margareta7 skrev:
Löst?
Nu måste jag ställa hantverkaren till svars. Det är bara underlaget att kunna gå vidare.
Jag mente bara att just den frågan är löst. Klart att arbetet skall vara rätt utfört!
 
Nu har jag upptäckt silverfiskar i mitt badrum. Jag hade bott i lägenheten i över 30 år och aldrig sett någon. Och nu efter renoveringen dyker de upp. Efter varje dusch torkar jag golvet. Men ändå har jag fått de. Kan de komma från brunnen? Eller finns i nån spricka i fogen? Nån som vet?
Läste att silverfiskar kan vara täcken på vatten skada. Är nånting inte riktigt tät?
 
Redigerat:
Har fått e-mail från hanverkaren där han påstår:
"Svackan i golvet har uppkommit för att plattorna är tryckta för hårt i fästmassan. Fall på underlaget finns."

Han kan patentera sin uppfinning med det påstående och tjäna massor med pengar.. Det kan lösa alla fotsatta tvister om bakfall. Bakfall finns inte,finns bara plattor som är för hård tryckta. Genialt.
 
margareta7 skrev:
Har fått e-mail från hanverkaren där han påstår:
"Svackan i golvet har uppkommit för att plattorna är tryckta för hårt i fästmassan. Fall på underlaget finns."

Han kan patentera sin uppfinning med det påstående och tjäna massor med pengar.. Det kan lösa alla fotsatta tvister om bakfall. Bakfall finns inte,finns bara plattor som är för hård tryckta. Genialt.
Jag försvarar inte denna hantverkare för jag har ingen aning om vad som är sant och falskt men just det där med att det kan vara godkänt fall under plattorna men att man sen har lyckats trycka plattorna snett är inte omöjligt. Framför allt kan man råka ut för det om fallet är lite väl snålt innan man börjar sätta plattorna. Det vet man i och för sig om då och är nogrann med vattenpasset under själva plattsättningen.
 
Det ska inte vara många mm bakfall om det är så... tveksamt men inte omöjligt
 
När det gäller väggar så skrev entreprenören:

"Vad gäller bef. tjära så har denna avlägsnas och samtlig lössittande färg är borttagen enligt vår hanverkare XXXX. Erfoderligt putsning har utförts och därefter har Bostiks rollade tätskiktssystem VTv6 på vägg applicerats helt efter Bostiks föreskrifter."

Jag har fått helt annorlunda rekommendationer från Bostik.
I den här meningen ovan erkänner han att han har tagit bort bara lössittande färg. Och vad med resterande färg?
Det var inte en lager färg. Det var målat minst 3 gånger tidigare och mellan de målningar applicerade vi nåt tätskikt en gång. Det var för ca 15 år sedan.

Entreprenören påstår att han följde Bostiks föreskrifter.
Jag tycker att det luktar fusk.

Jag har skickat till entreprenören mitt mail korrespondens med Bostik. Det framgår att man inte får göra så som han gjorde: Trots det påstår han att det är rätt.

Jag skrev en gång till till Bostik och denna gången fick följande svar:
Som BKR skriver ska tätskiktsleverantören kontaktas för råd och anvisningar om man inte kan avlägsna tex färgskikt på underlaget.

Har de varit i kontakt med Bostik?

Om inte har de säkerställt att tätskiktets vidhäftningen till underlaget är tillräcklig?


Betyder det att om vidhäftningen är bra så kan man godkänna underlaget:
färg-färg-tätskikt-färg?

Man kan bli snurrig för mindre.
Och tätskikt på tätskikt räcknas inte i detta fall?

Hur säkerställer man om vidhäftning är tillräcklig?
 
Redigerat:
nino skrev:
Det ska inte vara många mm bakfall om det är så... tveksamt men inte omöjligt
Om bakfall skulle uppstå endast på ytan så kan man inte förvänta sig av ett fackman att han kontrollerar ytan under arbetets gång?

Från försäkring har jag fått klar besked: finns det bakfall på ytan så finns det bakfall på tätskiktet. Det är experter som har framställt de reglerna. Det måste vara nåt underlagg för såna påståenden...eller?

