Dra FK, men ni ska vara två så att en kan mata på i dosan så att inte tråden fastnar och isoleringen skavs av. Jag har dragit massor av FK i gamla rör och det brukar inte vara nått problem, megga sedan du är färdig så ser du om du har fått nån skada på tråden. När trådarna väl hamnat i rören ligger dom stilla och är dom hela så är det säkert, EKK i rör är ingen höjdare.
 
Precis, och så kan man ju smörja med lite riktigt halkalättmedel.
Smorde med yes/vatten enligt tips från en bekant när jag drog avlopp, visst gick det bra. Men när man skulle isär med det någon vecka senare för att gå på med ett rör till, då satt det som f*n, aldrig mer! Rören som var 26 år gamla mer riktig smörja i var lättare att få isär.

Finns det grövre FK än 2,5mm², jag har letat men hittar inget.
 
Är det grövre blir det i första hand RK eller MK, RK brukar vara billigare
 
Patrik_Hed skrev:
Det ultimata är att ha flera JFB. Det finns två anledningar till det. 1. Alla saker har lite krypströmmar och har man bara en JFB och många grejor så kan man komma upp i 30 mA, om man har otur. 2. Om man har två JFB så slocknar inte hela huset om en liten grupp ger jordfel, utan t.ex. bara halva.

//Patrik
Eller: Det ultimata är att bara ha *en* JFB. Det finns två anledningar till det. 1) Dels så kommer den att lösa om man har en total krypström över 30 mA och då tvingas man att slänga ut antika frysar, tvätta ur vägsaltet ur kontakten till motorvärmaren (alt. skaffa en bättre kontakt) samt i största allmänhet se till att ens anläggning är i skick. 2) Om JFBn löser ut så slocknar hela huset på en gång, och det finns ingen chans att du missar det, utan kan åtgärda det direkt. Och eftersom det händer på en gång när du klantat dig så är chansen större att du fattar direkt varit klantandet består. Man hör ibland argumentet att man skall ha separat till kyl/frys för att slippa komma hem till en stinkande sådan, men om du har det så kommer enligt lagen om alltings djävlighet JFBn till *frysen* att vara den som löser ut. Och det märker du inte förrän det är alldeles för sent. Så du slipper iofs *att komma hem* till en stinkande frys. Du kommer nämligen att *bo ihop med den* tills du tre dagar senare vaknar med glass på golvet. :)
 
-PC- skrev:
Finns det grövre FK än 2,5mm², jag har letat men hittar inget.
När jag behövde "över disk" så hittade jag till slut 6 kvadrat (RK som andra redan påpekat) på Biltema. De var de enda som hade i hela Göteborgsområdet. Annars så var det lögn.
 
Aha, hittade RK upp till 400mm² :D
MK, är den extra mångtrådig, hittade inget om den...
 
lars_stefan_axelsson:

Jag röstar nog för två JFB, en separat till källaren med panna o.s.v.
Så slipper man komma hem till ett sönderfruset hus för att något annat löste JFB'n.
Visst kan saker i källaren lösa den också, men risken är mindre då man inte har så mycket annat på den matningen.
 
-PC- skrev:
Aha, hittade RK upp till 400mm² :D
MK, är den extra mångtrådig, hittade inget om den...
Nej, skalan från minst änden är E-F-M-R, (enkel, få, mång, rik-trådig kardel av koppar). Så MK har färre kardeler än RK. Och bara för att vara kompletta så betyder 'K':et inte "kardel" eller ens "koppar" utan typen av isolering; K=PVC. Så EKK, enkeltrådig kardel av koppar, PVC-isolerad i ett kabelhölje också det av PVC.

Fast nu är det en ny internationell/Europeisk nomenklatur som gäller. Den är mycket längre, krångligare, och framförallt så kan jag den inte... :)
 
-PC- skrev:
lars_stefan_axelsson:

Jag röstar nog för två JFB, en separat till källaren med panna o.s.v.
Så slipper man komma hem till ett sönderfruset hus för att något annat löste JFB'n.
Visst kan saker i källaren lösa den också, men risken är mindre då man inte har så mycket annat på den matningen.
Om det är det man är rädd för så skulle jag inte sätta JFB på pannan överhuvudtaget utan brandskyddsautomat (för de fall det är tillåtet vill säga).

