8 368 läst · 67 svar
8k läst
67 svar
Egen brunn och ”dåligt” vattentryck
Du har en manometer på bilderna dvs den svarta runda invid tryckströmbrytaren. Problemet är att den verkar vara vriden så baksidan är uppåt så kolla med en spegel om du inte vill vrida den åtminstone 90 grader.Nobbe_1 skrev:
Bäst är nog om du börjar där och kollar lite hur det beter sig när pumpen går och hur länge, hur mycket du behöver tappa före start osv. Inte omöjligt att du behöver justera lufttrycket i röda tanken, hydropressen. Så att börja skruva med brytaren är kanske inte förstahandsvalet ställ diagnos först åtminstone.
Ok. Är det här alltså manometern? Varför i herrans namn har de vänt den upp och ner?
Hur ska jag kolla hur länge pumpen går och från när och till när?
Hur mycket ska man vanligtvis behöva tappa innan pumpen slår till?
Vad menar du med osv?
Är det svårt att justera lufttrycket i hydropressen? Ska det ökas/minskas beroende på vad?
Hur ska jag kolla hur länge pumpen går och från när och till när?
Hur mycket ska man vanligtvis behöva tappa innan pumpen slår till?
Vad menar du med osv?
Är det svårt att justera lufttrycket i hydropressen? Ska det ökas/minskas beroende på vad?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
GK100 skrev:Du har en manometer på bilderna dvs den svarta runda invid tryckströmbrytaren. Problemet är att den verkar vara vriden så baksidan är uppåt så kolla med en spegel om du inte vill vrida den åtminstone 90 grader.
Bäst är nog om du börjar där och kollar lite hur det beter sig när pumpen går och hur länge, hur mycket du behöver tappa före start osv. Inte omöjligt att du behöver justera lufttrycket i röda tanken, hydropressen. Så att börja skruva med brytaren är kanske inte förstahandsvalet ställ diagnos först åtminstone.
GK100 skrev:Du har en manometer på bilderna dvs den svarta runda invid tryckströmbrytaren. Problemet är att den verkar vara vriden så baksidan är uppåt så kolla med en spegel om du inte vill vrida den åtminstone 90 grader.
Bäst är nog om du börjar där och kollar lite hur det beter sig när pumpen går och hur länge, hur mycket du behöver tappa före start osv. Inte omöjligt att du behöver justera lufttrycket i röda tanken, hydropressen. Så att börja skruva med brytaren är kanske inte förstahandsvalet ställ diagnos först åtminstone.
Försök börja med att vrida manometern så du lättare kan se den, om du har fast nyckel som passar på den och lossar moturs ett kvarts varv är det ju en bra början som inte ska vara besvärligt att få till. Visar den sig på något sätt trasig är det bäst du ordnar en ny innan du fortsätter med fler åtgärder den är bra att ha med.
Du får ha någon medhjälpare som öppnar kranen och så kollar du trycket när pumpen startar då stänger ni kranen och ser vid vilket tryck den stoppar, samtidigt ger det ju en uppfattning om hur lång tid det tar.
Som tumregel kan du tänka dig att runt halva volymen på den röda tanken ska du kunna ta ut mellan stopp och start.
Trycket justeras via en vanlig "bilventil" likt den man har för att fylla på däck. Den sitter troligtvis i motsatta änden mot där slangen är ansluten ev under något plastlock. Kräver en kompressor eller annan pump för att fylla på, just fylla på är det troligaste i de flesta fall om den inte är trasig det förekommer givetvis också.
Osv kan vara fler fall att kolla på men tror du går i mål med det som varit uppe nu, börja med manometerfrågan så ger det sig säkert naturligt vad som är lämpligt att gå vidare med.
Du får ha någon medhjälpare som öppnar kranen och så kollar du trycket när pumpen startar då stänger ni kranen och ser vid vilket tryck den stoppar, samtidigt ger det ju en uppfattning om hur lång tid det tar.
Som tumregel kan du tänka dig att runt halva volymen på den röda tanken ska du kunna ta ut mellan stopp och start.
