Vi har ett hus från 1925 med en U-trappa mellan planen som vi önskar renovera. Den har underliggande vangstycken som inte alls matchar husets övriga stil, och vi skulle vilja (få hjälp att) eftermontera vangstycken. Det verkar svårt att hitta någon som kan göra ett sådant arbete. Tips om hur vi ska tänka? Svårt att göra det själv?
En undran, vd menar du med att behöva ordna det med vagnstyckena, trappan är inbyggd i ett shakt upp. Tänker ni att högerväggen ska rivas eller. Nu är säkert trappans befintliga vagnstycken fastsatta i respektive väggar och syns inte. Hur ser det ut under trappen, är nog ett utrymme där.
Då finns inget annat än att riva den helt och börja om från början. Den är en tät typ nu, med bottenstycke som även dom bär. Skulle inte förvåna mig om det inte är småbitar mot väggarna under varje steg, då det inte syns några vagnstycken. Kan vara ett vagnstycke under och bitar/kilar under vara steg. Blir nog mer jobb än vad du kan tänka dig. Ev kan det gå att förändra synintrycket. Genom att såga till trekanter/former som passar att sätta mot väggarna, 22 lite tunt eller 32 mm och då ska dom passa mot flera ställen, men där får du tänka själv hur det ska utförs.Rebeckaf skrev:
Min preliminära plan är att försöka såga en tunn limfogskiva efter trappstegens form och eftermontera den så att den ser ut som ett synligt vangstycke. Jag vill inte riva trappan, den är snyggt inbyggd under, stabil och bra, och stegen är i ek.J jonaserik skrev:Då finns inget annat än att riva den helt och börja om från början. Den är en tät typ nu, med bottenstycke som även dom bär. Skulle inte förvåna mig om det inte är småbitar mot väggarna under varje steg, då det inte syns några vagnstycken. Kan vara ett vagnstycke under och bitar/kilar under vara steg. Blir nog mer jobb än vad du kan tänka dig. Ev kan det gå att förändra synintrycket. Genom att såga till trekanter/former som passar att sätta mot väggarna, 22 lite tunt eller 32 mm och då ska dom passa mot flera ställen, men där får du tänka själv hur det ska utförs.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 865 inlägg
Tänker du att det ska likna vangstycken så är det typ 20-30mm det bör bygga för att se korrekt ut.
Och ska du göra det, gör så det ser korrekt ut. Annat blir bara fult kommer se amatör ut.
Och ska du göra det, gör så det ser korrekt ut. Annat blir bara fult kommer se amatör ut.
Ska du göra själv så är det enklast att göra pappmallar för varje steg och sätta samman på väggen, när hela mallen är klar tar man bort den och då har du en mall att rita av från.
Lite pyssel men inte så svårt.
Lite pyssel men inte så svårt.
Säkerligen är inte alla eventuella bitar som ska dit, exakt lika, kan bli små glipor som syns bra.A AndersS skrev:
Precis! Men hur hittar jag en snickeriverkstad som kan tänka sig att göra något sådant här? Jag har provat med trapprenoverare och trapptillverkare och de är helt ointresserade. 🙃A AndersS skrev: