J JockeHX skrev:
Har två Easee-boxar och är inte direkt road av detta. Men jag ser knappast ESV som boven i detta drama, det är riktigt bra att de slår ned på leverantörer som uppenbarligen tar genvägar i ett så otroligt viktigt ämne som elsäkerhet.
Är det härifrån dina taggar utåt kommer? Jag skulle inte heller vara road av att äga två exemplar av Easee laddstation. Men vad är du egentligen oroad över? Det låter som om du är orolig för säkerhetsbrister i laddstationen och kanske orolig över att använda den hemma? Det är precis vad jag tagit upp i "min" tråd.

ESV har inte sagt att den är farlig. De har påpekat avvikelser från standard, och nämnt vad en sådan avvikelse skulle kunna få för konsekvenser. De har inte sagt att Easee laddstation faktiskt är farlig att använda. Men de använder ett lite barnsligt tonspråk som får det att låta värre än vad det är.

Det är du med flera som gör okunniga (förlåt) tolkningar av de avvikelser som listas, och piskar upp en hatstämning mot Easee som inte är befogad. Men jag försvarar inte Easee - de har varit synnerligen okunniga själva...
 
  • Gilla
oddan och 6 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Då får du kolla bättre, det enda jag inte skickade länk till var det som stod i samma tråd.

Nu väntar vi på dina länkar som stöder spådomarna och de ruskigt låga boräntorna. 😊
Det har vi ju pratat om förr och du vet precis vart den spåkulan skall placeras med precision.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det härifrån dina taggar utåt kommer? Jag skulle inte heller vara road av att äga två exemplar av Easee laddstation. Men vad är du egentligen oroad över? Det låter som om du är orolig för säkerhetsbrister i laddstationen och kanske orolig över att använda den hemma? Det är precis vad jag tagit upp i "min" tråd.

ESV har inte sagt att den är farlig. De har påpekat avvikelser från standard, och nämnt vad en sådan avvikelse skulle kunna få för konsekvenser. De har inte sagt att Easee laddstation faktiskt är farlig att använda. Men de använder ett lite barnsligt tonspråk som får det att låta värre än vad det är.

Det är du med flera som gör okunniga (förlåt) tolkningar av de avvikelser som listas, och piskar upp en hatstämning mot Easee som inte är befogad. Men jag försvarar inte Easee - de har varit synnerligen okunniga själva...
Jag har inte kvalat in i din tråd och kan därmed inte svara dig.

Nej jag är definitivt inte orolig för att mina laddboxar kommer bli farliga, än på många år. Jag fortsätter använda dem utan förbehåll. Men säg om 10 år i ett dammigt garage?

Men jag kommer inte försvara Easee heller, boxen vi köpt är de facto inte CE-märkt och easee framstår som rena amatörer med kass dokumentation, spydiga svar till självaste ESV. Därför känns det udda att ni försvarar dem med att de behöver inte vara lika säkra som standarderna de säger sig klara av.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Jag har inte kvalat in i din tråd och kan därmed inte svara dig.

Nej jag är definitivt inte orolig för att mina laddboxar kommer bli farliga, än på många år. Jag fortsätter använda dem utan förbehåll. Men säg om 10 år i ett dammigt garage?

Men jag kommer inte försvara Easee heller, boxen vi köpt är de facto inte CE-märkt och easee framstår som rena amatörer med kass dokumentation, spydiga svar till självaste ESV. Därför känns det udda att ni försvarar dem med att de behöver inte vara lika säkra som standarderna de säger sig klara av.
Jag har heller inget problem om easee kommer fram med certifierade tester godkända av ESV som visar hur säkerheten upprätthålls och att deras jordfelsbrytare är minst lika bra som en vanlig eller till och med bättre. Om de gör det så har jag inget problem med att fortsätta använda den.

Men detta skulle de gjort innan de sålde sin produkt…
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Därför känns det udda att ni försvarar dem med att de behöver inte vara lika säkra som standarderna de säger sig klara av.
Jag vet inte vem du syftar på men jag säger inte att de inte behöver leva upp till standarden. Jag har bara bedömt ifall nuvarande ägare behöver vara orolig över att använda dem, ingenting annat. Vi är helt överens om att Easee skött detta dåligt.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
spydiga svar till självaste ESV.
Njae, av alla våra expertmyndigheter ligger står (tyvärr) ESV ganska långt ner på listan. De lider av en räcka kunskapsbrister. Det är iofs inte så förvånande; i den mån man hade dem innan flytten så försvann den då iom att inga följde med.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nja, det är dyrt att verifiera att en mjukvara är säker. Därför vill man bara verifiera det på det som behöver vara säkert. Körs allt i samma system måste allt vara säkert.
Njo.
 
J JockeHX skrev:
Jag har inte kvalat in i din tråd och kan därmed inte svara dig.

Nej jag är definitivt inte orolig för att mina laddboxar kommer bli farliga, än på många år. Jag fortsätter använda dem utan förbehåll. Men säg om 10 år i ett dammigt garage?