När entreprenören och hantverkarna var hos mig för inspektion så mätte de fallet med sina vattenpass och påstådd att lutning är ok. Först när vi började hälla på vatten då visade det sig att det finns bakfall som han ändå försökte förklara bort men konstiga fackliga namn. Han förnäckade bakfall trots att vattnet visade det klart och tydligt.

Så...om han förnäckar det som är på ytan och kan mättas så hur ska man lita på det han säger att tätskikt har rätt lutning?
 
Redigerat:
Thomas59
margareta7 skrev:
Har fått e-mail från hanverkaren där han påstår:
"Svackan i golvet har uppkommit för att plattorna är tryckta för hårt i fästmassan. Fall på underlaget finns."

Han kan patentera sin uppfinning med det påstående och tjäna massor med pengar.. Det kan lösa alla fotsatta tvister om bakfall. Bakfall finns inte,finns bara plattor som är för hård tryckta. Genialt.
Det får inte vara bakfall på ytskiktet heller. Det är hantverkaren som har bevisbördan för att fallet var korrekt innan tätskiktet applicerades. Detta ska reglemässigt dokumenteras av hantverkaren. Kan han inte visa på att fallet var korrekt, genom dokumentation/mätning/bilder får man utgå från att så inte är fallet då som i detta fall symptom på bakfall föreligger.

Som en allmän kommentar kan jag säga att denna dokumentation (av korrekt fall) nästan aldrig sker och det är HELT OBEGRIPLIGT. Att hantverkarna inte dokumenterar korrekt fall beror förmodligen på att hantverkarna:
  1. faktiskt inte vet hur man mäter fallet
  2. inte riktigt känner till reglerna avseende vilket fall som krävs
  3. 1+2 eller vilken kombination som helst av dessa punkter
  4. skiter i om det är korrekt fall då kunden i de flesta fall inte heller kan reglerna och definitivt inte kan kolla fallet annat än på ytskiktet
  5. vet att dom kan snacka omkull kunden (som i detta fall med diverse valser) som inte heller vågar ifrågasätta den "kunnige" (OBS! Skämt!) hantverkaren som minsann vet hur allt ska vara och alltid har diverse mer eller mindre trovärdiga förslag på fusklösningar i rockärmen
Roten till allt det onda är tyvärr tidshets, oengagemang, allmän slarvighet och, otroligt nog, att väldigt många av dessa sk hantverkare helt enkelt är oförmögna att få till ett korrekt fall (om dom nu mot förmodan skulle ha kunskap om reglerna). Dom kan helt enkelt inte sitt jobb men gör det i alla fall. Det brukar ju gå bra och misslyckas man, vilket man ofta gör, så upptäcker kunden sällan problemet och gör dom det så kör man nån inövad vals om hur problemet på enklaste och billigaste sätt kan åtgärdas.

Det är på ren svenska rent för djävligt. Stryk skulle dom ha:@
 
Du har så rätt Thomas.
Kan de inte mätta med instrument så kan de ha en golfboll i fickan. Den ljuger inte.

En till fråga är oklart: det med garanti. Han påstår att det är 10 års garanti enligt konsumenttjänstelagen.
Jag hittar bara 2 års garanti. Vart hittar jag nåt de 10 som han påstår?

Det att bevisbördan ligger på honom är till mitt fördel. Hur ska jag utnyttja det? Kan jag kräva att han bevisar det för mig? Hur kan han göra det?

Thomas, var kan jag hitta de regler att det är han som ska bevisa att fallet var korrekt?

Om han är inte certifierat kan han skriva en kvalitetsdokument?
Och hur mycket är värd hans kvalitetsdokument?
 
Redigerat:
Jag har hittat ditt, Thomas inlägg på en annan, tråd och jag tycket det är värdefult så infogar jag det här:

"Dessutom har du ju 10 års garanti (om det inte är svartjobb), så du behöver inte oroa dig", Talar du också om att kunden måste reklamera fel inom rimlig tid efter det att felet upptäckts. Talar du om att det inte duger att komma om 10-år och säga att, du felet i tätskiktet som jag vetat om i 10-år, är du bussig och fixar det. Om garantin ska vara värd namnet så ska du inte klaga om kunden omedelbart gör garantianspråk.

