A
skoge skoge skrev:
behöver inte säga nåt om bränslet...innan Aspen bytte olja i sin 2-taktbensin fick jag en helvetes huvudvärk av aspen
Japp stämmer bra det.

Men eftersom vi ändå är inne på att sälja bränsle..
Jag sålde förr aspen Alkylat.
Sålde ca 3 m3 per år.
Men när Hva drog sig ur så bytte aspen olja igen.. Det är lantmännen som äger det mesta i aspen.
De är och har aldrig varit seriösa.
När Hva försvann försvann också all rabatt som vi återförsäljare hade..
Man fick börja förhandla om..
Det struntade jag fullkomligt i.
 
Maskintok skrev:
Alkylat är fossilt.
Ja visst, vad har det med saken att göra? Vill man minska användningen av fossila bränslen är dessa småmaskiner inte det man ska angripa.
Det handlar främst vilket bränsle som ger minst otäcka ämnen i avgaserna.
Jag kör akrylat i sågen. I traktorn kör jag HVO av samma anledning. Det är lagringsbeständiga bränslen som inte ger onödigt otäcka avgaser.
 
R
:crysmile::crysmile:Haha när man använder sina bästa argument men ändå inte kan bemöta kritik.....:crysmile::rofl::crysmile::crysmile:

lycka till med ”din” E85 ”blandning”

Till er som köper detta med hull och hår, vakna upp lite för fan.
Han skriver ju både om ”sin” blandning och sina kunder....

Allvarligt, källkritik... och inte från någon som säljer produkter i detta område och som dessutom bemöter kritik med att kalla det skitsnack:rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
 
A
D Daniel 109 skrev:
Ja visst, vad har det med saken att göra? Vill man minska användningen av fossila bränslen är dessa småmaskiner inte det man ska angripa.
Det handlar främst vilket bränsle som ger minst otäcka ämnen i avgaserna.
Jag kör akrylat i sågen. I traktorn kör jag HVO av samma anledning. Det är lagringsbeständiga bränslen som inte ger onödigt otäcka avgaser.
Har inte haft ett enda problem med de 450 l E85 jag kört upp i skogen.
Inte en host ens en gång.
Stått i snögrop på vintern och dragit in aspen ångor..
Det irriterade i ögonen och svalget kändes slemmigt..
Inget av detta har jag känt med E85..
Inte ens inomhus... Utan ventilation.. Samma som jag kört Alkylat...
 
A
R RalleB skrev:
:crysmile::crysmile:Haha när man använder sina bästa argument men ändå inte kan bemöta kritik.....:crysmile::rofl::crysmile::crysmile:

lycka till med ”din” E85 ”blandning”

Till er som köper detta med hull och hår, vakna upp lite för fan.
Han skriver ju både om ”sin” blandning och sina kunder....

Allvarligt, källkritik... och inte från någon som säljer produkter i detta område och som dessutom bemöter kritik med att kalla det skitsnack:rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
Finns inte mycket att skriva åt dig..
Du väljer att hålla på med en verksamhet emot mig trots att jag inte gjort dig ett dugg..
Det säger en hel del om dig och ditt beteende...
Du bör sluta innan det går för långt..
Klart att det är min blandning..
Eller har du blandat åt mig i min verkstad, i mina dunkar... Och det är din verksamhet?.. Då hade det varit dina kunder..
Men nu är det min verksamhet och då blir det mina kunder...
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
R RalleB skrev:
:crysmile::crysmile:Haha när man använder sina bästa argument men ändå inte kan bemöta kritik.....:crysmile::rofl::crysmile::crysmile:

lycka till med ”din” E85 ”blandning”

Till er som köper detta med hull och hår, vakna upp lite för fan.
Han skriver ju både om ”sin” blandning och sina kunder....

