstyrelsen har beslutat att de inte kommer att granska det kommunala beslutet samt att det har vunnit laga kraft.
Som vi räknade med har vi fått en överklagan på det beviljade bygglovet ( ej den berörda grannen, utan en berörd markägare som är släkt med de icke berörda). I överklagan som kommer nedan så tycker jag inte att detta har att göra med bygglovet utan snarare strandskyddet. Vad tycker ni?
[bild]
Texten är en relevant överklagan av strandskyddsdispens, i synnerhet avseende växt- och djurliv. Då det redan finns en byggnad på platsen så existerar redan hemfridszonen, så den motiveringen faller.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Texten är en relevant överklagan av strandskyddsdispens, i synnerhet avseende växt- och djurliv. Då det redan finns en byggnad på platsen så existerar redan hemfridszonen, så den motiveringen faller.
Ja, men strandskyddsdispensen på detta är redan beviljad och har vunnit laga kraft så den kan ingen överklaga längre.

Det som personen ovan har överklagat är bygglovet, och där ingår ju inte strandskyddet. Det prövas ju separat. Så det jag undrar är kan man överklaga saker som ej tillhör bygglovet? Jag tycker (min personliga åsikt) det är en väldigt märklig överklagan. Men detta är kanske jättevanligt?
Grusning av vägen är klart när det gäller tillstånd så det börjar vi med om några veckor.
Vi hade ställt in oss på detta, ändå blir jag frustrerad, irriterad och sur att det blev en överklagan. Ja, jag vet att det är en rättighet att få göra överklagan. Men jag tycker att de kunde varit sanningsenliga och inte hittat på saker i den.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Bara mumbojumbo, börja bygg och fortsätt vinka glatt åt grannen ;)
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Det mesta som tas upp är ju inte mot bygglovet utan mot strandskyddsdispens och den biten är ju redan avklarad. Antar att det på karta framgår vad som är hemfridszon och den kommer ju av att det finns hus där sedan tidigare.
Ang. tjafset om vägen så finns det ju såväl servitut som inritat på karta, om jag fattar rätt. En sådan väg har man rätt att sköta om och underhålla, tex grusa, hyvla och dika, så där kommer de inte heller någonstans.
Nu gissar jag bara, men handläggaren på din kommun lär ju också stå på din sida. En överklagan av kommunens beslut är ju i princip att man hävdar att hen gjort fel i sin yrkesutövning. Ring och prata med denne om vad som nu händer. Tror inte att detta är farligt, tvärtom.

Att behöva hålla på med sådan här skit suger både energi och tar tid. Samtidigt tror jag att vi alla uppskattar demokrati med öppenhet och allas rätt att tycka. Inte minst i dessa dagar ser man ju alternativet…
 
  • Gilla
redep och 3 till
  • Laddar…
H
Då har äntligen Länsstyrelsens beslut kommit. Jag väljer att citerar Länsstyrelsens sista två meningar i deras beslut ” Sammanfattningsvis har det inte framkommit något hinder mot att bevilja bygglov för den sökta tillbyggnaden. Överklagandet ska därför avslås.” :D

Glädjeropen ekade när vi fick detta beslutet!
 
  • Gilla
Lilllen och 18 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Då har äntligen Länsstyrelsens beslut kommit. Jag väljer att citerar Länsstyrelsens sista två meningar i deras beslut ” Sammanfattningsvis har det inte framkommit något hinder mot att bevilja bygglov för den sökta tillbyggnaden. Överklagandet ska därför avslås.” :D

Glädjeropen ekade när vi fick detta beslutet!
GRATTIS!!!
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Då har äntligen Länsstyrelsens beslut kommit. Jag väljer att citerar Länsstyrelsens sista två meningar i deras beslut ” Sammanfattningsvis har det inte framkommit något hinder mot att bevilja bygglov för den sökta tillbyggnaden. Överklagandet ska därför avslås.” :D

Glädjeropen ekade när vi fick detta beslutet!
Grattis! Vad gulligt att det kom ytterligare en överklagan som kanske den första anmälaren spökskrev åt släktingen. Hoppas att de ger upp nu med dessa vaga argument som du visade i #37
Det går förvisso att överklaga till Mark- och miljödomstolen
.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Sök startbesked direkt och lycka till nu!
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.