BirgitS
Det finns fuktmätare och det är troligt att de går att hyra.

Om du menar våtrumsmatta så är det en badrumsrenovering eftersom det bara är med en sån som man kan få det tätt mellan golvbrunnen och mattan. Våtrumsmatta är billigare än att sätta in klinker och kakel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fuktmätare och det är troligt att de går att hyra.

Om du menar våtrumsmatta så är det en badrumsrenovering eftersom det bara är med en sån som man kan få det tätt mellan golvbrunnen och mattan. Våtrumsmatta är billigare än att sätta in klinker
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns fuktmätare och det är troligt att de går att hyra.

Om du menar våtrumsmatta så är det en badrumsrenovering eftersom det bara är med en sån som man kan få det tätt mellan golvbrunnen och mattan. Våtrumsmatta är billigare än att sätta in klinker och kakel.
Tack, är det möjligt att lägga våtrumsmatta på i duschkabinet eller byta några plantor?.Tack
 
  • Hörndusch med glasdörrar, kaklade väggar, handduk på golvet, duschmunstycke, beigea klinkers, avloppsgaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte lägga matta där. Jag skulle tro att du kan börja planera för en renovering där.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
K
Planera in en renovering och fram tills dess hade jag satt in en tät duschkabin.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Planera in en renovering och fram tills dess hade jag satt in en tät duschkabin.
Om det finns läckage i brunnen hjälper inte ens en duschkabin. Vattnet måste ju ut på något sätt. Ta först reda på orsaken.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag skulle tro att du kan börja planera för en renovering där.
K Kirre2021 skrev:
Planera in en renovering och fram tills dess hade jag satt in en tät duschkabin.
Och jag säger i stället att med lite tur är det enbart fogen som är dålig och då är det enbart ett estetiskt problem som inte i sig ökar risken för fuktskada. Är det bara fogen kan din duschhörna utan vidare fungera problemfritt i tio år till eller mer.

Med den (brist på) information som finns i tråden anser jag det omöjligt att avgöra om det krävs akuta åtgärder eller enbart rör sig om utseendemässiga skönhetsfel.

TS har fått frågan om plattorna sitter stabilt men jag ser inga svar kring detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag säger i stället att med lite tur är det enbart fogen som är dålig och då är det enbart ett estetiskt problem som inte i sig ökar risken för fuktskada. Är det bara fogen kan din duschhörna utan vidare fungera problemfritt i tio år till eller mer.

Med den (brist på) information som finns i tråden anser jag det omöjligt att avgöra om det krävs akuta åtgärder eller enbart rör sig om utseendemässiga skönhetsfel.

TS har fått frågan om plattorna sitter stabilt men jag ser inga svar kring detta.
Hej, Jag försökte peta på plattan med en skruvmejsel men den sitter fast och stabil.Tack
 
N Nannito skrev:
Hej, Jag försökte peta på plattan med en skruvmejsel men den sitter fast och stabil.Tack
Knacka lite lätt på plattans ovansida med exempelvis baksidan på en mejsel. Det hörs normalt väldigt lätt om det är "bomljud", alltså att plattan inte sitter stabilt, eller om den sitter bra.

Man håller handen vid örat, förmodligen lyssnar, text om "Bomljud" och diagnos av akustiska problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K
yonna yonna skrev:
Om det finns läckage i brunnen hjälper inte ens en duschkabin. Vattnet måste ju ut på något sätt. Ta först reda på orsaken.
Sant, men hur ofta har det uppstått en skada i brunnen som orsakar läckage? Om den inte är gjutjärn som rostat sönder.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut i brunnen?

Brukar det samlas mycket vatten vid brunnen, eller rinner det lätt igenom.

Vad har ni för tätskikt?

Killgissning att det är fel vid tätningen mellan avloppsbrunn och kakel. Att det kommit in vatten under tätskiktet och att ni måste laga det.

Man kan göra en quickfix och laga just vid läckaget om ni hittar var. Torka ut det blöta först sen åtgärda med nytt tätskikt och nya plattor.
 
BirgitS
N Nannito skrev:
Badrummet ligger på överplanet vilken kan skada taket som ligger under det !!.
För att se om det är en vattenskada så kan man öppna taket under så att man kommer åt att kolla.
N Nannito skrev:
Är det möjlig att ta bort den gamla fogen eller alla plattor och sätta en ny fog och kan klara sig i några år till ?
Fogen i sig spelar ingen som helst roll. Den är inte vattentät.
När man tar bort plattor så blir de oftast förstörda och det är stor risk för att tätskiktet skadas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
För att se om det är en vattenskada så kan man öppna taket under så att man kommer åt att kolla.

Fogen i sig spelar ingen som helst roll. Den är inte vattentät.
När man tar bort plattor så blir de oftast förstörda och det är stor risk för att tätskiktet skadas.
Hej, tack och ledsen för ett sent svar och jag filmade brunnen som brukar samlas litet vatten i den . Det är en rund packning som sitter lös. Tack
 
N Nannito skrev:
Hej, tack och ledsen för ett sent svar och jag filmade brunnen som brukar samlas litet vatten i den . Det är en rund packning som sitter lös. Tack
 
 
  • Gilla
Jonpah
  • Laddar…
BirgitS
N Nannito skrev:
Hej, tack och ledsen för ett sent svar och jag filmade brunnen som brukar samlas litet vatten i den . Det är en rund packning som sitter lös. Tack
Packningen är väl bara till för att silen ska ligga bättre, tror jag.
Det är ju ett vattenlås så vore konstigt om det inte vore vatten i golvbrunnen.

Kan du höra någon skillnad på ljudet mellan olika plattor i och utanför duschen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.