Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Ett av problemen med mobbing är väl just att många vuxna förringar mobbingen till att det bara är relationsproblem mellan barn?

/Krille
Visst är det ett relationsproblem, ibland med kriminella inslag. Hur kan det vara att förringa frågan? Vad tänker du annars att det skulle vara?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
L lob skrev:
Skolan har den möjligheten. Iaf om det är en kommunal skola.[bild]
Du tänker att mobbar-bubbis öppet bryter mot skolans regler och skapar oro i klassrummet, allt framför lärarnas ögon? Kom igen nu, så var det väl inte när du själv gick i skolan?

Frågan gäller alltså att elev X anklagar elev Y för mobbing. Inga bevis finns. Y nekar. Får skolan nu flytta Y till en annan skola på denna grund?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Visst är det ett relationsproblem, ibland med kriminella inslag. Hur kan det vara att förringa frågan? Vad tänker du annars att det skulle vara?
Visst kan det vara ett relationsproblem också men för mig blir det lite som att t ex benämna misshandel inom en relation som ett relationsproblem.

/Krille
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag tror det är rätt tydligt för både lärare och elever vilka som stökar.

Om dessa lyftes till en specialklass skulle det bli bättre för alla.

Jag har inte koll på alla gamla skol"kamrater" men jag har förstått att det senare i livet kan gå bra även för de stökiga. Kanske för de lärt sig ta plats, men troligen även för att de inte är mer korkade än andra utan har egna problem som gör de blir utåtriktade.

Så win win med specialklasser.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Visst kan det vara ett relationsproblem också men för mig blir det lite som att t ex benämna misshandel inom en relation som ett relationsproblem.

/Krille
Där finns det ju två problem, ett relationsproblem och det finns också en juridisk fråga, misshandelsbrottet.

På samma sätt kan det ju vara i mobbingsituationer. Men det mobbas nog en hel del utan misshandel eller att andra brott begås. Inte minst tjejer verkar ju vara minst sagt för jävligt utstuderade på den fronten. Och killars utfrysning är heller inte att leka med.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker att mobbar-bubbis öppet bryter mot skolans regler och skapar oro i klassrummet, allt framför lärarnas ögon? Kom igen nu, så var det väl inte när du själv gick i skolan?

Frågan gäller alltså att elev X anklagar elev Y för mobbing. Inga bevis finns. Y nekar. Får skolan nu flytta Y till en annan skola på denna grund?
Hej
Jag tänkte eg. ingenting. Jag bara lade in hur det står på skolverkets hemsida.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lob skrev:
Hej
Jag tänkte eg. ingenting. Jag bara lade in hur det står på skolverkets hemsida.
Och inga potenta verktyg tycks finnas för skolan.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Där finns det ju två problem, ett relationsproblem och det finns också en juridisk fråga, misshandelsbrottet.

På samma sätt kan det ju vara i mobbingsituationer. Men det mobbas nog en hel del utan misshandel eller att andra brott begås. Inte minst tjejer verkar ju vara minst sagt för jävligt utstuderade på den fronten. Och killars utfrysning är heller inte att leka med.
Absolut - men jag benämner varken misshandel eller mobbing som relationsproblem utan som just misshandel och mobbing.

/Krille
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Att inte duscha eller att duscha med kläder på är något som man har med sig från födseln i princip. Var i lokala simhallen idag och noterade snabbt att 9 av 10 duschade med badbyxor på. Vuxna som barn.

Sen är det ett allmänt otyg att ha öppna duschar. Jag är väl heller inte 100% bekväm med att stå och duscha med folk jag känner dryga metern ifrån. Men mitt förra gym jag frekventerade hade duschbås och där kändes det absolut inte konstigt att ha kollegorna i båset bredvid. Ge mig en vägg bara så är jag nöjd. Det skulle säkert öka intvålningsarean hos samtliga.

Samma i skolan, är inte en komplett lösning, men åtminstone lite bättre.
 
Claes Sörmland
K Krille4 skrev:
Absolut - men jag benämner varken misshandel eller mobbing som relationsproblem utan som just misshandel och mobbing.

/Krille
Ja benämner relationsproblem som relationsproblem och t ex misshandel som misshandel. Båda kan vara komponenter i mobbing. Mobbing är i grund och botten ett relationsproblem som kan kryddas med annat.
 
Var väl typ ingen som tyckte om att duscha naken inför alla andra i skolan, men samtidigt är det bra att tvingas göra saker som är obekväma. Det är liksom en del av socialiseringsprocessen, och om man ”skyddar” barn alltför mycket växer de upp till odugliga vuxna som inte tål eller klarar av vardagsproblem.

Sen på min tid så visste ju så klart alla lärare vilka som var mobbare och vilka som var mobboffer, och så länge det inte gick för långt ingrep ingen. Men i gengäld hade man som mobboffer fritt fram att gå över gränsen om man fick nog. Jag brukade själv ganska extremt våld mot en av mina mobbare när det rann över för mig, och det fick inga följdverkningar, förutom att mobbaren lärde sig en läxa och slutade mobba mig. Inställningen bland de vuxna på skolan var mest att ”han får skylla sig själv.”
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror det är rätt tydligt för både lärare och elever vilka som stökar.

Om dessa lyftes till en specialklass skulle det bli bättre för alla.

Jag har inte koll på alla gamla skol"kamrater" men jag har förstått att det senare i livet kan gå bra även för de stökiga. Kanske för de lärt sig ta plats, men troligen även för att de inte är mer korkade än andra utan har egna problem som gör de blir utåtriktade.

Så win win med specialklasser.
På tal om "gå bra för dom stökiga".

