MrJay
Inget behov att bemöta deras kommentarer finns och kommunen kommer nog inte ens att fråga er om kommentar, de sköter det.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Tack för alla svar och kommentarer.
Är det någon som vet om det blir så att kommunen beviljar oss bygglov, har dessa då rätt att överklaga som ej är berörda grannar?
Hade varit så sjukt tråkigt/ irriterande att hamna i länstyrelsen, länsrätten mm och behöva vänta säkert ett par år,
Även om dom haft rätt att överklaga bygglovet kan ni få startbesked och börja bygga, dock på egen risk om ni skulle få avslag senare.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
500 meter ifrån och inte fri sikt. Hen kan inte vara sakägare då så hens synpunkter ska lämnas utan åtgärd. Du kan ju bekräfta det med handläggaren för att få definitivt besked.
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Det går ju att lämna vettiga synpunkter även om man inte bor nära. Det verkar dock inte vara fallet nu.
 
  • Gilla
Kaqtuz och 2 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Jag var dum nog att imorse logga in på kommunens ”mina sidor” och där hade detta blivit inscannat. Datumet som inscanningen var gjord, var dock gårdagens datum.
Aha, tänkte inte på det alternativet. I min kommun går det inte att följa ärenden på nätet.

Jag kan se om jag får ihop ett vettigt svar till dig senare i helgen, hinner inte nu.
Och sitt inte och fundera över detta på nyårsafton. ;)
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Jag vet att det har förekommit att personer ansetts vara berörda med argument i stil med att de brukar gå förbi med hunden. Och därmed kunna fördröja med överklaganden.
 
  • Wow
redep och 1 till
  • Laddar…
R
H husdrommaren skrev:
För snart en månad sedan skickades bygglovsansökan in till kommunen för att bygga till vårt fritidshus utanför sammanhållen bebyggelse och ingen detaljplan finns. Nu här under helgen går tidsfristen ut för de som kommunen skickat ut till.
Jag är inte kunnig om regler utanför detaljplanerat område men enligt Boverket behöver kommunen inte göra grannehörande för kompletteringsåtgärder - och så vitt jag vet är vanligtvis en tillbyggnad en kompletteringsåtgärd:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/provning_lov_fb/utanfor_dp_ob/#h20
"Grannehörande
Vid prövningen av bygglov utanför detaljplan och områdesbestämmelser är grundregeln att grannar och andra berörda ska underrättas om ansökan och ges möjlighet att yttra sig över den. Om åtgärden avser en kompletteringsåtgärd till ett en- eller tvåbostadshus behöver grannar och andra berörda inte underrättas om ansökan."

Om detta stämmer så kan man ju undra varför kommunen hör grannarna?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, enligt din beskrivning är det inte så berörda att de kan överklaga.
Alla som anser att de är berörda kan överklaga. Sedan är det domstolen som avgör om de ska betraktas som sakägare. Om inte så kommer de att avvisa överklagandet, vilket förmodligen går rätt fort att få beslut på om det är uppenbart att de inte ska anses som berörda.
 
  • Gilla
te95mne och 3 till
  • Laddar…
R
R Räknenisse skrev:
Alla som anser att de är berörda kan överklaga. Sedan är det domstolen som avgör om de ska betraktas som sakägare. Om inte så kommer de att avvisa överklagandet, vilket förmodligen går rätt fort att få beslut på om det är uppenbart att de inte ska anses som berörda.
Även länsstyrelsen, som är första instans, kan avvisa ett överklagande.
 
  • Gilla
te95mne och 1 till
  • Laddar…
H
Tack för alla svar och stöttningar!
Detta har gjort mig riktigt nojig så nu går ju tankarna hej vilt åt alla håll. Svårt att vara logisk när det är vår absolut favvoplats.

Som flera redan konstaterat så finns inget om skogsvägen (jordvägen) med i vår bygglovsansökan. Funderat lite vidare på vägen och de som klagat (markägaren som skogsvägen går på är väldigt trevlig och positiv till våra planer på utbyggnad så där är inga problem). Avstyckningen gjordes på 50- talet. På avstyckningskartan så är det tydligt utmärkt skogsväg. Vägens sträcka ligger idag inom det utökade strandskyddet. Denna leder fram till stugan. Skogsvägen är som sagt idag bara jordväg som: fyrhjuling och traktorer mm kan köra på. I vår avstyckning så står det så här:
Servitut:
Med den sammanlagda fastigheten följer rätt att för utfart begagna väg över stamfastigheten fram till samfälld väg och därefter den samfällda vägen till allmän väg.

Kan verkligen dessa hindra/ överklaga oss att köra saker till vår stuga när det står i servitutet från 50- talet att vi får begagna väg? Bifogar karta så kanske det blir lite tydligare, det blå är strandskyddet idag.
Karta som visar strandskyddsområde med markerad skogsväg och text "vår fastighet".
 
  • Gilla
Ebmb
  • Laddar…
Man har rätt att underhålla en befintlig väg. Då det både finns servitut och den är markerad på karta ska det inte vara några problem.
Om man väljer att gräva ner kabel ska den ligga på sådant djup att det inte påverkar vanligt underhåll. Jag har varit med om att gräva av en elkabel där elbolaget fick ta smällen då den låg för grunt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
Tack för alla svar och stöttningar!
Detta har gjort mig riktigt nojig så nu går ju tankarna hej vilt åt alla håll. Svårt att vara logisk när det är vår absolut favvoplats.

Som flera redan konstaterat så finns inget om skogsvägen (jordvägen) med i vår bygglovsansökan. Funderat lite vidare på vägen och de som klagat (markägaren som skogsvägen går på är väldigt trevlig och positiv till våra planer på utbyggnad så där är inga problem). Avstyckningen gjordes på 50- talet. På avstyckningskartan så är det tydligt utmärkt skogsväg. Vägens sträcka ligger idag inom det utökade strandskyddet. Denna leder fram till stugan. Skogsvägen är som sagt idag bara jordväg som: fyrhjuling och traktorer mm kan köra på. I vår avstyckning så står det så här:
Servitut:
Med den sammanlagda fastigheten följer rätt att för utfart begagna väg över stamfastigheten fram till samfälld väg och därefter den samfällda vägen till allmän väg.

Kan verkligen dessa hindra/ överklaga oss att köra saker till vår stuga när det står i servitutet från 50- talet att vi får begagna väg? Bifogar karta så kanske det blir lite tydligare, det blå är strandskyddet idag.
[bild]
Ligg nu lågt och invänta kommunens svar, jag lovar att äta upp mina gamla kalsonger om ni stuper på den kalkonaktiga grannens synpunkter öht !!! ;=)
 
  • Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
H husdrommaren skrev:
För snart en månad sedan skickades bygglovsansökan in till kommunen för att bygga till vårt fritidshus utanför sammanhållen bebyggelse och ingen detaljplan finns. Nu här under helgen går tidsfristen ut för de som kommunen skickat ut till. Och fram tills för ett par timmar sedan såg det så bra ut så. Men nu har en som har fritidshus en bit bort från oss (som ej är rågranne) och som ej kommunen skickat ut och frågat om deras synpunkter kommit med invändningar. Denna person har flera markägare mellan vår tomt och deras. Sträckan är ca 500 meter mellan oss och består av skog och berg. Vi kan inte på nåt sätt se de och de kan inte se oss. De kommer heller inte kunna se eller störas av oss efter utbyggnaden och vi kör inte förbi deras stuga och de kör inte förbi vår stuga.
Mina frågor:
1) kommer nu kommunen anse att denna person också är berörd eftersom personen tycker att den är det?
Om ja på ovan, betyder det att personen kan överklaga om vi får ja? För man får bara överklaga bygglov om man är berörd väl?
2) Den som har skickat in har skrivit saker som ej är sanna. Är det bra om jag ringer handläggaren på måndag och reder ut dessa och erbjuder bilder som bevis? Eller är det bättre att avvakta kommunens beslut?

Supertacksam för svar, klart ledsen över möjligheten att detta ska göra att man dras in i Länsstyrelsen mm svängen.
Eftersom ditt "bygge" ligger utanför detaljplan/ sammanhållen bebyggelse, och förmodligen fins inga särskilda områdesbestämelser, fins det ingen anledning för byggnadsinspektören att beakta invändningarna som inkommit.
Sitt lugnt i båten, du kommer att få ditt bygglov om ditt planerade bygge i övrigt följer den byggtradition som fins I närområdet och utförs på ett tekniskt rätt sätt.
"Surgrannar" fins det tyvärr för många av men ditt fall bör du glädjas åt att det är långt till din sura granne.
Lycka till
 
  • Gilla
husdrommaren
  • Laddar…
Det känns som att du nog hittar invändningar från den fastighetsägaren i alla bygglov i trakten. (Vilket väl på sätt och vis är bra, för då vet ju handläggarna om vad de läser redan från början och kan avfärda det utan allt för mycket tankemöda)
 
  • Gilla
Lind77 och 1 till
  • Laddar…
Grannen kan ju lika gärna klagat på att din utbyggnad medför ökad närvaro i stuga och därmed högre risk för eloktromagnetiskt strålning från 5G, som skulle kunna ge cancer. Ungeför lika relevant som att trafik på en väg skulle kunna medföra åverkan på en i vägen nedgrävd elkabel.
 
  • Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.