Hej! Köpte mig glad i hågen en Frico CIRT för att kunna effektreglera 4st 230v 1000W infravärmare. Men jag tänkte tydligen inte hela vägen, jag vill ju kunna dela upp dem på alla faser för jämn belastning, men CIRT:en är ju bra gjord för en fas:(... Finns det någon bra lösning på mitt problem?

Jag kan ju dra 2,5mm och köra på en fas 16A, men det känns inte så bra med sådan snedbelastning på huvudsäkringarna...

Tacksam för ideer...
/M
 
Effektreglera dom med en termostat som styr dom av/på (via en kontaktor) ?
 
Bara av ren nyfikenhet....
Påstående.
Infravärme värmer objektet den strålar mot.
Ger ingen direkt ökning av omgivningstemp.
Varpå en rumstermostat inte skulle reglera = full kräm hela tiden.

Cyklar jag själv på en tandemcykel?? :blushing:
 
Kopparkullen skrev:
Bara av ren nyfikenhet....
Påstående.
Infravärme värmer objektet den strålar mot.
Ger ingen direkt ökning av omgivningstemp.
Varpå en rumstermostat inte skulle reglera = full kräm hela tiden.

Cyklar jag själv på en tandemcykel?? :blushing:
En infravärmare värmer luften en del direkt även om mycket av transporten sker genom strålning. De objekt som absorberar strålarna blir varma och avger sin värme till rumsluften. Därför fungerar en termostat.

Jag har en gång provar att modifiera en mjukstartare till motorer och använda för att effektreglera infravärmare. När effekten minskar så sjunker yttemperaturen så att infravärmarna inte strålar lika mycket. De övergår då till att vara takmonterade element vilket inte är ett speciellt effektivt sätt att värma. Den regleringen plockades snabbt bort.

Erik
 
Hur fungerar CIRT:en då, ni som är experter? Den cyklar väl av och på med olika långa intervall för att reglera värmen eller? Isf kanske man kan styra en kontakter med den, eller håller inte en kontaktor att slå av och på hela tiden?
/M
 
Enligt bladet hos frico så är cykeltiden 50 sekunder som standard, och det blir en massa dunkande i kontaktorn, kan vara gränsen för misshandel av kontaktor.

Nu finns det halvledar"kontaktorer" som i princip klarar hur många till och från som helst.

Frico CIRT går att köra på 400V och i TS fall går det att koppla 2x2 st värmare i serie och driva på 400V ger visserligen bara 75% effekt men det kanske räcker ändå.

Protte
 
Men 2x2 400volt, går väl inte att få ut, jag har ju bara 2faser ut ur CIRT:en?

Kan jag köra in 2 faser = 400volt i Cirten och ta ut en 2X1 fas 230Volt om jag kör nollan bredvid? Om det är möjligt skulle jag ju kunna köra 2 värmare på varje fas?
/M

Här är en länk till schemat:

http://www.frico.se/crm/file/CIRT--L-g--web--1-4922402-3458-file_.pdf
 
Om jag förstod prototypen rätt så föreslog han att du skulle seriekoppla två infravärmare och koppla mellan faser. Dessa kommer då att få 200 volt över sig varvid maxeffekten minskar till 75%.

Om Cirten fungerar som vanliga elementtermostater så finns bara en triac i den. Den andra fasen är obruten. Att blanda in två faser och en nolla är därför troligen en dålig idé.

Erik
 
Ska man köra efter mitt förslag så ska det INTE vara någon nolla.
Vi vet för lite om vad denna FRICO mackapär egentligen klarar av och vad den KAN matas med, men det står 230 eller 400 volt.

Till nalleboda, mellan 2 faser är det 400 volt.

Protte
 
Effektreglera dom med en termostat som styr dom av/på (via en kontaktor) ?
Så har jag, funkar utmärkt. Pulsbreddsmodulering FTW!
 
Ok, nu fattar jag tror jag, 400 volt på 2 faser och koppla 2 och 2 i serie och sedan dessa 2 parallellt =2x200 volt 2000w gånger 2 st = 4000w på 2 faser...
Det borde ju funka om de värmer tillräckligt med 200volt?
/M
 
Effekten är ungefär proportionell mot kvadraten på spänningen. När spänningen minskar från 230 till 200 volt kommer du därför inte att få 4000W utan 3000W.

Är det inte enklare att reglera effekten genom att inte slå på alla? Om du reglerar ner effekten mycket så att de slutar glöda blir det mest takmonterade element av dem. Det borde vara effektivare att låta dem som går gå för fullt, men inte slå på alla om det inte behövs.

Erik
 
Jo, men vem ska sitta på den stolen där värmen är avstängd? Värmarna värmer ju en rätt så begränsad yta, så att stänga av 2 t.ex. tror jag gör att några får sitta i kylan och de andra får lika varmt som förut....
Visst kan jag väl säkra med 10A på varje fas även när jag kopplar som prototypen föreslår? Jag vill helst inte ha utdraget 16A, pga att då blir det en ännu grövre ledning i halltaket...
 
Ja det räcker. 3000W / 400 V = 7.5 A
 
Tack för alla svar! Jag tänker koppla in dem som jag fick tips om, på 2 faser md 2 i serie, så får vi hoppas att det funkar bra med 200v.

/M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.