När jag läste vidare på högre utbildning så hittade jag ganska många f.d. stökiga (mig inkluderad).
Mycket liknande historier, man insåg snabbt att utmaningen närmade sig noll och att man i vissa fall gick förbi läraren i kunskap och den enda extra utmaningen var en fånig sistasida i matteboken.
Har man då inte bra lärare eller studievana föräldrar som kan utmana en så börjar man göra annat, vissa slutade gå dit, andra stökade på plats.

Tror ditt ordval "lyftas till specialklass" är talande, många stökiga behöver just lyftas över klassen och ges lite vettiga saker att göra och inte tvingas gå i samma olidligt långsamma takt som resten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
På tal om "gå bra för dom stökiga".

När jag läste vidare på högre utbildning så hittade jag ganska många f.d. stökiga (mig inkluderad).
Mycket liknande historier, man insåg snabbt att utmaningen närmade sig noll och att man i vissa fall gick förbi läraren i kunskap och den enda extra utmaningen var en fånig sistasida i matteboken.
Har man då inte bra lärare eller studievana föräldrar som kan utmana en så börjar man göra annat, vissa slutade gå dit, andra stökade på plats.

Tror ditt ordval "lyftas till specialklass" är talande, många stökiga behöver just lyftas över klassen och ges lite vettiga saker att göra och inte tvingas gå i samma olidligt långsamma takt som resten.
Jag tror det är åt båda håll, de stökiga är nog generellt varken mer eller mindre korkade än sina kamrater. Men när de stökar så förstör de för både sig själva och andra.

Jag vet många som har lätt för saker i skolan som ändå inte förstör för andra. Minns själv att jag brukade titta på teorin och sen räkna sista talet i varje kapitel och gick det bra kunde jag göra lite vad jag ville eller prata med kompisen (som också hade lätt för matte) - men vi störde ingen. Det som min dotter beskriver är ju att de stökiga avbryter läraren, stökar, skriker och stör. Då ska de i första hand ut från lektionen. Om de kan allt redan och därför stökar, eller fattar noll och därför stökar spelar ingen roll. Är det 2 st i en klass på 30 som gör att de andra 28 störs ska de bara bort från klassrummet. Dottern har bra betyg i matte, men valde ett tag att gå till det rum som rekommenderades för de som behövde specialhjälp bara för att slippa stöket - de som egentligen skulle gått dit gjorde det inte. Men sen började alla gå dit, så nu har hon bytt tillbaka tror jag. Lärarna måste ta kommandot. Det ska gå att få en bra genomgång och sen jobba ostört.

Säkert kan det vara så med de som mobbas också, är det inte så att de som mobbar ofta har problem själva. Men för att de ska få hjälp måste de ju separeras från de andra.

Nu gick jag på en skola i ett "bra" område, likaså mina barn. Jag undrar hur det ser ut på skolorna i problemområdena? Bra skola måste vara bästa investeringen att slippa enorma kostnader för bidrag, utanförskap och kriminalitet som lär kosta miljoner per år och person.
 
  • Gilla
j.f.s
  • Laddar…
Trevligt att ni kunde sitta och prata bort skoldagen. Lite slöseri kan man väl tycka. Speciellt som ni antagligen störde din som ville koncentrera sig och borde fått lämna saken istället.

Kommer ihåg en lång rad tillfällen där småpåvar till lärarinnor inte kan hantera att dom visste mindre eller t.om. hade fel, första gångerna blir man som fem, sex eller sjuåring förvånad eller ledsen.
Efter det är ett bara förakt och konfrontation kvar. Något som sitter i ganska långt upp i åren och hämmar betygen tills dom blir prestationsbaserade.
 
O [old rusty] skrev:
Trevligt att ni kunde sitta och prata bort skoldagen. Lite slöseri kan man väl tycka. Speciellt som ni antagligen störde din som ville koncentrera sig och borde fått lämna saken istället.
Jag tror vi var rätt diskreta och det var långtifrån varje lektion det gick att göra så, men låg man rejält före så är det ju som du säger att det inte blir stimulerande, då måste läraren ha mer utmaningar. Men jag kan önska jag jobbat på istället, även om man fattar så blir man ju mer rutinerad och snabbare om man tränar mycket även på nåt enkelt.

Sålänge eleverna hänger med i grundtakten och inte stör andra elever så tycker jag det ändå är OK. Det är när elever börjar trasha lektionerna som det gått över gränsen. Skolan måste kunna hantera både de som ligger efter och före, och se till att de som är stökiga inte stör andra. Jag har för mig att de som störde i klassen faktiskt fick gå ut ur klassrummet på min tid. Men visst fanns det strulpellar även då.

Att tro att alla ska stöpas i samma form är dumt.

Det som alltid irriterat mig är att gällande matte, språk osv så har det varit "fint" att alla ska gå framåt lika fort och man ska anpassa sig efter de lite långsammare. Men i tex fotboll så fokuserar man på de som är bäst och de andra får hamna i ett andra klassens lag eller inte få röra bollen alls. Tänk om man gjort lika på matten, de 5 bästa i klassen får räkna ett svårt tal, när de är klara går alla vidare och de som inte hängde med blir hjälplöst efter...

I skolan som i idrotten måste varje elev sporras av sin egen utveckling. Att antingen inte hinna med / förstå eller tvingas lösa löjligt enkla uppgifter gör det inte roligare. Tänk om höjdhopp i skolan skulle vara så att man inte höjde ribban förrns den sämsta var över. Skolan måste kunna hantera både de som har lätt för sig och de som har det svårare, så att alla får utvecklas så bra de kan efter sina egna förutsättningar.
 
  • Gilla
[old rusty]
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.