b_hasse skrev:
I en förbjuden trappkoppling kan det finnas obruten fas till lampan när den är släckt.
Så är det i det här fallet.

/Hasse
ja och inte bara det! står brytarna i fasläge båda två så har du fas på båda kontaktblexken i E27-sockeln och därmed även på glödlampsgängan! kul om man i tron att det är strömlöst ska byta glödlampa,,,
 
b_hasse skrev:
I en förbjuden trappkoppling kan det finnas obruten fas till lampan när den är släckt.
Så är det i det här fallet.

/Hasse
Jösses.. man slutar aldrig att förvånas.. Såg på fulkoppling.pdf om de var så du manade.. men de är ju samma fas som då är obruten i ena änden av lampan.. så borde ju inte skjuta säkringen hursomhelst?

Vilken anledning ska man koppla så här? Då måste man alltså ha nolla till varje brytare oxo..
 
Rrrrr skrev:
Jösses.. man slutar aldrig att förvånas.. Såg på fulkoppling.pdf om de var så du manade.. men de är ju samma fas som då är obruten i ena änden av lampan.. så borde ju inte skjuta säkringen hursomhelst?

Vilken anledning ska man koppla så här? Då måste man alltså ha nolla till varje brytare oxo..
Om du tittar lite närmare på "ful"-kretsen så ser du att den fungerar i verkligheten förutom då man får problem med en ev. ljusbåge mellan kontaktpunkterna i brytaren eller med make-before-break-brytare.

Anledningen är väl förmodligen att man t.ex. varit kort om ledare vid ombyggnation eller helt enkelt varit dumsnål.

De finns en snålvariant som är tillåten:
 
Jo "snålvariant" kör jag till 99% (använder bara "vanlig" koppling då jag ska sätta in kors, vilket har hänt 2ggr på de 10år jag jobbat som installationselektriker.) Största fördelen, förutom att man behöver mindre ledare, är att man får både fas och tändtråd tillgänglig på båda ställena!

edit: "Snålvarianten" kallas här uppe för "Norsk spar-koppling"! Om den verkligen härstammar från norge vet jag dock ej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.