Vi har ett hus från 1925 med en U-trappa mellan planen som vi önskar renovera. Den har underliggande vangstycken som inte alls matchar husets övriga stil, och vi skulle vilja (få hjälp att) eftermontera vangstycken. Det verkar svårt att hitta någon som kan göra ett sådant arbete. Tips om hur vi ska tänka? Svårt att göra det själv?

Blir nog svårt att få till det med nya vagnstycken, ett foto hur trappen ser är nog ett måste.

Bilder!

• En trappa med trappsteg i ljust trä leder upp mot ett övre plan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappa som leder upp mot ett fönster, omgiven av ljusa väggar.
    Skapa konto
En undran, vd menar du med att behöva ordna det med vagnstyckena, trappan är inbyggd i ett shakt upp. Tänker ni att högerväggen ska rivas eller. Nu är säkert trappans befintliga vagnstycken fastsatta i respektive väggar och syns inte. Hur ser det ut under trappen, är nog ett utrymme där.

Jag vill att trappan ska se ut som en sekelskiftestrappa med vangstycken. Det är alltså det estetiska som jag vill åstadkomma.

Vad menar du med vangstycke när du vill ha sådana synliga.
Lägg in en bild på vad du avser.

Trappan är verkligen snygg som den är! Förstör inte den i tron att den estetiskt kommer att se ut som en sekelskiftestrappa.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Rebeckaf Rebeckaf skrev:
Jag vill att trappan ska se ut som en sekelskiftestrappa med vangstycken. Det är alltså det estetiska som jag vill åstadkomma.
Då finns inget annat än att riva den helt och börja om från början. Den är en tät typ nu, med bottenstycke som även dom bär. Skulle inte förvåna mig om det inte är småbitar mot väggarna under varje steg, då det inte syns några vagnstycken. Kan vara ett vagnstycke under och bitar/kilar under vara steg. Blir nog mer jobb än vad du kan tänka dig. Ev kan det gå att förändra synintrycket. Genom att såga till trekanter/former som passar att sätta mot väggarna, 22 lite tunt eller 32 mm och då ska dom passa mot flera ställen, men där får du tänka själv hur det ska utförs.

Jag ogillar den verkligen. Kan tänka mig att lägga en hel del pengar på att få den att se bättre ut. 😅

• Gröna trappor och väggar med en kruka prydd av solrosor i trappan, intill ett fönster som släpper in naturligt ljus.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Då finns inget annat än att riva den helt och börja om från början. Den är en tät typ nu, med bottenstycke som även dom bär. Skulle inte förvåna mig om det inte är småbitar mot väggarna under varje steg, då det inte syns några vagnstycken. Kan vara ett vagnstycke under och bitar/kilar under vara steg. Blir nog mer jobb än vad du kan tänka dig. Ev kan det gå att förändra synintrycket. Genom att såga till trekanter/former som passar att sätta mot väggarna, 22 lite tunt eller 32 mm och då ska dom passa mot flera ställen, men där får du tänka själv hur det ska utförs.
Min preliminära plan är att försöka såga en tunn limfogskiva efter trappstegens form och eftermontera den så att den ser ut som ett synligt vangstycke. Jag vill inte riva trappan, den är snyggt inbyggd under, stabil och bra, och stegen är i ek.

• Gilla
MrJozk
  • Laddar…
Aha, du behöver ju bara sätta snickerier på väggen, behöver inte vara ett vangstycke. Sånt ska en snickeriverkstad kunna fixa.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Tänker du att det ska likna vangstycken så är det typ 20-30mm det bör bygga för att se korrekt ut.

Och ska du göra det, gör så det ser korrekt ut. Annat blir bara fult kommer se amatör ut.

• Gilla
Rebeckaf och 1 till
  • Laddar…
Ska du göra själv så är det enklast att göra pappmallar för varje steg och sätta samman på väggen, när hela mallen är klar tar man bort den och då har du en mall att rita av från.
Lite pyssel men inte så svårt.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ska du göra själv så är det enklast att göra pappmallar för varje steg och sätta samman på väggen, när hela mallen är klar tar man bort den och då har du en mall att rita av från.
Lite pyssel men inte så svårt.
Säkerligen är inte alla eventuella bitar som ska dit, exakt lika, kan bli små glipor som syns bra.

A AndersS skrev:
Aha, du behöver ju bara sätta snickerier på väggen, behöver inte vara ett vangstycke. Sånt ska en snickeriverkstad kunna fixa.
Precis! Men hur hittar jag en snickeriverkstad som kan tänka sig att göra något sådant här? Jag har provat med trapprenoverare och trapptillverkare och de är helt ointresserade. 🙃

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.