Allvarligt, källkritik... och inte från någon som säljer produkter i detta område och som dessutom bemöter kritik med att kalla det skitsnack:rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
om du glömt det så var det jag som sa skitsnack...inte maskintok
för övrigt ska du nog korka igen tetran nu
 
  • Gilla
nino och 2 till
  • Laddar…
Nej, jag tror inte att aldehyder irriterar luftvägarna. De ger andra problem. Så det kan stämma att du hostar mindre.
 
Ta det lugnt nu pojkar (och flickor?)!
Ha en saklig diskussion, det är mycket trevligare för alla
 
  • Gilla
BigR och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag tror inte att aldehyder irriterar luftvägarna. De ger andra problem. Så det kan stämma att du hostar mindre.
Det är inte bara hostar mindre det är inte alls.
Och jag mår bättre..
Jag har ju inte kört på egen blandat sen 15 år tillbaka.. Så det blev en enorm skillnad.
Och jag gasade ju inte i trädgården.. Jag röjer och avverkar manuellt varje dag med dessa bränslen så det var en riktig höjdare..
 
Min Golf från 2003 har rullat totalt 32000 mil och ca 13 000 av dem med sprit i tanken.
Det finns säkerligen bättre och sämre motorer men jag har läst i etanolforumet i flera år och det funkar bra. Hade någon där havererat sin motor så hade man sagt det.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
Kloge Kloge skrev:
Ta det lugnt nu pojkar (och flickor?)!
Ha en saklig diskussion, det är mycket trevligare för alla
Förstår bara inte vad jag har råkat gjort..
Jag skulle gärna länka till annan som kör på detta men de är amerikanska användare.
Och de visar inte hur man ställer in förgasaren och talar så alla i Sverige förstår..
Jag är inte ute efter pengar..
Eller berömmelse.. Jag skapade denna tråden för att visa de som önskade att köra på annat bränsle att det går..
 
A
Kloge Kloge skrev:
Min Golf från 2003 har rullat totalt 32000 mil och ca 13 000 av dem med sprit i tanken.
Det finns säkerligen bättre och sämre motorer men jag har läst i etanolforumet i flera år och det funkar bra. Hade någon där havererat sin motor så hade man sagt det.
Det är helt sant..
Det finns en massa information om etanol som inte stämmer och en hel del får man själv upptäcka när man håller på.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tror mig, när man gick ifrån blyat fick man stärka upp sätena för att klara dåtidens krav.
Oljan smörjer inte sätena över huvud taget, har man dålig smörjning av bränslet får man kompensera med bättre material.
På vilket sätt skiljer sig detta påstående från vad jag skrev?
Huddingebo Huddingebo skrev:
Etanol är korrosivt och ihop med hög temp äter på belastade material.
Std säten för bensin får inte samma höga livslängd med E85 som med bensin.
Hur mycket det slår på livslängden i realiteten beror på hur bilen används.
Ok. Det har jag inga belägg för att säga emot. Men att etanol orsakar korrosion är något helt annat än att bensin smörjer ventilerna.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Förstår bara inte vad jag har råkat gjort..
Jag skulle gärna länka till annan som kör på detta men de är amerikanska användare.
Och de visar inte hur man ställer in förgasaren och talar så alla i Sverige förstår..
Jag är inte ute efter pengar..
Eller berömmelse.. Jag skapade denna tråden för att visa de som önskade att köra på annat bränsle att det går..

Jag har i andra forum och grupper på Facebook försvarat etanolinblandningen i bensin och fått på pälsen för det.
För att inte tala om när jag skrev positivt om elbilar i Bensinupproret 2.0.
Då blev jag utslängd!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
En sak som jag älskade var att när en jonsered 2186a gick i vedvältan med e85 så blev inte motorn så varm som med Alkylat..
Och ändå skiljde det inte mycket i Gångtid mellan tankarna..

Men sågen gick bättre..
Annars så är detta ett vanligt problem..
Att sågarna skär av värmen när man kapar tank efter tank i vedvältan..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.