Men jag kommer inte försvara Easee heller, boxen vi köpt är de facto inte CE-märkt och easee framstår som rena amatörer med kass dokumentation, spydiga svar till självaste ESV. Därför känns det udda att ni försvarar dem med att de behöver inte vara lika säkra som standarderna de säger sig klara av.
Jag försvarar dem inte. Jag försöker bara förklara hur det fungerar och korrigera missuppfattningar. Är inte det okej?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Det har vi ju pratat om förr och du vet precis vart den spåkulan skall placeras med precision.
Det är endast du och ingen annan som vet något om den spåkulan. 😂 😂
 
Nissens
J JockeHX skrev:
Jag har inte kvalat in i din tråd och kan därmed inte svara dig.

Nej jag är definitivt inte orolig för att mina laddboxar kommer bli farliga, än på många år. Jag fortsätter använda dem utan förbehåll. Men säg om 10 år i ett dammigt garage?

Men jag kommer inte försvara Easee heller, boxen vi köpt är de facto inte CE-märkt och easee framstår som rena amatörer med kass dokumentation, spydiga svar till självaste ESV. Därför känns det udda att ni försvarar dem med att de behöver inte vara lika säkra som standarderna de säger sig klara av.
OM Easees förklaring angående resultatet från testerna för IP klassningen stämmer så behöver du inte oroa dig för damminträngning heller.

Största hotet mot laddboxarnas funktion är sannolikt om Easee går i konken. Risken finns att boxen inte fungerar om Easees servrar släcks. Om det är på det viset så lär boxarna inte fungera över någon längre tidsperiod.

Enda chansen för Easee att undvika kk lär vara att de klarar sig ifrån att genomföra något åtgärdsprogram, och då krävs att deras lösningar klarar proven som enligt Easee skall vara genomförda 30 september.

Det är väl bara att hålla tummarna. Jag är inte ett dugg orolig att använda boxen i många år framöver om det är möjligt förutsatt att Easees förklaring kring IP klassningsprotokollet stämmer.
 
Nissens Nissens skrev:
OM Easees förklaring angående resultatet från testerna för IP klassningen stämmer så behöver du inte oroa dig för damminträngning heller.

Största hotet mot laddboxarnas funktion är sannolikt om Easee går i konken. Risken finns att boxen inte fungerar om Easees servrar släcks. Om det är på det viset så lär boxarna inte fungera över någon längre tidsperiod.

Enda chansen för Easee att undvika kk lär vara att de klarar sig ifrån att genomföra något åtgärdsprogram, och då krävs att deras lösningar klarar proven som enligt Easee skall vara genomförda 30 september.

Det är väl bara att hålla tummarna. Jag är inte ett dugg orolig att använda boxen i många år framöver om det är möjligt förutsatt att Easees förklaring kring IP klassningsprotokollet stämmer.
IP klassning är inget problem. ESV har tagit tillbaka det. De har läst i fel dokumentation där det står IP54. Kravet är IP44 och det fyller Easee. Jag tittade i manualen till min box och där står det IP44.
 
F
Nissens Nissens skrev:
Det är endast du och ingen annan som vet något om den spåkulan. 😂 😂
Du har väl ”roat dig” med den ingen på det sättet du gillar bäst helt enkelt. Ingen thigh end där inte….
 
F
Nissens Nissens skrev:
OM Easees förklaring angående resultatet från testerna för IP klassningen stämmer så behöver du inte oroa dig för damminträngning heller.

Största hotet mot laddboxarnas funktion är sannolikt om Easee går i konken. Risken finns att boxen inte fungerar om Easees servrar släcks. Om det är på det viset så lär boxarna inte fungera över någon längre tidsperiod.

Enda chansen för Easee att undvika kk lär vara att de klarar sig ifrån att genomföra något åtgärdsprogram, och då krävs att deras lösningar klarar proven som enligt Easee skall vara genomförda 30 september.

Det är väl bara att hålla tummarna. Jag är inte ett dugg orolig att använda boxen i många år framöver om det är möjligt förutsatt att Easees förklaring kring IP klassningsprotokollet stämmer.
Kan du extremt mycket mer än alla andra om IP-klassning och praktiskt hur ett IP-test går till?

Och varför skulle det stämma? Dom har ju alternativa förklaringar och ljugit lite om det mesta hittils.
 
J Jensa86 skrev:
Min Easee är ironiskt nog inne på reparation för att jordfelsbrytaren bröt för lätt :)
Intressant. Den första boxen som installerades hade detta problemet, bröt för jordfel så fort den släppte fram ström till bilen. Installatören bytte ut boxen helt och hållet och det har fungerat sedan dess. Detta var före försäljningsförbudet.
 
F fsn skrev:
Kan du extremt mycket mer än alla andra om IP-klassning och praktiskt hur ett IP-test går till?

Och varför skulle det stämma? Dom har ju alternativa förklaringar och ljugit lite om det mesta hittils.
Vad har de ljugit om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.