Vad har ni som föreslår fallbygge med fix för svar då kunden frågar om han behöver upplysa en framtida köpare om bristen eller när kunden frågar om det är risk att försäkringsbolaget börjar krångla om en vattenskada uppstår?

Nu ska jag boka besittningsman.
Ska vänta 3 veckor för de är upptagna.
Entreprenören påstår att han utfört arbete enligt byggbranchens regler. Nu vill han åtgärda felen och bakfall genom att bytta plattor. Det finns massor med andra fel. Bakfall får han inte åtgärda men hur är det med de andra felen?
Ex: smutsiga fogar på golvet (han vill tvätta de med nåt medel - jag vill ha nya fogar),smutsiga och ojämna fogar i alla hörnor, smutsigt silikon som syns under toa från limningen, inte fint utförd kakling, mm.....
Har han rätt att kräva att han ska åtgärda det? För att göra bättre intryck på besittningsmanen. För badrummet ser snarare ut som det skulle snart renoveras och inte som nyrenoverat.
När räcknas det att entreprenaden är avslutat?
 
Thomas59
margareta7 skrev:
Du har så rätt Thomas.
Kan de inte mätta med instrument så kan de ha en golfboll i fickan. Den ljuger inte.

En till fråga är oklart: det med garanti. Han påstår att det är 10 års garanti enligt konsumenttjänstelagen.
Jag hittar bara 2 års garanti. Vart hittar jag nåt de 10 som han påstår?

Det att bevisbördan ligger på honom är till mitt fördel. Hur ska jag utnyttja det? Kan jag kräva att han bevisar det för mig? Hur kan han göra det?

Thomas, var kan jag hitta de regler att det är han som ska bevisa att fallet var korrekt?

Om han är inte certifierat kan han skriva en kvalitetsdokument?
Och hur mycket är värd hans kvalitetsdokument?
De nya branschreglerna finner du här: http://www.bkr.se/fileArchive/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf och mer specifikt i avsnitt 5.1.1 på sidan 7 där du även kan läsa att bakfall ej heller får finnas på ytskiktet.

Helt rätt om golfbollen.

Du har 10-års reklamationsrätt på arbeten på mark och byggnad (tror det är §17 alltså i samma paragref som den normalt 2-åriga reklamationsrätten beskrivs) vilket INTE är det samma som 10 års garanti. Hantverkarna vet eller förstår ofta inte skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti och säger därför GARANTI för det låter bättre.

Tja i praktiken kan han inte bevisa att fallet är korrekt om han inte dokumenterat fallet innan tätskiktet applicerats. Eftersom BRK's regler inte heller medger bakfall i ytskiktet spelar det inte så stor roll. Det är fel utfört.

Är han inte certifierad kan du inte få ett BKR-intyg. Hantverkarens ev utfästelser är nog inte värda särskilt mycket och som sagt vem vet om företagaet finns kvar om 10 år.

Din hantverkare kommer med all sannorlikhet att göra allt för att komma enkelt undan. Dit hör allmänt nedsättande kommentarer om kundens kunskap, "lilla gumman" kommentarer, "jag -vet-minsann-för-jag-har-hållit-på-i-X-år" kommentarer osv kryddat med allmänt stönande och djupa suckar.

Visst - i teorin kan en platta ha tryckts för långt ner i fixet och i teorin kan man också ta bort den felande plattan och rätta till problemet men hur ska du kunna veta att det är just det som hänt (tryckt för hårt på plattan). Om hantverkaren påstår det så får han också bevisa det - vilket han givetvis inte kan. Det kan ju lika väl vara bakfallsvacka i underlaget.

Vidare, jag hantverkaren har rätt att försöka åtgärda felen - tex fogarna men som du säger så är det nog bäst att besiktiga innan då fel, precis som du säger, ev kan döljas om rättelsen sker innan besiktning. Hantverkaren kan dock inte kräva att få åtgärda felen innan besiktningen. Det är du som bestämmer när felen kan åtgärdas. Det är ju DIN bostad så hantverkaren kan ju inte bara klampa in när som helst.
 
