Jag har också skaffat mig en sprillans Frico CIRT eftersom jag fick den billigt på tradera, men blir lite fundersam på hur jag ska koppla in den för att få en bra lösning. Framförallt var det timerfunktionen jag var ute efter men även effektregleringen kan ju vara trevlig. Idag har jag en 1.3 kW infraröd terrassvärmare från jula.
411102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har inte dragit fram ny el till altanen än, men eftersom jag ska bygga om och vill ha bra effekt blir det givetvis 2,5mm tvåfas (med jord och nolla). Jag hade nog tänkt mig 1-2 till liknande IR-värmare till, eventuellt med lägre effekt, men blir lite osäker på om det funkar med fricon.

Tar tacksamt emot tips på hur jag får till en bra lösning.

20141101_072548851_iOS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser ingen "bra" lösning med denna produkt, lite märkligt, men de verkar själva inse det om man läser bruxet (4 min intervall vid strömmar över 8 A).

Dels skulle jag vilja ha en effektreglering, och inte en energireglering som Fricon har. Det kanske blir svårt med dessa effekter, men det är ju inte heller bra att koppla in/ur 3-6 kW en gång i minuten.

Och dels skulle jag vilja har en fördelning mellan faserna vilket i Fricons fall innebär en frico per fas.

Finns det infra för 400 V?

Så beroende på antalet infra och dess effekt, dra fram trefas och köp två frico till, eller en uppsättning kontaktorer.
 
Aaah det här är ju enkelt:
(1) Likrikta 3-fas
(2) PWM-styr för rätt nominell effekt
(3) Växla runt emellan infravärmarna på ett intelligent sätt för att inte orsaka för snabba förändringar i ineffekten.

Eller, om du tycker att det ljudet är stämningsfullt, använd en styrd tyristorlikriktare så slipper du PWM-styrningen.
 
Låter som att jag köpt en fulprodukt, fattar jag det rätt så slår den alltså på och av full effekt i 50-sek cykler? Jag kollade bara produktsidan och tyckte det lät kanon med en steglös effektregulator men jag borde ha läst bruksanvisningen bättre verkar det som.

Frico har 400V infravärmare.
 
pelpet skrev:
Låter som att jag köpt en fulprodukt, fattar jag det rätt så slår den alltså på och av full effekt i 50-sek cykler? Jag kollade bara produktsidan och tyckte det lät kanon med en steglös effektregulator men jag borde ha läst bruksanvisningen bättre verkar det som.
Det är inte säkert att det är ett dåligt sätt att reglera en infravärmare. Det beror på hur stor "tröghet" en infravärmare har, och det vet jag tyvärr inte. Termostaterna till mina direktverkande el-element (ej oljefyllda) fungerar på exakt samma sätt och det är inget problem.

Asiaterna har extremt billiga elektroniska kontaktorer om du vill använda din Frico CIRT men ändå sprida lasten över faserna. Sök t.ex på "SSR-25AA" på Aliexpress. Om du låter din Frico CIRT styra en fas behöver du 2 st enfas-kontaktorer för att styra de andra faserna.

En vanlig TRIAC-dimmer är inte så lätt att hitta för sådana effekter, och dessutom blir det en väldigt "ful" belastning som eventuellt kan orsaka störande ljud. Idealet är att ha något som kopplar in lasterna under halvperioder, men det är som sagt tveksamt om det gör någon skillnad i det här fallet. Testa!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Se vad Avemo skrev i #4 och b_hasse ovan det är nog inte så dåligt med Fricon och 50 s cyklerna om man vill dra nytta av den typen värmare, Och att styra lasten med externa SSR ger ju möjlighet till sä många element man ha. Att styra med "dimmerprincip" ger vid så stor effekt både en störkälla i elnätet och risk för att man direkt drabbas själv av den också.
 
Då tror jag att jag har klart för mig hur alternativen ser ut. Antingen så nöjer jag mig med att använda timerfunktionen på fricon tillsammans med min nuvarande halogenvärmare, eller så byter jag ut halogenvärmaren mot en uppsättning trögare infravärmare (typ CIR) och styr dessa med fricon - eventuellt med kontaktorer om jag vill sprida lasten.
 
Hej!
Dags att bumpa en gammal tråd:
Jag har tre st 400V värmare (1000w styck) som idag är kopplade över tre faser och skulle vilja komma åt regleringen som Frico CIRT använder utan att behöva få en obalanserad last. Därför undrar jag om det är någon som har testat att kombinera FRICO med en kontaktor eller solid-state relä för att styra 3 faser samtidigt som diskuteras ovan? Några erfarenheter att dela med er av?
Vidare; Ser ni några för eller nackdelar med att använda ett solid-state relä jämfört med en traditionell kontaktor för detta?
Har kollat lite på SSM!A312P7 från Schneider Electric som finns i DIN montage men är osäker på varför inte en hederlig kontaktor skulle duga.

https://www.tme.eu/se/details/ssm1a...MIyL277Ja62wIVwi3gCh0tog4SEAEYASABEgLeKvD_BwE
 
Den duger, men en kontaktor för lite oväsen vid till- och frånslag och kan även brumma vid gång. En SSR är tyst. Och det krävs heller ingen frånskiljning i reläet vilket skulle utesluta SSR.
 
Tack Bo,
Då var det som jag trodde. Ren estetik (ljud) + att SSR:har längre livslängd.(förmodligen ingen större skillnad i verkligheten med tanke på hur sällan värmarna används per säsong)
fasbrytare finns redan på kretsen via separat brytare,
Vad tror du om värmeutveckling hos SSR:en? är det något man behöver bekymra sig för? - ser att den har inbyggd kylfläns, men jag antar kan man använda minsta möjliga kapsling?.
 
Du bör kunna få hjälp i installationsanvisningen där ifall de har krav på kapslingens ventilation.
 
Jag styr själv ett gäng infravärmare i uterummet med en SSR (faktiskt exakt den SSR-25AA som nämns i tråden...) kopplad till en PWM-termostat (ursprungligen tänkt till golvvärme). Det fungerar klockrent, SSR:en är monterat i en DIN-kapsling, och den blir knappt ljummen.
 
  • Gilla
Semesterfixaren
  • Laddar…
Term, Bo, Tack!
Mao är det bara att sätta igång så det blir klart till midsommar. Det är ju mer regel än undantag att man behöver infravärme då, även om det har varit ovanligt litet behov den här försommaren. :)
 
Hej
Var precis på väg att beställa 2x http://www.frico.se/Produkter/Regleringar/regleringar/effektregulator-cirt/cirt-infrareglering/ för att styra/"dimma" 2x infravärmare med halogenteknik. Tolkar jag det ni skriver i början på tråden så kommer Frico CIRT att slå av/på med olika intervaller för att nå önskad "effekt". Då en halogeninfra reagerar snabbt kommer det nog bli rätt störande om den temperaturen växlar flera ggr/minut. Eller tolkar jag det ni skriver fel? Jag hade förhoppningen att Frico CIRT skulle kunna styra likt en traditionell dimmer för glödlampa med stabilt läge vid ösnakd effekt.
mvh RIchard
 
Jo det är uppenbart så att tråden är mer korrekt än Frico's benämning "effektregulator" på deras hemsida. "Energiregulator" hade varit ett mer passande namn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.