Trycket justeras via en vanlig "bilventil" likt den man har för att fylla på däck. Den sitter troligtvis i motsatta änden mot där slangen är ansluten ev under något plastlock. Kräver en kompressor eller annan pump för att fylla på, just fylla på är det troligaste i de flesta fall om den inte är trasig det förekommer givetvis också.
Osv kan vara fler fall att kolla på men tror du går i mål med det som varit uppe nu, börja med manometerfrågan så ger det sig säkert naturligt vad som är lämpligt att gå vidare med.
Så tacksam för att du tar dig tid att förklara för mig
Jag börjar alltså att se till så jag kan se skalan på manometern och att den fungerar.
Så från det att pumpen stannar så ska jag kunna tappa ca halva volymen av tanken innan den startar igen? Hur mycket tippar du på hela tanken rymmer om jag inte hittar någon volym på den?
Jag börjar alltså att se till så jag kan se skalan på manometern och att den fungerar.
Så från det att pumpen stannar så ska jag kunna tappa ca halva volymen av tanken innan den startar igen? Hur mycket tippar du på hela tanken rymmer om jag inte hittar någon volym på den?
GK100 skrev:Försök börja med att vrida manometern så du lättare kan se den, om du har fast nyckel som passar på den och lossar moturs ett kvarts varv är det ju en bra början som inte ska vara besvärligt att få till. Visar den sig på något sätt trasig är det bäst du ordnar en ny innan du fortsätter med fler åtgärder den är bra att ha med.
Du får ha någon medhjälpare som öppnar kranen och så kollar du trycket när pumpen startar då stänger ni kranen och ser vid vilket tryck den stoppar, samtidigt ger det ju en uppfattning om hur lång tid det tar.
Som tumregel kan du tänka dig att runt halva volymen på den röda tanken ska du kunna ta ut mellan stopp och start.
Trycket justeras via en vanlig "bilventil" likt den man har för att fylla på däck. Den sitter troligtvis i motsatta änden mot där slangen är ansluten ev under något plastlock. Kräver en kompressor eller annan pump för att fylla på, just fylla på är det troligaste i de flesta fall om den inte är trasig det förekommer givetvis också.
Osv kan vara fler fall att kolla på men tror du går i mål med det som varit uppe nu, börja med manometerfrågan så ger det sig säkert naturligt vad som är lämpligt att gå vidare med.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Så här gör du för att lufta en Hydropress!
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när
man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen).
Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills
lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att
komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när
man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen).
Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills
lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att
komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
Whaaaow vilken manual du skrivit! TACK!
R RoBo skrev:Så här gör du för att lufta en Hydropress!
• Stäng av strömmen till pumpen.
• Öppna en kran någonstans och låt den stå öppen.
• När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när
man kollar lufttryck i däck). Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen).
Ca 1.8 bar (kg) brukar vara gångbart om man ej vill räkna.
• Avviker trycket för mycket, pumpa i luft med hjälp av en kompressor eller en manuell pump, tills
lämpligt lufttryck erhållits enligt punkt ovan. Vid manuell pumpning kan det ta en bra stund att
komma dit.
• Stäng kranen som stod öppen och starta pumpen igen.
När vattnet slutat rinna, kontrollerar du lufttrycket med hjälp av en lufttrycksmätare (som när man kollar lufttryck i däck). Betyder det att jag kan kolla på manometern på tanken om den fungerar?
Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen). Alltså det ska vara 90% av det tryck som manometern visar exakt då den startar i vanliga fall?
Det ska vara 90% av tillslagstrycket (det tryck där pumpen startar igen). Alltså det ska vara 90% av det tryck som manometern visar exakt då den startar i vanliga fall?
R RoBo skrev:
Nej, i det läget är det inget tryck där.
Man kan använda den. Om du stänger av pumpen och tappar långsamt samtidigt som du tittar på manometern kommer den att sjunka och sedan plötsligt dyka när vattnet i tanken är slut. Trycket innan dyket är förtrycket.
Man kan använda den. Om du stänger av pumpen och tappar långsamt samtidigt som du tittar på manometern kommer den att sjunka och sedan plötsligt dyka när vattnet i tanken är slut. Trycket innan dyket är förtrycket.