I konsumenttjänstelagen står det:

"Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa
felet, om han efter det att reklamation har kommit honom
tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och
konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa
erbjudandet."


Hur ska jag tolka det?
Han har rätt att komma och åtgärda felen. Att bytta plattor för att rätta bakfall har jag rätt att neka. Jag har ett skäl för att jag vet att det är fel sätt. Men de andra felen...? Vad har jag för skäl?
Han vill skriftlig acceptans från min sida.

Men...
Garantin har inte börjat gälla nu. Den skulle börja gälla från den 15/10 när de åtgärdar felen.

Har hittat ett sånt stycke:

Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att
anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig
betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande
återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i
huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse
detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 §
produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i
dess helhet.


Det är nog det som gäller i mitt fall.
 
Redigerat:
Thomas59
margareta7 skrev:
I konsumenttjänstelagen står det:

"Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa
felet, om han efter det att reklamation har kommit honom
tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och
konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa
erbjudandet."

Hur ska jag tolka det?
Han har rätt att komma och åtgärda felen. Att bytta plattor för att rätta bakfall har jag rätt att neka. Jag har ett skäl för att jag vet att det är fel sätt. Men de andra felen...? Vad har jag för skäl?
Han vill skriftlig acceptans från min sida.

Men...
Garantin har inte börjat gälla nu. Den skulle börja gälla från den 15/10 när de åtgärdar felen.

Har hittat ett sånt stycke:

Har tjänsten utförts till en del och finns det starka skäl att
anta att den inte kommer att fullföljas utan fel av väsentlig
betydelse för konsumenten får denne häva avtalet beträffande
återstående del. Är felet sådant att syftet med tjänsten i
huvudsak är förfelat och näringsidkaren insett eller bort inse
detta eller utförs tjänsten i strid mot förbud enligt 27 §
produktsäkerhetslagen får konsumenten i stället häva avtalet i
dess helhet.

Det är nog det som gäller i mitt fall.
Huvudprincipen är ju att hantverkaren i detta fallet har rätt att försöka avhjälpa felet/felen. Jag har svårt att bedöma omfattningen av felen med ledning av din beskrivning och det bästa är nog att du låter besiktiga badrummet först. Sedan kan man diskutera vad som behöver åtgärdas och hur. Du bör kanske också kontakta ditt försäkringsbolag för att se hur ev fel påverkar ditt försäkringsskydd.

Sen är ju den allmänna rekommendationen att koppla in en jurist som kan driva fallet. Det kan du dock vänta med till efter besiktningen. Innan besiktningen bör du under inga omständigheter skriva på något papper.

Problemet i ditt fall är ju att det i praktiken är omöjligt att avgöra om det bara är en eller flera plattor som tryckts ner och orsakat en lokal svacka eller om det faktiskt är bakfall på tätskiktet.

Är det bara plattorna som tryckts ner går det ju, i teorin i alla fall, att rätta till felet utan att göra om allt, som jag skrev tidigare. Problemet är ju hur du ska kunna veta att det inte är bakfall på tätskiktet.
 
Thomas59
Gick tillbaks i tråden och kollade på den bild du lagt in och även om det är svårt att se var pölen ligger i förhållande till duschväggen så kan jag nog säga att det inte handlar om "några plattor" som tryckts ner för hårt i fixet. Det ser definitivt ut som en lokal svacka i tätskiktet alt ett klassiskt bakfall.

Personligen skullle jag aldrig godta att man bryter upp plattor och lägger i mer fix i ett fall som detta.
 
För mig ser det inte heller ut att det är för hårt tryckta plattor.

Har skickat ett meddelande till honom att jag ska anlita besittningsmannen och hans utlåtande blir underlag för fortsatta åtgärder.

Det med garanti är en jätte stor bluff. Tack vare dig Thomas har jag förståt hur det ligger till.
Det är som att inte följa rekommendationer att när sladden på t.ex strykjärn är fel så reklamera strykjärnet så fort som möjligt och inte hoppas att det inte händer nånting. Händer det nånting så reklamera strykjärnet och kräva skadestånd för det den har förorsakat. Det är nog det hantverkare intalar oss. Reklamera när strykjärnet förorsakar brand. Till dess lev med trasiga sladden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.