Håll i er, nu kommer jag med nya frågor (på mitt nya boende, om det blir affär) :)

Första bilden:
Först så undrar jag om det är ok med koppligsdosa så nära duschen (det är ovandelen på duschkabinen man ser till höger i bild). Kabeln är väl EKK, hittade ingen märkning på den (mer än metermarkering)?
Kommer dock inte ihåg kapslingsklassen, men doslocket tätade inte särskilt bra i kanterna runt om.

Andra bilden:
Är det någon som sett en sådan här lampa med värme i förut?
Det har inte jag, hur vanligt kan det vara?

Tredje bilden:
Är det vanligt att man lämnar en skalad ledare på detta viset i en dosa?

Fjärde bilden:
Är detta gammal "farlig" kulo tro?
Huset är byggt 1946, troligtvis är väl installationen från den tiden.
Annars får man väl öppna och kolla.

Femte bilden:
Vad är detta för dosa?
Kan det ha suttit en sänglampa till den?
Sitter 2st brevid varandra, på ca 1,5m höjd.

Det är delvis nydragen el i huset, i jämförelse med det andra i.a.f. :D
Fyrkantiga plastdosor, tror att det är en kulo utan biledare. Eller fanns EKRK utan biledare förr? Kabeln känns styvare än EKK'n i duschen.
I vilket fall så har den smarta installatören klippt bort jorden, så om man vill byta till jordade uttag så måste varenda ledning bytas...

*pust*
 
  • IMG_5530.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5531.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5534.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5537.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5538.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dosan är IP 44 och den sitter väl rätt bra där.
Lampor med värme är ovanliga men ej sällsynta
Det är inte ovanligt i alla fall att man hittar nån tråd uppskalad men ej ansluten
Klon är troligtvis inte farlig så länge du inte rör den det kan vara ide att kolla skruvarna i dosorna.
Det är en vanlig kulodosa
Det fans en plastad kulo utan biledare tidigare den är mycket lik en EKRK
För övrigt tycker jag att EKK installationen ser lite hempulad ut
 
elmont skrev:
För övrigt tycker jag att EKK installationen ser lite hempulad ut
Det har du faktiskt rätt i... om man t.ex. kollar närmre på klammringen. Konstiga avstånd och spikarna går åt motsatt håll efter böjar o.s.v.

//Patrik
 
Är det en trasig pax-fläkt monterad mitt ovan duschkabinen?
 
Oki, då vet jag lite mer.
Angående klamringsavstånden så kanske det är kameran som ljuger, tog kortet med en skaplig vidvinkelglugg.
Jag tänkte inte så mycket på det, hehe.
Men det är ju så när man jobbar med saker och ting, man ser helt annorlunda på det.

För övrigt så ser EKK'n mer hempulad ut i utrymmet från centralen till badrummet :)

puttrix:
Japp, det är en kass pax-fläkt, tror jag iaf, för den startar inte när man tänder lyset, den är nog inte fuktstyrd.
Hur visste du det? :)

Läste nått om att kulon kunde smulas sönder om man renoverade lite skapligt i kåken. Jag harde tänkt att dränera och byta panna, är det någon risk? Det är ju skapliga arbeten. Kanske bäst att få kulon bytt före, man vill ju i.a.f. ha mer vägguttag, allt jordat och JFB. De flesta uttagen är inte petskyddare, jag klarar mig, men man vet ju inte vad andra gör som kommer på besök, tänker mest på småttingar.
 
Tycker du ska börja med att sätta en jordfelsbrytare (om de går i din central). Alt. byta central till en ny (om den gamla är från 40talet). Tycker detta är viktigare än att byta kabel. Efter JFB montage så märker du fort hur mycket andra fel det är! Och det är mycket säkerhet för lite pengar. Är det många kablar som är dåliga/för korta kan de dock vara värt att byta dom först.
 
Centralen är bytt någon gång, ser ju modern ut :) Den i källaren är nog original, sitter röd jord i den.
Sen är den märkt med "spis 4x1,5mm²", vad menar de då tro? Tre faser och jord på 1,5mm²? Jag har aldrig sett en fyrfas-spis:D

Nu är jag övertygad om att det är en pulnisse som dragit elen på bottenvåningen.
Han/hon/den/det har använt grön/gul som en av mellantrådarna mellan två trappbrytare :mad:
I kulodosan är den grön/gul och fin, i strömbrytaren är den svarttejpad:mad::mad:
Om det nu är kopplat såhär, då kan det ju vara fuskat med annat också...
Jag är ju ingen elektriker, men nog 17 vet jag att jordkabel är jordkabel och inget annat (möjligen att man kan ha den som draghjälp för nya kablar i rör:p).

Edit:
Vad är det för brunt kladd på kulodosan?
Begagnad?

Kan man se vilken typ av gammal kulo detta är (runda kulodosan)?

Från centralen på bilden går det två grova matningar, en till källarcentralen och en till spisen (tror jag, kan inte komma på nått annat).
Vad kan det vara för kabel till källarcentralen? Den är ca Ø20-25mm.
Den bör väl vara parallellkopplad med centralen och gå direkt på huvudsäkringarna (16A).
Skulle ju kunna bli spännande om det var kraftigare huvudsäkringar, fast det skulle väl en elektriker kolla upp innan en ev uppsäkring, så där svarade jag nog mig själv;)

Självklart blir det en JFB (blir nog en i en kapsling brevid diazedcentralen, om man inte byter den också), vill även ha jordade uttag överallt också.
I källaren är det en del gammal kabel, ser ut att vara tyg på utsidan på några.

Summa summarum, det mesta nytt.

Edit:
Allt utom centralen är mobilbilder utan blixt, så det blir som det blir. Har man haft blixt så har det bara varit vitt. Och så har de mage att kalla det superduper 5Mpix kamera...
Nu blev det lite OT.
 
  • IMG_5539.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01424.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC01427.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
-PC-: Tack för att du lägger upp så mycket fina bilder! :) Det finns inget bättre än när det är roliga bilder med i trådarna här på forumet!

//Patrik
 
Trådar med trådar!

Protte
 
det är den nyare PVC-isolerade ofarliga kulon du har i porslinsdosan.
 
I den runda dosan är det en vanlig kulo troligen från mitten av 50 talet den har pvc isolering runt tråden och är helt säker i bra skick.
 
Tackar och bockar! :)
 
elmont skrev:
I den runda dosan är det en vanlig kulo troligen från mitten av 50 talet den har pvc isolering runt tråden och är helt säker i bra skick.
Har de bytt kabel någon gång i begynnelsen tro?
De kan väl inte kommit på att den skulle torka ur om en massa år:)
Eller fanns det sådan kabel -46? De kanske inte drog in el på en gång, aja, detta kan man spåna mycket på:D
 
jag vet inte när de bytte men man brukar säga att 40-talskulo är tjärisolerad.
men det är möjligt att den PVC isolerade kom redan på 40talet, jag vet inte exakt, dock så använde säkert elektrikerna den tjärisolerade sålänge den fanns att tillgå.
 
Pvc isolerad kulo kom i början av 50 talet men dom gamla med papperisolering fans kvar några år. På i mitten av 50 talet gjordes en spänningsomläggning från 127 till 220 volt, då var det vanligt att, när elektrikern ändå var där,att man utökade och förnyade sina installationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.