Sedan så vidhåller jag att det är bättre att mäta upp sin anläggning ordentligt så att man vet ungefär vilka läckströmmar man har. Att det skall lösa ut när man är borta och många av de värsta syndarna (tvättmaskinen) inte går är en överdriven farhåga. Om du är borta länge och har någon hemma för att vattna blommorna så är det bättre att vederbörande har en chans att märka att strömmen har gått. Alternativt installera inbrottslarm med GSM-uppringare, så får du *veta* att strömmen har gått. Mycket bättre än att laborera med en massa sektionering i en vanlig villa.
 
Hur går man tillväga då?
Ska man skippa JFB/brandskyddsautomat på matningen till källarcentralen?
Eller ska man sätta brandskyddsautomaten (det är väl en JFB med 300mA) före matningen till källaren och sedan en JFB på resten av prylarna i källaren. Då blir de att sitta efter varandra...
 
Ja du måste sektionera på något sätt, dvs ha parallella matningar där ena sidan/centralen matas via en vanlig JFB och resten (bara en) via brandskyddsautomaten. Så lite beroende på vad du har för centraler så är det snyggaste att splitta källarcentralen i två delar. Om den är modern (alltså modul med dvärgbrytare) och få grupper så kan du istället byta ut dvärgbrytarna mot personskyddsautomater (alltså säkring med inbyggd jfb) och gruppen till pannan mot en brandskyddsautomat (samma sak). Då får du iofs en massa separata sektioner, men vill man ha två så kan man kanske stå ut med fler. :)

Jag har som sagt bara en jfb på hela huset, men i ärlighetens namn skall jag väl säga att jag dels bor i Gbg där risken för sönderfrysning är begränsad, dels har fjärrvärme med gamla grova rör till radiatorerna så även utan circpump och med låst shunt så blir inte hela huset helt utkylt för det (viss självcirculation). Även om det blir dj-ligt varmt på dass uppe... :)

Jag vidhåller i vilket fall att om du har en jfb som tjuvutlöser titt som tätt så är det anläggningen som behöver ses över, inte pann-frånfall man skall vara rädd för. Jag har under 3 år inte haft en enda tjuvutlösning från min jfb (men en hel del riktiga). Pannor går sönder även om de inte matas med jfb.
 
Självklart ska inte JFB'n tjuvlösa, men för tillfället finns det inte en JFB ens...

Det kanske är att ha både hängslen och livrem, det kanske blir bra att bara ha en separat JFB till källarcentralen.
Källarcentralen ska bytas, den är gammal och för liten.
Varför har man satt gul slang på många av kablarna?
Kabeln från höger är inkommande.

Inkommande kabel från mätarskåpet kommer in på övervåningen, om man då sätter två JFB där. En för matningen till källarcentralen och en för resten av huset.

Alternativet är väl att vara utan JFB till källarcentralen, och sen där sätta JFB 30mA och 300mA, men då är ju matningen inte skyddad.

Jag bor (snart) i ett köldhål...
 
  • IMG_5423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01438.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan bara sätta JFB på matningen till källaren om den matas med en 5-ledare. Är det en 4-ledare får du sätta JFB för källare vid källarcentralen i en kapsling bredvid, alternativt vänta tills du byter centralen där nere och sätta den i samma kapsling. Eller byta matarkabeln till 5-ledare, vilket inte alltid är så lätt.

De gula slangarna är för att isolera jordbiledarna.
 
Det är inte ofta man kan skydda alla kablar som matar undercentraler i äldre installationer, då det oftast rör sig om 4-ledare med kombinerad jord/nolla
 
Rikard Ågren skrev:
Det är inte ofta man kan skydda alla kablar som matar undercentraler i äldre installationer, då det oftast rör sig om 4-ledare med kombinerad jord/nolla
Bra poäng. Man kan ju som sagt inte ha PEN efter jfbn. (Eller rättare, man kan ha det, men nästan hela poängen med jfb försvinner då.) Sedan så skall man väl heller inte överdriva risken med att låta matningen till en undercentral ligga utanför jfbn. Det är ju mera sällan något problem uppstår där. Undvik att spika i den bara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.